hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "slaktehest"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 "slaktehest"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sniff2

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  23:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti en og annen historie der hester som er friske og fine blir sendt på slakt av de mest utrolige grunner og der noen av disse blir kjøpt tilbake fra slakt av omsorgsfulle personer som ikke hadde hjerte til å se onge og friske dyr gå til slakt.
Men det jeg lurer på i den sammenheng er: hvor får man greie på dette da? Opplyser slakteriene om at de har hester inne til slakt?
Er det noen her som vet?

Kunne selv godt tenkt meg til å gjort noe for et slikt dyr hvis man bare hadde visst om dem.

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  08:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare se på denne. Dette er en annonse som jeg føler noen har satt inn for å bli kvitt hesten så fort som mulig og blir den ikke solgt trues det med slakt. Jeg lurer da på om folk faktisk mener det dem skriver i sånne annonser. Blir hesten slaktet eller blir evt kjøpere lurt til å kjøpe den, for å redde hesten.

http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=2&ukat=24&ID=206807
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  12:51:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har vært borti en og annen historie der hester som er friske og fine blir sendt på slakt av de mest utrolige grunner og der noen av disse blir kjøpt tilbake fra slakt av omsorgsfulle personer som ikke hadde hjerte til å se onge og friske dyr gå til slakt.
Men det jeg lurer på i den sammenheng er: hvor får man greie på dette da? Opplyser slakteriene om at de har hester inne til slakt?
Er det noen her som vet?

Kunne selv godt tenkt meg til å gjort noe for et slikt dyr hvis man bare hadde visst om dem.
Opprinnelig postet av sniff2

Jeg lurer på om eier får greie på dette jeg! Dersom man ønsker å slakte hesten sin, så er det ofte en grunn til det. Min hest så frisk ut, men skulle avlives pga nerver og svakhet i bena. Om jeg hadde funnet henne et eller annet sted nå, hadde jeg blitt kjempesint, og veldig skuffet over slakteriet.

Håper det er noen som kan fortelle litt mer om dette.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  14:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er lov uten tillatelse fra eier.. med mindre slakteriet "kjøper" hesten. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  14:32:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
... og er det slikt at når hesten først har ankommet til slakteriet, er det ikke mulig å få den ut igjen, med fare for smitte, et eller annet ?

Jeg synes dem burde kontaktes med eier -men så er det jo disse menneskene som VIL at hesten skal slaktes, og at ingen, ingen andre en dem får ha glede av hesten...
Så nei -vet ikke hva jeg synes, for jeg er mer for avliving med sprøyte hjemme, vil ikke engang tenke på å frakte levende hest til døden.
Ingen må bli sinte nå, bare min personlige mening det..

>leif

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 23/05/2007 14:34:46 Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  15:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selv valgt avliving av hesten min hjemme på gården framfor et slakteri. Deretter kom det en kadaver bil å hentet han. Han hadde det på ingen måte vondt når han døde. Kommer til å gjøre det samme om jeg må ta et slik valg igjen.

Hadde jeg funnet ut at hesten min ikke hadde blitt slaktet om jeg hadde sendt han til slakteriet, så hadde jeg blitt forbannet og sint.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  15:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville definitivt ha slaktet min hest hjemme når den dagen kommer. Er helt sikker på at hestene skjønner hva som skjer når de blir kjørt til slakteriet.
Men er det noen som vet hvordan man finner ut om hester er inne til slakt? Man kan likssom ikke ringe å spørre heller da, syns jeg.
Det hadde jo vært mye bedre hvis man visste av nettsider der man kunne finne oversikt over hva slags dyr som er inne og heller da eventuelt ringe og snakke med det aktuelle stedet.
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  15:58:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest innleggene som har blitt skrevet her nå, og følte meg litt slem etter mitt innlegg. Grunnen til at hesten min ble sendt til slakteri med slaktebil, var at hun hadde verdens største sprøyteskrekk og at jeg derfor ikke orket tanken på å "kjempe" med henne rett før hun døde. Tror rett og slett at det ikke ville blitt noe av avlivningen da, for det var ille nok å sette vaksine en gang i året. Regner meg at psyken min ville vært ganske mye mer ustabil dersom det var en annen type sprøyte som skulle settes.

Jeg hadde egentlig avtale om å kjøre henne til et sted de avliver på en plass utenfor der hesten parteres. Da skjer det ute i friluft, og jeg kunne fulgt henne den siste biten. Dette ble desverre umulig å gjennomføre da hengeren plutselig hadde låst hjul den dagen jeg hadde avtalt med slakteriet at jeg skulle komme.

Av hensyn til meg selv og orket jeg rett og slett ikke å vente til jeg hadde klart å skaffe en ny henger, og tok derfor kontakt med en som kjørte slaktebil.

Jeg vet ikke hva jeg skal si til de som mener at hesten vet hva som skal skje. Det er mulig at de gjør det, men da synes nok min hest at det var på tide. Hun gikk rett på bilen uten og nøle... Det var trist at jeg ikke kunne følge henne hele vegen som jeg hadde planlagt, og det er noe jeg tenker ofte på enda. Slaktebilmannen beroliget meg med at han skulle se til at de "tok" henne med en gang han kom frem, og at hun skulle slippe å vente i skumle miljøer osv.

Til slutt vil jeg bare si at dersom jeg ikke hadde fått det fantastisk gode inntrykket jeg fikk av mannen som kjørte bilen, ville jeg aldri drømt om å sende hesten min avgårde med ham.

Neste gang jeg skal kjøpe hest skal det være en "sprøytesikker" en som kan avlives hjemme i vante og trygge omgivelser, for det var virkelig ikke morsomt å havne i situasjonen jeg havnet i...
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  20:54:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser stadig hester her, og på finn som selges for 3-4-tusen...Det er somregel x-travere og deres skjebne blir nok slakt om ingen kjøper dem.... "Slaktepris" I dag er vel fem tusen eller mindre for en hest... Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  08:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Slakterprisen ligger faktisk ikke mer på litt over en 1000 lapp nå.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  18:50:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Chiquita - mente ikke noe rettet mot deg, det er jo tross alt fleste parten som sender hestene avgårde, er det ikke? Men godt at du vil avlive hjemme neste gang
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  21:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Chiquita - mente ikke noe rettet mot deg, det er jo tross alt fleste parten som sender hestene avgårde, er det ikke? Men godt at du vil avlive hjemme neste gang

Opprinnelig postet av Don-Pedro

Ja, det vil jeg så absolutt gjøre, eller på det stedet jeg egentlig skulle først med Chiquita(hvor man får være med hele vegen).

Vil bare opplyse om en ting jeg har lært på Norsk Hovslagersenter: det er at flesteparten av hester som slaktes, slaktes pga skader i bena, ikke av alder o.l. Det er kanskje derfor tilsynelatende friske hester sendes til slakt? Ikke misforstå, jeg mener selvfølgelig ikke at det er greit at alle hester med skader i ben sendes til slakt, men det er faktisk mange av dem som er syke og har det vondt.

Angående dette med travere(har selv hatt to, så jeg er IKKE negativ): Skjønner frustrasjonen til de som ser annonser som den nevnt tidligere i debatten, og at man ikke skjønner eiere som gjør dette. Jeg hørte om en som drev med travere som vanligvis(dersom det da ikke dukket opp noen som virkelig egnet seg som eier) avlivet hestene dersom de ikke egnet seg som travhester(eller kunne brukes i avl) lenger. Grunnen var at han var for glad i hestene sine til at han ville risikere at de havnet hos personer med lite erfaring som kjøper hesten fordi den er billig.

Det er en kjempejobb å omskolere en travhest. Det kan vel nesten sammenliknes med å ri inn en unghest? Dersom man ikke vet hva man gjør, kan man ofte ødelegge mye for både seg selv og hesten. Det var dette mannen jeg har nevnt over tenkte på, og jeg må si at jeg fikk litt mer sympati da jeg hørte hans tanker om avlivning.

Jeg må igjen si at jeg ikke forsvarer de som sender friske hester til slakt, men jeg forstår de som velger å avlive sine hester etter endt karriere dersom de ikke er sikre på om de vil få et godt liv hos en evnt ny eier.

Heldigvis er det noen entusiastiske erfarne personer som er interessert å omskolere traverne. Jeg var så heldig at jeg kom i kontakt med en av disse da jeg fant ut at min erfaring ikke strakk til med den ene traveren jeg skulle omskolere.

Det er synd, men sant, at mange barn får pensjonerte travhester som førstehest fordi "den var billig". Ikke noe galt i å kjøpe traver, men man må virkelig se til at den er omskolert og vet hva det betyr å ha rytter på ryggen før man overlater ansvaret for den til lite erfarne ryttere/eiere.
Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 16/06/2007 :  19:48:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En mann som mamma hadde snakka med hadde kjøpe en kjempe fin hest som er helt utroolig fin..Eieren skulle slakte han fordi han var for stiv for hu..Hu rei sprang se..Så slakteren kjøpte hesten og solgte den videre..Men han fortalte meg atte han måtte ringe eieren og høre om det var greit at hesten fikk "en ny sjanse"..;D Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 16/06/2007 :  23:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men han fortalte meg atte han måtte ringe eieren og høre om det var greit at hesten fikk "en ny sjanse"..;D

Opprinnelig postet av siljemoor

Enda godt det, da... Klart det er synd med hester som faktisk KUNNE fått et bra liv hos andre folk, og som blir slaktet når de er friske og fine. Men jeg har jo også hørt type "reddet fra slaktebenken"-historier, og håper det ikke stemmer, det jeg også har hørt om at folk bare har dratt og hentet "fullt brukbare" hester på slakteriet, uten eiers viten...
Hadde jeg sendt min hest til slakteri, og noe slikt hadde skjedd, hadde jeg nok blitt så sint som ingen noensinne har sett meg før....

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2007 :  03:41:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Noe jeg har fått inntrykk av er at med travhester er det faktisk ikke så mye som skal til før det er "slaktevogna" neste..nettopp fordi det er så mange av dem.Det er altså nok om hesten stikker eller har lagt til seg en annen dårlig uvane.så er det kansje lettere for eier å sende hesten til slakt enn at andre skal få kloa i den,å faktisk gjøre det bra.Men det virker ikke som man gidder å ta tak i problemet.for man kan jo lissom bare skaffe seg ny traver til en billig penge.Nå sier jeg ikke at alle er sånn altså,men en traver som er verdt f.eks.8.000 gidder man jo ikke bruke dyre behandlinger på eller legge masse lydighetstrening i om den ikke går bra på bane.Man vil jo ikke at det skal koste mer enn det smake.Men man hører stadig vekk om harbarka ridehester som får de dyre behandlingene,man leier inn trenere for å få bukt på problemet o.s.v. å dette er heller ikke hester med utrolige presentasjoner.er det rett og slett fordi man har større interesse for at "rideponnisene" ikke skal være en bruk og kast-sak?

må tilføye en ting til:synes det faktisk er ganske egoistisk å bare slakte hesten i stede for å selge fordi man er redd hesten ikke får det bra andre steder.Men du som eier\x-eier har jo et ansvar for at hesten har det også bra der den kommer.Ådet trenger faktisk ikke å være "de evige jaktmarker".Så er det enklere å slakte?Hester kan faktisk få det bra andre steder og bli glad i de nye menneskene sine også.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 18/06/2007 03:51:48 Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 18/06/2007 :  14:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

må tilføye en ting til:synes det faktisk er ganske egoistisk å bare slakte hesten i stede for å selge fordi man er redd hesten ikke får det bra andre steder.Men du som eier\x-eier har jo et ansvar for at hesten har det også bra der den kommer.Ådet trenger faktisk ikke å være "de evige jaktmarker".Så er det enklere å slakte?Hester kan faktisk få det bra andre steder og bli glad i de nye menneskene sine også.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Egoistisk å slakte en hest? Det er jo absolutt ikke egoistisk å sørge for at hesten kommer til de evige jaktmarker,istedenfor å bli solgt,solgt og solgt igjen. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det pr i dag er for mye hest til salgs.Dessverre er mange av dem dølahester,fjordinger og x-travere som går for latterlige lave summer.Mange av dem blir solgt til unge jenter(nettopp pga prisen) og så går det galt.Hestene blir solgt,og solgt.De blir "dressert" av gud og hvermann. Til slutt ender de opp som slakt uansett,fordi de til slutt kom til ett menneske som faktisk var alt annet enn egoist og sørget for at dyret fikk "hvile"
Tenk så mange hester som hadde sluppet mye vondt,om man faktisk hadde avlivet dem istedenfor å selge dem?
Har i løpet av ett langt liv med hest,sett mye hestehold som ikke burde fått fortsette. Altfor mange unge jenter med en x-traver som er "gal" og ikke fungerer. Jentene er fortvilet,og mang en "ekspert" har liksom dressert og hjulpet til med problemhesten.Med det reultatet at hesten er kanskje både redd,usikker,har vondt eller i verste fall blir ond/farlig. Er det ikke egosistisk å mene at disse hestene faktisk skal leve for enhver pris? Fordi det er egosistisk å avlive dem?
Nei,da vil jeg påstå at hestene har det bedre på de evige jaktmarker.
Vi skal huske på at en død hest lider ikke
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.