hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - låsninger og spenninger.. HÆ?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 låsninger og spenninger.. HÆ?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

2run

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  21:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det for noe egentlig? At spenninger er i musklene og låsninger i skjelettet er alt jeg har fått med meg.. Jeg har selv fått "knekket opp" låsninger i ryggen og bekkenet men skjønner ikke hva det egentlig er. Tror det var 3-4 steder i ryggraden det var låsninger (på meg, ikke hesten!) og det knakk som bare det når hun..eh..låste de opp?? men det er noen år siden nå. Skjønner ingen ting jeg.. hvordan kan skjelettet låse seg? noen som kan forklare?
Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død, det er viktigere enn som så!

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  22:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester har en god og en dårlig side. Om rytteren også er litt skjev (eks sterkere i en side enn den andre) blir ofte hesten ridd skjevt, og man merker at hesten har lettere for å samle og bøye seg på den ene siden enn den andre.

Ellers kan hesten få låsninger om den har hatt en tryn på sprangbanen, lagt seg i "ollvelte" (hihi, dialekt, men vet ikke hva det heter på fagspråket) og strekt noe i kampen for å reise seg, fått et fall på beitet, blitt sparket, og dermed avlaster den ene foten... osv osv

Dermed er det lurt å få en kiropraktor/equiterapuet til å gå over hesten en gang i ny og ne for å sjekke at alt er som det skal.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/05/2007 :  23:44:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
spenninger i muskulatur er det samme som vi også kan få. Musklene er altfor anspente på en måte, og kan lage problemer.

låsninger i skjeletter er når noe sklir ut av der det skal være, på en eller annen måte, og leddet blir ubevegelig. Altså låst. Det kan komme av alt fra at den reiste seg opp feil etter å ha ligget , til at den har falt, gjort noe galt i trening osv osv. Leddet fungerer altså ikke som det skal, og må løses opp/settes på plass.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.