hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sele til roadcart?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sele til roadcart?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

janniken

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  12:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags sele bruker du som prøver å bygge muskler på hesten til din roadcart?

liwedell

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  12:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke helt sammenhengen mellom muskelbygging og valg av sele men. Jeg bruker i alle fall en vanlig travsele ( med surring). Gå til toppen av siden

janniken

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  13:04:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ulike seler er jo montert ulikt. Tenkte kanskje det er noen som er bedre enn andre når man skal bygge overlinje på hest. ( Glemte å skrive at det var de musklene hesten skal bygge) Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 22/05/2007 :  13:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det er ikke selen som bygger muskler. Spiller liten rolle hvordan sele du bruker, bare den passer hesten. Det er tyngden av arbeide som bygger muskler. Selen på passe så hesten ikke får trykkskader eller bygger muskler feil pga selen ikke er riktig. Arbeidssele er fint, men det beste for roadcart er nok en trav snurresele. Den ligger mer stabilt i forholdt til vogna. Er mer jobb å sette på, pga mye reimer som skal snurres, men dragene blir ikke "slengt" til sidene når hesten går, slik det ser ut som de blir med disse vanlige brøstselene som f.eks fra Høøks. Men nå snakker jeg ut fra traverfaring og bruker kun travseler til kjøring da....
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 22/05/2007 :  18:48:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg har en maratonsele med trekkliner og en roadcart med svingel.
Jeg har hatt både arbeidssele og travsele og det er nå slik at arbeidsselen er laget for nettopp arbeid, altså for å dra tunge lass. Travselen er laget for å dra en lett sulky og er derfor mindre robust, synes ikke den er noe særlig for tyngre vogner.
Maratonselen har brystet festet i dralinene som igjen går rett bak til svingelen på vogna, dette gjør at hesten drar med brystet. Brystet er ikke festet i draga,de er bare der som støtte. Draga er festet i saletten. Bakselen er festa draga igjen og virker bare inn når det er nødvendig. Jeg synes hesten får mindre belstning og arbeider mer riktig med en slik sele kontra de 2 andre typene.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

janniken

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  19:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe..jeg vet jo at det ikke er selen som bygger muskler, men arbeidet Tenkte litt på å kjøpe trav snurresele ja, men er veldig tungvint å sale på. Også tenkte jeg litt på arbeidssele, men hvordan er denne i påsaling og tilkobling osv? Har også fått tips om lettsele til roadcart...? Den roadcarten jeg har er med lette roadcarthjul, uten svingel og brems. Maratonsele hadde vært flott, men tenkte ikke legge så mye penger i det til å begynne med da jeg har unghest. Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  22:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hehe..jeg vet jo at det ikke er selen som bygger muskler, men arbeidet Tenkte litt på å kjøpe trav snurresele ja, men er veldig tungvint å sale på. Også tenkte jeg litt på arbeidssele, men hvordan er denne i påsaling og tilkobling osv? Har også fått tips om lettsele til roadcart...? Den roadcarten jeg har er med lette roadcarthjul, uten svingel og brems. Maratonsele hadde vært flott, men tenkte ikke legge så mye penger i det til å begynne med da jeg har unghest.

Opprinnelig postet av janniken

Når du vender deg til surresele så går det ganske fort til slutt, er ikke akkurat noen kjempejobb
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  00:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Arbeidssele til tungkjøring (klatring og bratt terreng).

Travsele med surring til flatmark og lett terreng.
Surringen går automatisk når du har gjort det noen ganger:)

Når det gjelder arbeidssele til bruk på roadcart, så må jo vogna ha "øyne" som du kan feste selepinnene i. Enkelte roadcarter har disse øynene lenger bak, til å feste kort/halvlangt bryst i (travsele). Da kan du ikke bruke arbeidssele. Så sjekk dette aller først.

Og hold deg langt unna disse lettselene!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/05/2007 :  07:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har også fått tips om lettsele til roadcart

ikke bruk disse. De er totalt uegnet til å kjøre hest med i mine øyne. Blir helt merkelig og feil trykk på alle feil steder.

en snurresele er en vanesak. Det er veldig fort gjort når du får taket på det. Svingel eller en form for trinser bør du ha uansett, absolutt og anbefale, lett og sette en svingel på en roadcart.

jeg har en vanlig travroadcart, på satt svingel og kjører med maratonsele på den. Skal kjøre inn unghesten til høsten, og skal da bruke snurresele (Fordi hun drukner i maratonselen foreløpig) der skal jeg bruke kort bryst, festet til trekkliner som skal festes i svingelen.

og husk baksele om du skal kjøre i bakker

Redigert av - summer den 23/05/2007 07:59:18 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  13:08:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg bruker surresele på min roadcart!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

janniken

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  18:59:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar. Tror jeg prøver å få tak i en surre travsele da til å begynne med, så investerer jeg kanskje i en maratonsele etterhvert:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.