hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - merr som nylig har mistet føll?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 merr som nylig har mistet føll?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

McOogCo

» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  21:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei, skriver i desperasjon her!
En av nabostallene mistet merra si etter fødsel natt til i går, og de sliter med å finne surrogatmor og melk!

Er det noen som kjenner/vet om noen som enten har ei merr som er uheldig nok til å ha mistet føllet sitt nylig og ennå har melk?
Eller er det noen som har fått mor og barn hel, men kan melke noe melk av merra slik at man kan få noe for å redde dette skjøre livet?

Vi har ringt alle vi selv kjenner eller vet om uten å være spes. vellykket!
De har allerede prøvd ei merr, men hun har vært uten føll i mange mnd og ville ikke ta den til seg!

Maria og Bård på stall nypan melker for harde livet for å ha nok til 2 stk, men det blir for knapt!

er det noen dær ute som kan hjelpe til?
hver minste dråpe er dyrbar og kan redde et lite men sterkt liv.....

ber på mine knær om hjelp her........

Ring eller send sms til

ANN KRISTIN: 98071056

Maria: 95708974
Silje: 93059698

Redigert av - McOogCo den 25/05/2007 09:04:57

stall nypan

Skrevet - 24/05/2007 :  22:14:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å komme direkte til de som trenger melka....

send melding eller ring 98071056
spør etter ann kristin
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  22:46:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Dumt dette var så langt unna da. Ellers kunne jeg sikkert fått melket hoppene mine litt.. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  00:50:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Samme tenkte jeg... Føllet til hoppa mi er kjempestor og velfødd (for å si det pent!).
Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  03:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enhver vet. bør vite om hestefødsler i nær omkrets, og om ikke hoppe med nyfødt føll tar til seg stakkaren, så produserer ei hoppe ofte mer enn nok til minst et føll til. Men det blir jo litt av et styr å melke og å få tilbrakt melk - hvis ikke føllet kan komme til det stedet en evt. "amme" står.

Ellers finnes det oppskrifter på "føllmelk" - husker nå ikke i hodet, men DET bør vel en vet. kunne gi. Såvidt jeg husker, er det kumelk oppblandet med 1/3 vann, tilsatt litt sukker samt egg. Ellers er visst geitemelk et brukbart alternativ.

Uansett - når det ikke kan finnes en villig amme, så har dere nå en langvarig og slitsom jobb foran dere, da føllet skal ha melk ca. hver 2. time.

Har hørt mange historier om morlause føll og føll-lause hopper - bla. en gang hvor en rådsnar veterinær i et sånt parallell-tilfelle, rett og slett flådde det døde føllet og la fellen over ryggen på det morlause føllet. Da godtok den fortvilte hoppa det morlause føllet, ved at det luktet som hennes eget, og historien endte godt. Ja, etter bare et par dager kunne man kaste fellen til det døde føllet.

For en del år siden fikk min hoppe et føll, og en annen - en fullblodshoppe - også. Sistnevnte viste svært liten morsfølelse, og hadde knapt melk til føllet - som ble tynnere og tynnere - ja, vi kalte ham "Belsen". Vi PRØVDE om vår hoppe ville ta seg av et føll nr. to, men det godtok hun ikke - dessverre. Løsningen ble at vi melket vår "ku" - og var da nøye på å bare melke den ene patten, slik at hennes eget føll bare sugde litt på den tomme, for å stimulere produksjonen, og så fikk mer av nok melk i patte nr. to. Lille "Belsen" fikk da frisk hoppemelk på flaske hver 2. - 3. time, og vi prøvde lenge å gi melken under buken til mora, med håp om at føllets suging på pattene - innimellom smokken - ville få melkeproduksjonen til mora i bedre gang - uten hell. Det var vondt å se hvordan denne hoppa avviste føllet sitt med spark og bitt, og det gikk ikke mange ukene før lille "Belsen" ble tatt fra mora, og bare fikk melk fra "kua" vår. Historien endte lykkelig, ved at hovslageren som kom jevnlig, forbarmet seg over den lille stakkaren, og tok ham med seg. Har hørt at dette føllet vokste godt opp, og ble en flott fullblods ridehest - OG - han beholdt IKKE navnet "Belsen" - for å si det sånn.

Hvis du kunne si litt mer spesifikt hvor du holder til i Sør-Trøndelag, så skal jeg legge ut en "nødmelding" på Rimfakse - hvor nl-hest folk daglig melder om fødsler i disse dager. Kanskje noen i nærheten av deg.

Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  09:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
han er i klæbu, like ved innsnevringa hvor klæbu begynner om man kommer fra byen/tiller/nardo....

Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  09:31:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Veldig trist å lese om moret til føllet.
Det går an å få kjøpt melkeerstatning til hest. Vi flasket opp ett føll for 9 år siden, da brukte vi melkepulver som var beregnet på grisunger (om jeg da ikke husker feil). Men Nena Bjerke , som har "Kamal Arabians", selger melkeerstatning for føll. Tror hun går under "hestespesialisten".
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  10:40:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Hjemmesiden hennes er www.kamal.no
Der finner du nr. til henne .
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  21:54:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Dersom føllet ennå trenger melk eller melkeerstatning, så har jeg funnet en som selger frossen hoppemelk i 2 literspakninger, og en annen som selger melkeerstatning.
Send meg en mail dersom du vil ha mailadresse eller nr. til en av disse.
Eller du kan gå inn på araberhest.no så inn på forum, der har jeg etterlyst melkeerstatning til føll, i svarene finner du nr. og mailadresse.

Lykke til videre med føllet!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.