hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem er mykest? Dressur hest eller traver?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Hvem er mykest? Dressur hest eller traver?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Genia

Skrevet - 03/01/2004 :  11:35:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
la meg få en ting sikkert her!!!!!!

travhester er I K K E M Y K E !!!!!!!!!!!
kan dere som mener det bare slutte å si det?? vet dere hva, det går meg på nervene!!! Jeg har vært borte i så mange travere og ridehester og det å sammenligne de er bare helt fælt! Hadde travere vært like myke og smidige og elastiske hadde de ikke travet i 110 km/t som stive stokker.....!!! uff.. ikke meningen å si noe stygt om travsporten.. altså det er sikkert veldi fint det, men vææær så snill ikke kom til meg og si at hesten min som er en traver er mye mykere enn grand prix dressur hesten din!!

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  13:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil si at traveren min er myk, vaffal var hun d... Når hun kom hit haddde jeg henne på spilt med tauet i en ring i bakken, og når jeg kom til stallen hadde hesten klart å snu seg og sto med hodet mellom bena. Myk? Jepp.
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  13:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig er det ofte slik at når man snakker om mykhet og stivhet, så er det egentlig svakhet og sterkhet man mener. Hesten har en sterk og en svak side, og derfor kjennes den sterke siden gjerne "stiv ut" i forhold til den svake.

Nå er det slik at det viktigste i dressuren er å få hesten like sterk i begge sider. Det er egentlig hovedmålet for en dressurhest. I trav er det ikke slik. Travere løper alltid samme vei på banen, og musklaturen deres vil dermed bli påvirket av det. Noen muskler som blir sterke på den ene siden, vil bli tilsvarende svakere på den andre. Sterkhet og svakhet er hovedsakelig noe man merker når man krever noe av hesten som den ikke er vant til, for eksempel når man ber en traver om å gå pent på en 10-meters volte. Men selv om traveren ikke greier det, kan det godt tenkes den fint kan smyge seg rundt i ulendt terreng for eksemel, dersom den er vant til å gjøre det.

Det har med om man bruker hesten til det den er vant til å gjøre, og dermed har musklatur til. For å si det slik: En fotballspiller må trene mye for å kunne gjøre de samme tingene som det en turner gjør, men begge er både myke og sterke i forhold til sin idrett.

Redigert av - eligj den 03/01/2004 13:29:36 Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 21/01/2004 :  10:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg begynner nesten å bli litt lei av at alle "travere" puttes i en og samme boks. Hvorfor ikke si at NOEN travere er stive? Det er faktisk ikke alle som er det. Det er jo fler og fler av spessielt jentenesom driver med trav, som bruker mer og mer tid på dressur, for å bygge opp andre muskler og myke opp hesten.
Det er jo selvfølgelig ingen hemmelighet at travere generelt er stivere enn dressur -og andre ridehester, men det finnes unntak her som alle andre steder.
Husk det!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  20:03:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Øy! avdanka travere kan faktisk være like myke som dressur hester!! Så det så!
~Camilla~ Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  10:53:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Æh! Tror det er ganske så individuellt. Spørs hva man sammenligner med. Klart en travhest blir ganske stiv i forhold til en GP dressurhest, men sammenligner man med "normale" ridehester er nok ikke forskjellen så himmla stor.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/01/2004 :  13:41:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns eligj svarer på en helt flott måte...
Tøy og bøy og muskeltrening i like store mengder på begge sider er aktuelle saker...

Men det kan jo hende at hvis feks en travtrener stretcher hesten sin, og en dressurrytter ikke gjør det så er kanskje traveren mykere .

Forøvrig har vel også dette med treningsmåter, håndtering osv. og gjøre...

En annen ting helt til slutt...Kan noen her venligst begynne å skille mellom "ridehester med travblod" og travere. I mine øyne er travere hester som i all hovedsak holdes for å gå på en travbane i løp, og trenes med det for øye...Å si at en hest som har vært traver er en traver blir vel litt som å si at Nils Arne Eggen er en fotballspiller blir det ikke!?
Dermed vil jeg si at denne debatten dreier seg om "utøvende travere" ikke alle dere som har hobbyhest, da denne ris og trenes som enhver annen hest, og dermed vil ha et like godt grunnlag for å oppnå normal mykhet som enhver annen hest.

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  15:54:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
For mitt vedkommende er travhest en travhest - aktiv løpshest, mens en trav-ridehest er x-traver - eller registreringsbar hest i DNT.

Angående mykhet er det jo også et vidt begrep. Hvordan myk mener vi? Mener vi mykheten som gjør at enkelte hester kan flytte seg uanstrengt sideveis, eller mener vi mykheten i bevegelser, eller mener vi mykheten i hestens kropp med bøyning/ holdning, innundergripen, steglengder o.s.v.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/01/2004 :  17:05:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
I mange sammenhenger der vi skriver om travere etc her så føler jeg at det er en viss differanse mellom de som er aktive og de som ikke er det...
Men det er jo bare min ringe mening da...
(Jeg ser det slik: Traver = betegnelse på linje med spranghest/dressurhest/turhest og disse traverne består av rasene Kaldblods og varmblods, likt med at spranghester gjerne er (diverse)halvblod, Hannoveranere, Danske Varmblod, Fullblods etc)

Men det er ikke det debatten dreier seg om da...Men jeg ville bare si det, iom at svært mange som innehar en x-traver tar seg nær av alt som blir skrevet om travere her...og jeg antar at ikke alle er ute etter å "ta" folk med kaldblods/varmblods hest...

Guro..som fortsatt syns eligj har sagt det best...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  00:38:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I trav er det ikke slik. Travere løper alltid samme vei på banen, og musklaturen deres vil dermed bli påvirket av det.
Opprinnelig postet av eligj

De løper samme vei i løpssituasjon ja - ellers, nei. De fleste trener dem jo begge veier når de er på bane - men litt system må de jo ha (mye hest). Forøvrig trenes veldig mange av travhestene på treningsvei, og følgelig går de ikke "en vei".

Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  12:16:53  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
det fins utrolig mange travhester som er veldig myke! hadde en på for som jeg ridde en del dressur øvelser på å han var drit myk!
men å sammenligne en GP-hest og en travhest er jo helt på tryne! det sier selv.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  12:33:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det fins utrolig mange travhester som er veldig myke! hadde en på for som jeg ridde en del dressur øvelser på å han var drit myk!
men å sammenligne en GP-hest og en travhest er jo helt på tryne! det sier selv.

Opprinnelig postet av Montè_jente

Ja, egentlig. Kanskje vi skal starte ny debatt - Grand Prix hesten "min" kan trave like fort som travhesten "din"...

Gå til toppen av siden

Ohio_Sweet

» VIP

Skrevet - 31/01/2004 :  20:20:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå begynner jeg å bli rimelig FORBANNA på alle de ridehest folka som absolutt skal rakke ned å skjære ALLE travere over en kam!!!Kom hit til trøndelag å se MIN travhest,så skal dere se at han finnes IKKE stiv!!!

Rir på minimale volter en og annen gangen for å myke han opp,rir generelt mye dressur med han-hvorfor?Fordi jeg mener at det er viktig at en aktiv travhest som går løp er myk!!!!På stallen der jeg har travhesten min,er det ca.20 hester-mesteparten av disse hestene er ridehester!!Noen av disse på stallen som har ridehester red dressur med min TRAVER-OG VET DERE HVA??De kunne fortelle meg etterpå at de var skikkelig imponert over min TRAVER-fordi han faktisk var myk!!
Ja,hørte dere d??De sa han var MYK ja!!
Travere kan faktisk være myke-ja,enkelte travere er faktisk mykere enn enkelte ridehester(dette har jeg mange eksempler på)!
Mener ikke d at traverne er helt perfekte,det er ingen-men kom ikke her å fortell meg at travere absolutt IKKE kan være myk!!!
En traver er faktisk en hest den også-og en hest kan bli myk!Det kan alle hester bli!Så om den hesten har tittelen "traver"er det ikke dermed sagt at den IKKE er myk,og aldri kan bli d!!D er bullshit!!!

Få d inni hode deres nå,IKKE VÆR SÅ TRANGSYNTE!!!!

Er dere enda i tvil-ja,send meg en mail,så skal dere få tlf.nr.mitt,og da skal jeg gjøre det klart for dere!!!!!

Mvh en IRRITERT traventusiast!!!

ps.Selv om en traver går et løp i EN retning i 2-3 min.2 ganger i måneden,så blir den faktisk ikke så forbaska stiv av det!!Det er snakk om noen min.i løpet av en måned!!!!Det er treningen som har mest å si om en traver er stiv eller myk,enkelte kjører kun med traverne,da blir de lettere stiv(selv om det finnes unntak)!GET IT????
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 31/01/2004 :  23:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ohio: Jeg skjønner ikke hvordan du kommer til at vi alle sammen her er så trangsynte. Vi er jo egentlig enige om at det er treningen som er avgjørende. Jeg trodde ikke at det var så vanlig å jobbe med tøy og bøy og løsgjørende øvelser med travere. Jeg var på en gård for noen år siden hvor bonden drev med trav, og hans hester gikk mest kjøring og kanefart utenom travtreninga. De hestene var ikke særlig bøyelige, det skal jeg love deg. De var faktisk ganske stive, og særlig i den ene siden. Så kanskje du også skal være litt forsiktig med å skjære alle over en kam? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/02/2004 :  00:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Kjære vene....
En dressurhest er nok mykere i forhold til om du ber en travhest gjøre de samme øvelsene,det er jo åpenbart...Og en travhest er nok mykere i et travløp enn en dressurhest ville ha vært...Dette er usaklig å diskutere,blir ikke du stiv og støl om du plutselig skal bli trent annerledes??

På en storvolte i trav begge veier,er selvfølgelig dressurhesten mykest,fordi den er TRENT til det,og en travhest er TRENT til å strekke ut og holde travet i stor fart,og selvfølgelig vil ikke dressurhesten være like myk og elastisk i slik et tempo....Hva i all verdens navn menes med dette temaet....Ikke sammenlignbart overhodet,spør du meg! Det nytter ikke å sammenligne 2 vidt forskjellige øvelser/grener.

Var poenget dittt at om en AVDANKET traver er like myk som en dressurhest,stiller det seg annerledes.Om begge er like godt trent på samme øvelse,tror jeg at i noen tilfeller kan traveren være like myk som den andre, hvis det var DET du lurte på...

Redigert av - xxxx den 02/02/2004 03:34:42 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/02/2004 :  12:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess: Hvis denne traveren blir ridd mye på storvolter, så kan den jo sikkert gå fint på storvolter. Det koker egentlig ned til spesialisering. En hest kan ikke være best i alt, akkurat som at et menneske ikke kan bli verdensmester i 5 helt ulike grener. Hvis en traver skal bli en virkelig god travhest, kan man ikke samtidig kjøre full dressurtrening på den for at den skal bli en virkelig god dressurhest også, det har man ikke tid og krefter til. Det er godt mulig at hesten i utgangspunktet kan greie det ene eller det andre, men ikke begge deler samtidig.

Det er vel bra med avveksling for hester slik som med mennesker: I mange idrettsgrener, er det slik at de som har trent en del forskjellige ting underveis, er de som blir best i sin spesialgren. Men for å bli virkelig god, må man på ett eller annet tidspunkt fokusere på den idretten man har mest talent og best fysikk for å greie. Man trener gjerne andre ting ved siden av. For eksempel så jeg på tv at skøyteløperne for noen år tilbake trente balett eller noe slikt ved siden av skøytespesifikk trening. Dette var både for avveksling og for å minske sannsynligheten for belastningsskader. Men de ble jo ikke veldig gode i balett allikevel. For å greie det, måtte de jo ha økt mengden med baletttrening så mye at de ikke hadde fått vedlikeholdt skøytinga.

Så tøft som det er i all idrett nå, kan man ikke være best i alt. Og hvorfor skal man egentlig være det da? Men man kan være veldig god i en ting, og litt god i et par andre ting, det er sikkert bare sunt.

Redigert av - eligj den 01/02/2004 12:44:29 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.