hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - (utgått)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 (utgått)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  21:12:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
.........
Redigert av - Sandra_og_Spinner den 15/06/2007 16:59:39

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  06:43:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Marit Bergli: Jeg er sprangdommer 3 og FEI Steward og har fulgt diskusjonen om den såkaldte "banetreningen". Det er helt klart i strid med reglementet, og et forsøk på å lage "stevne" uten nødvendig teknisk personell, som dommere, banebygger og stewarder. Jeg vil gjerne svare på siste innlegg. Joda det er lov å ha sprangtrening, men den skal ikke ha form som et stevne, som det dere hadde 15. april. Sparngtrening bør avholdes av autoriserte trenere og rideinstruktører,og ikke hvem som helst. Det kan få dramatiske konsekvenser hvis man holder sprangtrening uten kyndig veiledning. Ikke bare kan det skje ulykker der og da, men feil bygging av hindere "ødelegger" også hestene. Jeg har studert bildene fra 15. april. og her er det mye ulovlig bydge hinder. Det er en grunn til at vi har et regelmen, det har først og fremst med sikkerhet og gjøre, men også med hestens velferd og konkurranseforhold ryttere mellom. Sprangtrening kan arrangeres, men tenk dere godt om hvilken trener dere bruker.

Anton Granhus: Som leder i Østfold Rytterkrets er det min plikt å meddele at ryttere som innehar lisens i Norges Rytterforbund som deltar i stevnelignende arrangementer i regi av andre en organisasjonsledd i Norges Rytterforbund - kan bli utsatt for sanksjoner (f.eks. miste rytterlisensen).

Dette er fra en banetrening i råde

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  08:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enebakk racing: Du har antagelig sakset ditt svar fra et sted. Hvor? Blir litt meningsløst slik det står, selv om poenget kommer frem.

Angående uoffesielle stevner har jeg sagt min mening om det før. Henviser heller til den debatten.. "stevner". En ting er som Anton og Marit påpeker i innlegget Enebakk Racing har sakset ut, men det er faktisk også endel andre momenter. Ikke bare når det gjelder sprang, men grener forøvrig som er sluttet inn under NRYF.

Det skal også sies at det er endel uoffesielle stevner som arrangeres, som også er av en slik art at veldig mange ikke vet at dette er tilfelle. FDAT har opp gjennom mange år arrangert stevner i denne kategorien. Det skal nå sies at flere FDAT-foreninger nå har søkt medlemskap under NRYF, og sånnsett arrangerer på lovlig vis i dag. Men det har ikke vært slik, og jeg tror det fremdeles er FDAT-foreninger som henger etter. Jeg tror også det er endel andre raseforeninger som arrangerer på ulovlig vis. Man kan nevne fjordhest-NM som er lovlig. Men det har i senere tid også oppstått NM for andre raser, og det er ikke nødvendigvis slik at disse er lovlige. Om man har valgt å melde seg inn i en klubb under NRYF, og starter (dvs løser lisens) for denne klubben, har man samtykket at man ikke ønsker å delta i grener av konkurrerende art (dvs f.eks. sprang og dressur, og f.eks. ikke gymkhana, western, da NRYF ikke tilbyr dette. PS: Islandshest er nylig tilsluttet NRYF som egen gren) i forhold til NRYFs tilbud.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  11:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
fra siden til stall hestevold der har det blit arangsjert bane trening http://stall-hestevold.piczo.com/?preview=y&g=27781763&cr=1&rfm=y står en del ned over på chaten
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  14:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir ikke noe alikevel......

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  14:19:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Kretsen engasjerte seg noe veldig i denne saken.
Men denne bane treningen som ble arrangert 15 april var godkjent..
Men det er nå utarbeidelse av nye lettere forståelige regler for banetrening, stevner, presonell ol...
På østfold rytter krets side vil det komme et referat hvor de tar opp dette.

Lene

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  14:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Marit Bergli. Jeg synes egentlig den regelen er litt teit. På vanlig stevner på man ha grønt kort og hesten må ha hestepass. Det må jo være lov til å ha små morrostevner for de som ikke har grønt kort, og som kansje har en hest uten pass eller kansje man har en traver.

Det er greit at regelen er av sikkerhetsmessige grunner, men det må jo være lov. Regelen er teit.
Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  14:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om vi vil ha stallstevne (med bare oss i stallen), så har vi vel det. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  15:10:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg synes så kalte trenings stevner burde være lov
Så lenge hinderene er forsvarlig bygget.

Det er dumt at alle hobby ryttere som ikke har råd eller interesse av og ta grønt kort og skaffe seg lisens, skulle bli nødt til og holde seg på tur.

Når det skal bli store utgifter for og være med på stevne vil tilslutt stevne bare bli for de med en stor og god lommebok og ikke de som bare vil være med for litt gøy.

Må alt være så dødelig seriøst.

SÅ lenge sikkerheten blir ivaretatt så ser jeg ikke problemet med og arrangere et treningstevne.
De eneste som taper på det er rytterforbundet som ikke får inn så mange lisens penger som de ville hatt.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  20:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om vi vil ha stallstevne på stallen, så har vi vel det om vi vil det. Hadde vært morro om noen andre ville blitt med da.

Jeg å synes det er teit at ikke hobbyryttere får en sjense til å være med på stevner, bare fordi de ikke har lisens. Noe så tåpelig.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/05/2007 :  22:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
skikkelig tåpelig den dagen noen tryner, og hesten knekker nakken ... og det ikke er noe ansvarlig personell tilstede........

det er regler som er det for en grunn.
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2007 :  08:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe annerledes med bane trening enn der er på vanlig sprang trening. Det er fortsatt rytter sitt ansvar hva sikkerhet på hest og rytter angår. Så risikoen for at det skjer noe på en bane trening og morrostevne er vel stregt talt mindre enne når man holder på alene. Mange som ikke engang har hjelp når de hopper ol. På en bane trening eller stall stevne er det jo ALLTID voksene til stede som kan hjelpe hvia det skulle oppstå skader ol. (Hvertfall her)
Så vet man eller kommer man til et sted hvor man føler det er "utrygt" eller liknende lar man bare være å delta.

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Star-Carro

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  05:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var med på det banetreningen i Råde, men teite regel syns jeg også =( Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/06/2007 :  09:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
skikkelig tåpelig den dagen noen tryner, og hesten knekker nakken ... og det ikke er noe ansvarlig personell tilstede........

det er regler som er det for en grunn.

Opprinnelig postet av summer

Er hester som brekker nakken på godkjente stevner også.
Det kan jo skje hvor som helst.
Og når som helst.

Nei synes rytter forbundet kunne gi litt slakk og la klubber som kanskje ikke har så mange ryttere som er klare for nivået på distrikst stevne få lov og være med på trenings stevne.

Det hadde gjort sporten godt.
Og jeg tror det hadde vært spennende for hobby ryttere og få lov og starte litt mer enn klubb stevne.

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2007 :  19:06:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Men på skikkelige stevner er det en ansvarlig person, som hun sa.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/06/2007 :  23:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men på skikkelige stevner er det en ansvarlig person, som hun sa.

Opprinnelig postet av Sprangfreak

Sant nok, men før var det lov og arrangere treningsstevner.
Og de fleste var på en seriøs og sikkelig måte.
Av ansvarsfulle folk.

Flere brukte tilog med dommere som vanligvis dømmer middels klasser osv i dressur..
Og sprang dommeren på de trening stevneen jeg var på dømte også på linnesvollen.
Så finnes steder der man har treningstevner som faktiske er både bra og lærerikt og ikke minst trygt og starte.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.