hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Equiterapeut kontra veterinær!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Equiterapeut kontra veterinær!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Me & Mie Amigo
» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  00:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger råd!!!!
Har en hest som i følge en equi(natur)terapeut har masse spenninger i skulder, rygg og bakpart. Har visst også problemer med indre organer og at yin og yan ikke stemmer.
Skal ha dyrlege på ham snart, men er litt rådvill på hvem jeg skal høre på.
Virker som om terapeuten bare er ute etter penger, koster tross alt en god del og hun må komme en gang i uken og det er ingen sjangs for rabatt. Virker heller ikke som om hun har planer om at hesten skal bli frisk, mer som om at hesten må ha behandling gjennom hele sommeren. Kan dette være riktig????

Spendas

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  02:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hør først og fremst på veterinær, mener jeg. Equiterapeuter skal jobbe i tillegg til og IKKE istedet for veterinærer.

Så, i "min verden" skal hesten FØRST sjekkes av veterinær, og så deretter kan man dra inn andre behandlere. Ja, jeg har sågar fått anbefalt behandling av equiterapeut AV en veterinær som sjekket hesten, da pga øm rygg. Og jeg har stor respekt for behandlere, det være seg veterinær eller hva som helst, som er såpass at de kan si at; "det finnes andre enn meg her i verden som kan gjøre en god jobb!", men det må gå begge veier.

Og seriøse "alternativ-terapeuter" synes jeg BØR anbefale at hesten blir undersøkt av veterinær FØR de kommer inn i bildet.
For årsaken til problemet kan jo tross alt være en helt annen enn man tror..

Dersom du stiller deg tvilsom til denne behandlerens motiver, så prøv å få tak i en annen. Lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  06:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, som utdannet fysioterapeut, og senere har utdannet meg til ridefysioteraeput, så er jeg den første til å råde til FØRST å be "godkjent" utdannet veterinær om råd og behandling. Og bare for å presisere en ting: En Ridefysioterapeyt er en fysioterapeut som har gått to år på kurs for å lære hvordan den menneskelige kropp reagerer på å bli satt på en hest - altså IKKE å lære å behandle en hest. Meen - veel - vi har jo også lært hvordan hestekroppen en bygget, mht. bevegelser og anatomi, for å være egnet fysisk - og ved senere spesialutdanning, til ålære hestene å være firbente fysioterapeuter. Dette har både med fysikk og psyke å gjøre.

Innen fysioterapiyrket, ja, nå nymotens, innen dyrebehandlings-metoder, er det også et utall såkalte "terapeuter på sidelinja" - som med sine "gode argumenter" kan få enhver godtroende stakkar til å "bite på agnet" om at "dette er heeelt unikt og en uuutrooolig helbredelse".

Jeg er av den formening at hvis vedkommende først er utdannet veterinær eller fysioterapeut - ja, så kan jeg kommunisere med vedkommende, og få et inntrykk av om de "kan" det de forfekter av såkalt "alternativ behandlng".

JEG kan "sjekke" om de KAN sin anatomi og sykdomslære, siden jeg er fysioterapeut, ved å "briefe" med enkelte gloser på "doktorspråk", og hvis de øyeblikkelig viser at de skjønner hva jeg sier, så blir jeg en smule beroliget. Men altså, hvis en "såkalt terapeut" ikke vet hva jeg mener når jeg sier "Th5, Cervix, Spincter glottis eller Gluteus medius" - ja da har de ikke den nødvendige utdanning.

Hehh - noen som ble nysgjerrige på hva disse - ja, faktisk "latinske" glosene betyr - kan jeg "oversette" en annen gang.... "Doktorspråk" er latin, og universelt over hele verden, altså en stor fordel, ved at ALLE leger (og fysioterapeuter) forstår hva som feiler paienten når man leser f.eks. følgende: "Fract. dext. hum. opr." - Nysgjerrig på hva det betyr? - Jepp: "Operert brudd i høyre overarmsben" - sannsynligvis med en gips på i 6 uker.... - forøvrig en lite positiv diagnose på en hest - som med brudd i høyre overarmsbein sannsynligvis ville bli avlivet, mens eier ville gå med gips og armen i fatle i noen uker...

Som en "nøtt" - her er MIN diagnose: "Operata hemangiopercytoma intrameddularis, Th 1 -2 - opr. laminectomi Th1 - 5, 1993, reop. recessario 2003. Partiell parese spastistica dext. u.ex., sin o.ext." - Altså - samme hvor i verden jeg kommer, vil en utdannet LEGE, og forhåpentlig en fysioterapeut umiddelbart VITE hva som feiler MEG.

Såvidt jeg husker, har jeg i tidligere filer - "some time ago" - "oversatt doktorspråk" til heste-eiere som har fått en "doktor-diagnose" på sin hest.

Jeg er av altså av "den gamle skole", som STOLER på veterinærer. MEN jeg er også av den oppfatning at "en veteinær er ikke en skikkelig veterinær" - med mindre vedkommende er spesialutdannet innen "stordyr og hester".

Min nærmeste nabo er en såkalt "Smådyr-klinikk" - hvor de får panikk hvis dyret er noe annet en enn en hund større enn en Grand Danois - og en HEST vipper dem HELT av pinnen!

Ja, jeg lagde skikkelig KAOS her for noen år siden, da Sunniva hadde en tannbyll, som krevde daglige injeksjoner av antibiotika i 5 dager, og hesten gikk altså og beitet i vår hage, mindre enn 50 meter fra dyreklinikken. Hestevetreinæren som kom for å se til hesten skulle på sommeferie, og jeg "forsikret" at det var minst 3 - 4 veterinærer i nærmeste nabolag, så jeg fikk utdelt sprøyter som skulle injiseres daglig - ikke noe problem - trodde jeg....

Neste dag ringte jeg opp til Dyrehospitalet og lurte på om en ev dem gadd stikke ned til oss for å sette sprøyten, eller om jeg skulle komme opp med hesten. Det ville bare ta et par minutter....

Fikk da til svar at de IKKE behandlet hester, og at de slett ikke tok "eksterne oppdrag". - Da "gikk det en faen i meg" - her var det en haug med veterinærer bare 100 meter unna, og jeg hadde en hest i hagen min som trengte en sprøyte i halsen, ordinert av "sjefsveterinæren" i Fylket. Altså - vi hadde ikke bare EN hest i hagen - vi hadde fire - to mødre, som var mor og datter, og to små føll.

Jeg satte derfor grime på den hesten som trengte behandling, stakk den ferdige sprøyten i lomma, og leide den unge hoppa (som var Sunniva, som dere ser på bildet) og gikk med henne opp til "Dyrehospitalet". Det ble selvfølgeig et spetakkel uten like, av hestehyl og "hvor er du, mamma fra føllet". Og ut av Dyrehospitalet strømmet det veterinærer og dyrepleiere som lurte på hva dette bråket skyldtes... "Ehhh - kan noen av dere sette denne antibiotikasprøyten på denne hesten? - Hun vil svært gjerne tilbake til føllet sitt..." - Aldri har en sprøyte blitt satt raskere - og da jeg måtte fortelle at jeg også neste dag trengte en tilsvarende injeksjon, så var det ikke "nei" i noens munn - ehhh -passer det kl. 10....

Presis kl. 10 neste morgen kom en veterinær ned for å sette den siste sprøyten, på mærra som gikk i vår hage, med sitt føll.

Dette er nå mange år siden (1988), men det morsomme er at når vi den dag i dag kommer innom det samme Dyrehospitalet med vår lille hund, som skal vaksineres årlig, så husker mange av veterinærene oss "som de gærningnene som omtrent kom med HEST opp trappa!"

- Og tjihh - jeg har "advart" dem om at det ikke er usannsynlig at jeg kan finne på å ta med meg mærra opp trappa til dem nok en gang - HVIS hun trenger en sprøyte.....

Ja, de stakkers veterinærene må finne seg i mye, når de først ha utdannet seg....

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/05/2007 :  11:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har god erfaring med equiterapeuter, og vil påstå , at når personen påstår NÅ at hesten må behandles ukentlig over hele sommeren ... få en annen person til å se på hesten. Merker du noen forskjell på hesten før og etter behandling ? for det bør du gjøre.

spenninger er muskelplager, og ikke i skjelettet, og jeg ville dermed tatt en veterinærsjekk, det kan godt tenkes den trenger noe muskelavslappende froeksempel. Og finn en annen euiterapeut til å behandle....

Å komme og si at spenninger i kroppen tar et halvt år med ukentlige behandlinger og reparere høres helt villt ut. Jge har hatt heste med totalt spenninger i absolutt hele kroppen, og låsninger fra øre til hale, det tok ukentlige behandlinger noen uker, og deretter ble det gradvis lenger og lenger tid mellom hver behandling. Dette er snakk om LÅSNINGER i skjelettet, og det måtte tas litt hver gang. Det er noe helt annet enn det du snakker om , og hun ble mye bedre for hver behandling.

En equiterapeut ser etter en behandling hvor lang tid det bør være til neste behandling. den ser ikke NÅ hvor lang tid det tar før dette løsner ... vanligvis går det en 3-4 uker mellom hver behandling.

Få e nveterinær sjekk, og evt en ny equi etterpå. Det aller aller beste er om du får tak i en vet med kiroprakisk utdannelse, men da kommer det an på hvor du bor

Redigert av - summer den 20/05/2007 11:02:27 Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  15:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Vi som alternative behandlere SKAL anbefale vetrinær først!!
(Hesten kan jo ha spenningen f.eks pga halthet i ledd..ol)
Så kan vi komme inn å se på behandlingsopplegg.
Jeg som massør bruker å anbefale ett behandlingsopplegg som der eiern selv kan være med å "behandle".Viser de enkle massasje grep og stretching øvelser og treningsøvelser som jeg vet/ser eier klarer.
For ofte trenger hesten hyppig oppfølging og alle har ikke råd til å ha behandler 2 ganger i uken.
Men vetrinærførst!!!!

Eva Aut.hestemassør/Laserterapaut
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  23:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan også bekrefte at det kan være lurt å forhøre seg med/om andre terapeuter. Langt fra alle er like seriøse, det kan jeg selv skrive under på.
For en tid tilbake satte jeg min egen hest bort til akupunkturbehandling pga øm rygg og svikt i bakbeina.
Etter 8 dager tok jeg hesten hjem. Jeg oppdaget da at stallen han sto på da var av det mer eller mindre useriøse slaget. Snakket med terapeutene og gjorde avtale med dem om at de skulle komme hjem til meg å fortsette behandlinga og med meg i bagasjen fikk jeg et glass med silicea.
Dette måtte jeg huske på å gi hesten hver dag. 5 kuler oppløst i litt vann, så skulle jeg ta kontakt med dem igjen etter en uke.
Dette gjorde jeg og fikk da beskjed om at hesten måtte spise opp alt som var på glasset før de kunne gjøre noe mer.
Og der sto jeg som et spørsmålstegn, for når jeg talte opp kulene i glasset så viste det seg at det tok over 3 mnd før glasset var tomt.
Dette sa jeg til terapeutene og fikk da beskjed om å doble dosen så skulle de VURDERE han etterpå. Selv om jeg doblet dosen ville jo sommeren omtrent være over før behandlinga kunne påbegynne.
Da bestemte jeg meg for å kutte ut hele greia. Snakk om useriøse mennesker.
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  20:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er mange useriøse behandlere der ute ja!!Desverre..
Så er nok viktig å sjekke opp litt...

Eva
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.