hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp med valg av dressurøvelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hjelp med valg av dressurøvelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maren-Celina

Skrevet - 27/05/2007 :  22:48:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg driver å lærer hesten min noe grunnleggende dressur og er kommet greit igang med sjenkelvikning. Men hva er lettest og smartest å bygge videre på av travèr, versade og forpartsvending etter sjenkelvikning?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2007 :  09:27:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Forpartsvending er uannsett ingen naturlig øvelse. Ellers ville jeg introdusert øvelsene ved behov. Varianter av versader og traverser er naturlig å legge inn lenge før du med hensikt introduserer øvelsen i form av en konkurranseøvelse. Jeg bruker versader og traverser mye i arbeidet med å jobbe hesten rett, og få den til å runde seg om innvendig sjenkel, og ikke f.eks. falle ut med utvendig skulder (bruker da variant av versader). Det betyr ikke at jeg introduserer øvelsen i form av konkurranseøvelsen versade, slik den rides på MB-nivå. Men benytter øvelsen med sin hensikt, i en naturlig variant for hva jeg ønsker å oppnå ved øvelsen, og i hvilken grad det er naturlig å introdusere øvelsen for hesten.

Med mindre du skal ut å starte LB ville jeg vurdert hensikten med forpartsvending. Skal du ut i LB bør du kunne øvelsen fordi de fleste av LB-programmene har den. Ellers benytter jeg aldri denne øvelsen som en "behovsøvelse". Jeg har aldri et behov for å oppfordre hesten til å falle på fremparten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 28/05/2007 :  13:51:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bruk for en øvelse som får hesten til å jobbe mer med bakparten(trø lenger under seg). Har ikke kommet så langt så det må være såpass enkelt at han klarer å gjennomføre og forstå for det første Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 28/05/2007 :  14:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hei

Du behøver ikke nødvendigvis bruke øvelser for å hjelpe hesten til å tråkke bedre under seg.. Svaret ligger i en så "simpel" ting som halvparader. For meg så er kanskje det den viktigste øvelsen både i den daglige treningen og inne på konkurranse banen.

Men også som Spoff sier, så er varianter av traverser og versader godt for hesten, ikke bare fordi at den SKAL kunne gå MB, men rett og slett for å få hesten til å bøye seg korrekt for innvendig sjenkel, og for å gjør den løs i rygg og nakke (og resten av kroppen)

Lykke til!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  15:01:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg var så heldig å ha Børge Rasmussen som introduserende mentor til dressur like før han sluttet i Kolding på 80-tallet. Det var EN ting han repeterte til det forfulgte en i drømme: HALVPARADE!
I hvert eneste minne fra tiden i KOR sniker ordet "halvparade" seg inn....
Halvparade, halvparade, halvparade.... -Og hvis du skulle være i tvil, så er det altså: HALVPARADE som gjelder!

Lykke til!

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 28/05/2007 19:32:32 Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 28/05/2007 :  17:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!
Men når hesten ikke fungerer eller forstår halvparaden fullt ut, hva da? Er det kanskje noe jeg har glemt da i tilfelle? For han er veldig flink til å tenke frem, frem, frem! Hvordan skal jeg da ikke akkurat samle han, men få han til å høre på meg? Sånn er det spesielt i trav, så når jeg tar en halvparade blir det som oftest brå stopp til holdt(muligens fordi jeg enten gir for mye signal eller fordi han missforstår signalene mine)

Også bare for å vise så kan jeg si at når jeg så prøver å stanse ham fra trav ned til skritt rir jeg kanskje to runder rundt banen før jeg klarer å stoppe han litt roligere enn den fæle måten det vanligvis ender med!!

Og det med å starte har jeg ikke tenkt på, men jeg vil kunne ri hesten min uten å fly av gårde(Og ja, jeg skal begynne med ridelærer etter sommeren)
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 28/05/2007 :  17:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Caeles: Børge er helt fantastisk!!!
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  23:12:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Børge er min store helt og forbilde innen ridesporten! For meg (og de fleste på KOR) var Børges ord lov, og jeg har lært MYE av ham både når det gjelder ridning, røkt og pleie.
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/06/2007 :  18:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
jeg syns ofte at det er behagelig å benytte øvelser, som versade for å flytte bakbena på hesten litt bedre under. Antageligvis kommer dette av at min timing kanskje er bedre da, eller at jeg fokuserer bedre. Å ri en halv parade kan noen ganger fortone seg som å bestige Mount Everest føler jeg. Siden jeg rir på hobbyplan så virker ikke alltid slikt etter hensikten. Å parere akkurat nok er noen ganger værre enn å skrive en rapport om geometrisk spredning innenfor seismikk. Da er det noen ganger faktisk (for meg) enklere å ha noe "håndfast" å gjøre. Jada, en halvparade er også håndfast, og jeg bruker de vel nær sagt ubevisst hver gang jeg foretar meg noe, men noen ganger føler jeg at den effekten jeg får ut av en halvparade forsvinner ganske fort "ut i det blå".

Nå føler jeg at jeg ikke helt klarer å forklare meg her, jeg tror det jeg har skrevet ovenfor her kan oppfattes litt feil. Men det jeg vil fram til er altså at jeg syns ikke alt er tapt om man ikke får ut den virkningen man helt ønsker av en halvparade, man kan jo gjøre noe annet for å samle opp hesten sin :-)

Forøvrig og sånn ellers; jeg misliker på det sterkeste å ri fordelsvendinger, fordi (som jeg har messet om et utall ganger før) ikke får det til. Jeg er enestående til å få enhver (tom velskolert) hest til å snurre rundt på det ene benet :-p og ganske enkelt tryne på forparten...så jeg stiller meg bak spoff og sier "finn på noe annet" ;-)

Det viktigste når man rir dressur er vel på mange måter ikke øvelsene, men hva man ønsker å oppnå med å ri de. Hva ønsker du å oppnå nå som du har introdusert sjenkelvikninger? og hva ønsker du å oppnå ved de øvelsene du etterhvert lærer deg og din hest :-) Har du tenkt igjennom dette vil det jo sikkert være mye lettere for Spoff og Caeles og Amillion (og alle andre) å komme med gode forslag til øvelser som etterhvert vil bringe deg til det målet du har :-)

Guro
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.