hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål om drektige hopper.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Noen spørsmål om drektige hopper.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

onlymin
» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  21:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideonlymin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseonlymin  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har noen spørsmål når det gjelder det med hopper når de er drektig og etter de har fått føll.
Hvis du kan svare på noen av dem så ville det vært hyggelig.

1. Hvor lenge etter at hoppa blir drektig kan den ikke bli ridd?
2. Når bør føllet og mora skilles?
3.Når kan man begynne og bare legge salen på? altså ikke og ri, bare venne den til salen

Det var det jeg lurte på. Vær så snill noen. Svar på det du kan.
Takker på forhånd.
Mathilde

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  22:58:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
1. du kan i grunnen ri heilt fram til ho følar, men det er lurast å ta det med ro siste månaden/månadane før føling.

2. Det er vel vanleg å skilje når følet er 5-6 månadar, men det er anbefalt å vente til følet er ei 8 månader.

3. Følet du meiner? Eg brukar ikkje å leggje på sal føl følet er åring/toåring (åring= vinteren før det blir 2 år)

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  00:49:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg red hoppa mi til ho viste tydelige tegn på at ho ikke ønsket å bli ridd. Det ble rett og slett for tungt for henne. Siste rideturen var 2 mnd før termin. Jeg hadde planlagt å ri til 1 mnd før termin, men hoppa måtte få bestemme selv. Noen hopper får vondt i ryggen, og da kan man ikke ri.

Jeg syns ikke føllet skal avvennes før det er ihvertfall 6 mnd gammel. Mitt føll vil gå i samme flokk som mora i noen år til.

Mener du tilvenning av sal på unghest? Jeg hadde salen på ryggen til min toårige vallak når han var ca 1 år. Da la jeg den bare på ryggen og tok den kjapt av. Salgjorden strammet jeg for første gang i vinter (nesten 2 år gammel).

Ellen Gå til toppen av siden

janne1980

Skrevet - 27/05/2007 :  21:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg red helt te ho gadd..
red faktisk helt te någe dager ho føde, ho var sprek og godt i humør, var ikje så tunge i mage en gang.

eg skilte BOKS da følla var 8mnd, men de ha gått sammen helt te ho er over 2 år, gjøre det ennå... men ha stått adskilt någe ganger også, går fint det :-) ingen problem å ta mora ut å ri..

sal satt eg ikje på før ho var rundt 2 år, men ha ikje stramma skikkeligt på 2åring min enda ( ho e født april 05)

ho brydd ikje seg om salen eller någe ting :-)

lykke te!!
helst ikje sitte på før føll er fylt 3 år er min mening, någe ha forskjell mening :-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/06/2007 :  09:58:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det pleier å være vanlig å få anbefaling fra vetrinær å la hoppa få ta det rolig den første måneden etter bedekking/inseminering, dette for å unngå stress e.l. slik at hoppa kaster. Men vi fikk beskjed av vetrinær (som hadde inseminert henne) at vi bare skulle trene som vanlig fra dag en. Så ble hun trent vanlig frem til det var 1/2 måned igjen da vi tok av skoene, hoppa selv var veldig ivrig og hadde ingenting i mot å bli brukt helt frem til følling men hun fikk heller bevege seg selv i gjerdet.

Når føll og mor bør skilles kommer helt an på hvordan oppstalling, hvor mye melk osv.. Det vanligste er vel 6-10 måneder, mens noen går sammen til de er over året. Om føllet er hoppe eller hingst har også noe å si, det er lurt å skille dem hvis hingsteføll begynner å bedekke sin mor.

Sal er vel som regel ingen problem hvis hesten er blitt tømmekjørt/kjørt. Men rundt to år er vel vanlig å begynne saltilvenning på hester som rides inn som 3-4 åringer.

Therese
Gå til toppen av siden

Solvei-og-Beauty

Skrevet - 18/06/2007 :  23:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. Hvor lenge etter at hoppa blir drektig kan den ikke bli ridd?
du bør vel egentlig vente 3-4 uker etter insiminering/bedekking.
og når det ca er 1 mnd igjenn til føllet kommer så bør du begynne å ta det litt rolig med ridninga.

2. Når bør føllet og mora skilles?
noen skiller de når føllet er 5 mnd, men det syns eg er litt tidlig. men det vanligese er vell rundt 7-8 mnd.
3.Når kan man begynne og bare legge salen på? altså ikke og ri, bare venne den til salen
det er vel ikke noe problem å legge salen på når føllet nærmer seg 3 års alderen.

=)
Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 26/06/2007 :  23:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
slenger med et spørsmål til jeg:

kan man drive med litt sprang (altså småhopp på 40-60 cm) selv om hoppa er drektig?

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2007 :  21:45:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest vi hadde på den gamle rideskolen min, red vi sprang til et par uker før fødsel ( 60-70cm)! men det er ikke å anbefale! + grunnen til at vi gjorde de var at vi rett og slett ikke vsite hun var drektig.. (lang historie) verken føllet ellre hoppa har tatt skade av det, men ja er jo ikke noe vi ville gjort hadde vi vist hun var drektig. vil tro en kan hoppe med drektig hoppe frem til rundt 2-3 mnd før fødsel..er vel egentlig litt opp til hver enkelt Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  12:49:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg nylig bedekte min hoppe spurte jeg spesifikt dyrlegen om trening, og ha sa at de ikke hadde noe forskning som sa verken det ene eller det andre ang trening like etter. Han sa at han hadde trent som vanlig, men kanskje ikke satt hesten ut i et knallhardt løp like etter inseminering... Vi trente som vanlig (tur og sprang) like etter inseminering... Hun var iallefall drektig sist vi var inne å lyste henne. Men nå går hun bare på beite og koser seg.. :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.