hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulvetenner?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ulvetenner?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  10:30:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Hei alle!
Vi har fått en hest på stallen nå som kranglet masse med bittet sitt. (en for-hest) Etter et og annet stunt her på Hestemarked, er jeg blitt veldig obs på tenner - og foreslo å sjekke munnen hennes før man fant på noe lurt som nesereimer og annet. Og joda, hun hadde veldig "høye tenner" bak, og er derfor blitt raspet. Mye bedre nå. Men! Vetrinæren snakket også om Ulvetenner - som var langt nede, og som stall-eier skulle holde øye med...Hesten er 5 år, forresten. Eieren er økonomisk i vanføre, og har ikke råd å gjøre noe med dette allikevel. (virkelig!!! konkurs, altså - så hesten skal uansett selges snart - men kanskje "andre" kan ta tak i saken...derfor lurer jeg på hva dette er for noe)

Kan noen fortelle meg mer om dette? Har alle hester slikt i større/mindre grad? (for de som har vært på siden min - er hesten med disse tennene hun som vi nå vurderer å kjøpe litt til høsten.....)

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  11:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
mente han at *ulvetenner som var langt nede* , at det er ulvetenner som ligger under huden ?

Ikke bruk bitt på den hesten før ulvetennene er fjernet. Ulvetenner som ligger under huden er de som gjerne er værst i forbindelse med bitt fordi bittet blir liggende oppå hud som gnisser mot bein. Det er VONDT. hva mente dyrlegen med at de skulle holde øye med tennene ??

Hvis ikke jeg husker feil har ca halvparten av hestene (Mulig jeg husker helt feil) en eller flere ulvetenner. De er oftest i overkjeven, men kan også komme i underkjeven.

De kan være store eller små, og være godt framme, eller ligge rett under huden. UAnsett gir OFTE ulvetenner problemer med bitt, og det anbefales å få de ut, jo tidligere jo bedre. De kommer i ettårsalderen, og bør helst fjernes da, for da sitter de gjerne løst. Jeg fjernet begge på min to års hoppe nå i vår, fordi je skulle begynne med bitt tilvenning. Jeg har fra før en hoppe som hater bitt som har gått med ulvetenner i alle år, de ble fjernet for noen år siden. Den feilen ville jeg ikke gjøre igjen.

IKKE la en dyrlege banke de ut. Det var vanlig og gjøre før, og det ble gjort på min voksne hest. Resulstat : Små beinfragmenter som blir liggende og lage problemer under huden :( De er fjernet nå, og det var mange. Ulvetenner skal opereres ut, løsnet og trekkes.

Ulvetenner er helt normalt , og helt problemfritt og fjerne. Men jeg ville ikke satt bitt på denne hesten før de var bortevekk.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  22:52:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Takk Summer, for veldig nyttig info!! Må innrømme jeg er helt blank på dette her.

Ettersom jeg forsto, var de små - og stakk bare litt ut, eller ned da - de sitter i overkjeven. "Holde øye med" tror jeg han mente om plagene hennes fortsatte etter raspingen av de høye tennene - hvilket de gjør.
Hun er fortsatt veldig til å slenge tunga over bittet, og veldig aktivt kjevearbeid etter å ha fått på hodelag - men under riding i dag hadde hun visst vært (ganske) rolig i munnen.

Har snakket med eieren hennes i kveld, og tids-spekteret for å gjøre noe er litt diffust. Men det ser ut til at vi ganske sikkert kommer til å kjøpe henne - må bare diskutere litt detaljer. Om (når) vi kjøper henne, kommer vi til å få tann-garden i orden fortest mulig. Kjøper vi henne ikke derimot - vil hun nok gå sånn en stund til fremover.

Tenkte på operasjonen, rekonvalens-tid? Mulige komplikasjoner??

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  23:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen operasjon i den forstand. Hesten dopes som ved tannstell, og tennene plukkes forsiktig ut. Men det jeg mente, pass på at de ikke blir slått ut, men løsnet, og trukket ut. Det blir så fort liggende igjen rester.

det er ingen rekonvalesens på selve hesten, men de sier vel at opp mot en uke bør det ikke være bitt inni der ....pga det blir jo sår i munnen som må gro. Jeg rir min hest bittløst og unghesten har pr dags dato bare blitt brukt sidepull på, så så¨nn sett er det null rekonvalesens.

Ingen komplikasjoner som jeg vet om. Å fjerne ulvetenner et ingen hokus pokus.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  23:35:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Det er godt å høre, blir det kjøp - er jeg nødt til å ha litt "forhånds-info" - siden det mest sannsynlig vil bli en "bruks-rett" for stall-eier for at vi skal tuske til oss en ekstra stall-plass. (vi opptar 2 fra før, og stallen driver tur-hestutleie/undervisning). Vil ikke at hesten skal taes i bruk før tiden!!! Takk igjen for hjelpen!!

Gå til toppen av siden

Valemino

Skrevet - 18/06/2007 :  15:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Hesten min hadde ulvetann på venstre side. Vi dro til Ellen Schmedling og fikk den fjernet. Først fikk hesten litt dop, og hun trakk den enkelt og greit. Etterpå sto han i en boks for å slappe av litt en halvtimestid før vi fikk dra. Kostet rundt 2000,-

Det tok ikke lang tid for hesten min, men iblandt sa hun at det kunne være litt vanskeligere. men vanligvis går det veldig bra!

Lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.