hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lymfangitt ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Lymfangitt ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Caroline-Spyder

Skrevet - 01/06/2007 :  22:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har akkurat fått dette i sitt høyre fremben :/ Kjempekjett! Driver nå å legger jod-omslag hver kveld, slik som vetrinæren sa, skal gjøre dette i 3-4 dager, åsså skulle vi se hvordan det gikk da.

Noen som kan fortelle meg litt om dette? Eneste jeg har funnet ut er det som står på denne linken: http://home.no.net/arnews/sykdommer_lymfangitt.htm

Men vetrinæren sa også at hvis han ikke ble frisk av omslagene innen 3-4 dager, så måtte han komme å behandle det.. Hvordan blir dette behandlet da? Sprøyte? Antibiotika?

Han er blitt litt bedre, å er ikke fult så halt lenger, men han er fortsatt urein. Noen som har vært borti dette, og kan fortelle meg endel om det? Hva kan iVÆRSTEfall skje?

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  23:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Verste som kan skje er vel at lymfangitten blir kronisk..
Beinet vil da forebli hovent, men hvis dette går seg til på en god måte skal hesten fortsatt kunne brukes normalt. Min venninne hart en med kronisk lymfangitt ++ (se vip`n min for bilder av beinet) denne hesten har nå hatt dette i tre år, er nå "friskmeldt" av ventrinær og er ute å starter felt i år.. Helt ren i gangen til tross sitt store bein, hvertfall etter hun er blitt varm, men kan lure litt pga størrelsen da dette er noe tyngre..
http://www.youtube.com/watch?v=ponoLXFQXNA der kan du se både beinet og hesten gå ;)

We`re just out of controll
Redigert av - picazzo den 01/06/2007 23:24:18 Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 01/06/2007 :  23:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lymfangitt er vel det samme som blodforgiftning. Om ikke jodomslaget tar det blir det behandlet med antibiotika. Jeg ville spurt dyrlegen om å få kloramin til omslagene, ikke jodosan. Kloramin har ikke samme blister effekt... Du må se etter at hesten ikke får feber, og at det ikke "sprer seg" til de andre beina. I verste fall kan hester dø av lymfangitt. En hest på ridesenteret der jeg stod fikk lymfangitt i alle beina, og selv om antibiotika var gitt fikk en ikke reddet hesten. Denne var gammel, og hadde antagelig dårlig imunforsvar... Det beste er å vere føre var, å rense og evt legge på kloramin omslag på "mistenkelige" sår. Broddesår har det lett for å gå lymfangitt i, der blir jo bakteriene med inn i såret. Lykke til med hesten din!!! Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 02/06/2007 :  02:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okey, tusen takk begge to :)
Da vet jeg hva jeg skal gjøre ;)

[ Men andre kan legge til det de vet også, altså. Er bare fint det:) ]

Redigert av - Caroline-Spyder den 02/06/2007 14:03:11 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/06/2007 :  14:28:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare legge til at lymfangitt ikke ER blodforgiftning, men KAN FØRE til det.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/06/2007 :  10:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også best erfaring med kloramid, dette er fryktelig dyrt, men utrolig effektivt. Uansett hva slags omslag man bruker så er det viktig å huske på å dosere riktig, overdosering er ikke bra, og omslaget skal ikke være på konstant.
Kloramin er også reseptfritt.

Også er bevegelse viktig, kan den ikke ries så gå litt turer med hesten

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 03/06/2007 :  10:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viss man spør på apoteket får man kloramid pulver, det er mye billigere! Da kan man blande selv..(må blande riktig da!) Kloramid på flaske er svindyrt, og man bruker jo endel til våte omslag... Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 03/06/2007 :  11:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok ! :)
nei, han kan ikke ris, så ja jeg leier han på turer !
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  12:05:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Men obs obs, noen hester reagerer på kloramin, min ble bare værre av det... Antibiotika får hesten i sprøyte, så får du event Noramin?!? pasta (slik som ormkur) eller pulver for å ha i maten... Dette skal gis 3 g dagelig eller noe... Bevegelse er et must! la hesten stå ute event med bandasjer... Garsy er plaget med dette, jeg spyler med kaldt vann, smører med fusidin der sårene er å gir pasta, samt har på stallbandasjer på begge bena om det er bak.. Virker som det går den fortere da...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.