hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - noen ridespørsmål..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 noen ridespørsmål..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

2run

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  20:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
På mandag red jeg på en ridetime og lurer derfor på noen ting:

- Hva er forskjellen på bak- midt- og forpartsvending? "Gjør en forpartsvending for høyre skjenkel" sier ridelæreren, hva er forskjellen på de, og hva skal jeg gjøre? Blir forvirret jeg altså, greier ikke å huske det fra gang til gang..

- Når jeg skulle bøye hesten i hjørnet bøyde jeg halsen feil veg fordi, vel.. når jeg tok mer i innvendig tøyle for å bøye riktig vei gikk hesten lenger inn på sporet, og når jeg brukte innvendig skjenkel gikk han fortere, selv om jeg ikke brukte den utvendige skjenkelen samtidig. Hvordan gjør dere det?

- Og så skjenkler.. I trav nedsitting greier jeg ikke å holde føttene stille i stigbøylene. Bena er på samme sted hele tiden mens stigbøylene bare er i veien. Selv om jeg sitter på en hest det er enkelt å sitte ned på blir jeg dyttet ut og opp av salen hvis jeg legger foten inntil sålen i stigbøylen.. Forressten: hva gjør dere når det er vanskelig å sitte ned? Jeg leste et sted at magemusklene skulle ta av for støtene, så jeg prøvde å stramme de og det hjalp;P har noen tips? kom med det!

Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død, det er viktigere enn som så!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  21:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første- ikke vær redd for å spørre ridelæreren din hvordan øvelsene utføres! Det er mye lettere for ridelæreren å forklare og vise, enn å forklare over nettet:) Midtpartsvending har jeg forresten aldri hørt om.

Bøyning: Det høres ut som du ikke koordinerer hjelperne dine helt optimalt, og i tilegg jukser hesten ved å bare bøye hals, falle innover og øke tempo. Her også vil jeg anbefale å få ridelæreren din til å hjelpe deg. Men generelt kan jeg si at hesten skal ikke bare bøye halsen, det er riktig at du må støtte med innvendig sjenkel når du leder innover, og du må samtidig alltid støtte på utvendig tøyle og med setet (pust og takt) unngå at hesten øker tempo.

Nedsitting er en øvingssak, og har mye med balanse, avslapping og takt å gjøre. For å kunne sitte stille med beina, er det viktig at du får til å slappe skikkelig av og ikke kliper deg fast. Videre må du prøve å puste godt med magen slik at du kommer deg skikkelig ned i hesten. Du skal også bestemme takten, og ikke bare "slavisk" følge hesten sin takt, da kan det gjerne gå enten under eller over takt/tempo og da blir det heller ikke jevnt, noe som gjør det vanskeligere for deg. Tenk deg at du har to "babyføtter" i hver rompeball som tar små, sklidende steg som "smører" ryggen til hesten.

Lykke til!

Hege
Redigert av - Hege J den 05/06/2007 21:07:34 Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  00:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
En forpartsvending er en vending på forparten der forbeina tar små steg på stedet og bakbeina går i en sirkel rundt. det skal gjøres i skritt.
Innersjenkel er sideførende(din høyre i dette eks), yttersjenkel er motholdende mot ytterbogen. Begge sjenklene skal drive litt frem. Innvendig tøyle er stillende, hesten skal være stilt litt i nakken. Utvendig tøyle er motholdene, begge tøyler minsker tempoet. Vekta på innvendig sitteben.

En bakpartsvending er en vending på bakparten der forbeina skal bevege seg i en sirkel rundt bakparten.

For å få hesten ut i hjørnene burde du bruke vekten din og klemme med øvre halvdel av leggen. Ikke helen, for da øker di lett tempo. og springer hesten bare fram burde du ta halvparader for å møte sjenkeltrykket. Jeg er ikke noe ekspert, men dette funker for meg
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  16:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
litt O.T. men er det ikke litt dumt med ridelærere som tar for gitt at folk vet hva en forpartsvending er? jeg har vært borti mange ridelærere som er sånn - og når du sier "hva betyr det" så er det bare så vidt de gidder å svare. Dette skal du vite på en måte... Jeg liker bedre sånne lærere som regner med at du ikke kan en dritt, for så å bevege seg raskt fremover etterhvert som de ser hvor mye eleven kan fra før. Ble off topic det her, men det er noe som irriterer meg veldig. men IKKE vær redd for å spørre læreren, det er faktisk det du betaler for! Får du ikke et svar du sjønner, så spør igjen! ring, eller oppsøk de gjerne etter timen å få de til å forklare det for deg. Det ville en jo gjort på en vanlig skole - så hvorfor ikke på en rideskole? :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.