hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skorpe på jur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 skorpe på jur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2007 :  21:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

nå som jeg hvet at klippa skal ha føll (om 2 mnd), så følger jeg litt bedre med og har funnet noen skorper mellom jura hennes...er dette normalt? er det bare til å koste vekk og ferdig med det eller!? håper noen kan svare=)

-Malin

silvasnuska

Skrevet - 14/05/2007 :  22:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det en ting jeg også lurer på (ikke angående drektige hopper) jeg kjenner noen som påstår at alle hopper får såkalt 'puppesvette', altså noen slags skorper på jurene. Som man må ta vekk hver gang man har ridd osv! Jeg synes dette høres helt dumt ut. Jeg har ei hoppe selv (de som påstår dette har også hopper selv, varmblodser). Har merket litt sånn smuss under der noen ganger på min, men ikke noe som er så big deal som de beskriver det. Har tatt og plukka vekk litt under der av og til. Hesten min er dessuten ganske lav og hun får jo fult av gjørme under magen når hun galopperer i gjørma f.eks. da liksom... (det tar jeg jo vekk men snakker om små skorper som sitter fast i jurene). Kjenner dere til dette eller, er det sånn at man må ta 'det' vekk, hvis det er noe i det hele tatt....? Jeg hadde i hvert fall aldri hørt om dette før da, og fikk skikkelig kjeft fordi de fant 'puppesvette' under magen på min hest, som jeg ikke hadde tatt vekk Og som de mente man måtte ta vekk daglig. (dette er IKKE drektige hopper)
Noen erfarne hestefolk som kan svare på dette...? Noen meninger eller erfaringer rundt dette eller...? 'Puppesvette' høres i hvert fall veldig rart ut etter min mening

Angående spørsmålet ditt så er det jo vanlig at drektige hopper 'lekker litt' men trodde dette var når fødselen var veldig nær (såkaldte sukkertopper)... Ellers er det jo forskjell på hopper og hva slags tegn de viser. Og når det kun er 2 mnd til termin så er det nok ikke så merkelig i hvert fall
Ellers kan det ha noe med det jeg skrev over her, dersom uttrykket 'puppesvette' betyr noe
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  00:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hopper har litt grums mellom puppene. Jeg tar bort det værste en gang i blandt med en våtserviett, men stort sett lar jeg det være. Spesielt på vinteren er det vel greit å ha litt "fettlag" på de, ellers blir det nok litt kaldt på puppene

Men nå som Katie er drektig passer jeg litt bedre på. Er vel bedre for føllet å drikke av rene spener når den dag kommer...

Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2007 :  10:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk! da er det altså ikke noe farlig, men tror jeg alikevel vil fjerne det siden hun skal ha føll=) Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 15/05/2007 :  10:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
heio

Jeg har aktid tatt det vekk spess på sommeren... Min hoppefåromtrent aldri sån men vaker de 1 gang i uka...Men den andre oppa vi har får veldigofte sån... Så de ferner jeg 2 ganger i uka...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  23:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en spesiell voks som dannes mellom de to pattene, og så sant det ikke er fullt av skitt der i tillegg, bør den få være i fred. Den holder huden myk. Jeg pleier å sjekke her en gang eller to i uka, og bare "piller" bort evt. søle forsiktig med fingertuupene - jeg har ikke lange negler... Vasker sjelden.

Når jeg har hatt hoppe som venter føll, sjekkes juret jevnlig, og evt. vask gjøres kun med lunkent vann på en myyyk svamp. Ikke noe såpe, for den tar bort "mamma-lukten", som er noe av det viktigste føllet lukter etter når den skal finne juret for første gang - og senere hver gang det skal die.

Når fødselen nærmer seg, dannes det såkalte "vokspropper" ytterst på spenene. De skal man ikke røre.

Forresten så har denne "mamma-voksen" mellom spenene en litt "nyttig funksjon" hvis du forsiktig har renset der. Da lukter det "mamma" av fingrene dine, og hvis det er en "sinna hest" i stallen, så la den lukte på fingrene dine. Og hvis hesten ikke er "helt gal" - så snuser den interessert på fingrene dine, blir liksom litt "myk i blikket" og roer seg merkbart. Det lukter nemlig "mamma" av fingrene dine.

Det hører altså med til "intimhygienen" å sjekke mellom pattene - men det er ikke nødvendig med stadig vask, for denne voksen skal VÆRE der.
Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 21/05/2007 :  09:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er en spesiell voks som dannes mellom de to pattene, og så sant det ikke er fullt av skitt der i tillegg, bør den få være i fred. Den holder huden myk. Jeg pleier å sjekke her en gang eller to i uka, og bare "piller" bort evt. søle forsiktig med fingertuupene - jeg har ikke lange negler... Vasker sjelden.

Når jeg har hatt hoppe som venter føll, sjekkes juret jevnlig, og evt. vask gjøres kun med lunkent vann på en myyyk svamp. Ikke noe såpe, for den tar bort "mamma-lukten", som er noe av det viktigste føllet lukter etter når den skal finne juret for første gang - og senere hver gang det skal die.

Når fødselen nærmer seg, dannes det såkalte "vokspropper" ytterst på spenene. De skal man ikke røre.

Forresten så har denne "mamma-voksen" mellom spenene en litt "nyttig funksjon" hvis du forsiktig har renset der. Da lukter det "mamma" av fingrene dine, og hvis det er en "sinna hest" i stallen, så la den lukte på fingrene dine. Og hvis hesten ikke er "helt gal" - så snuser den interessert på fingrene dine, blir liksom litt "myk i blikket" og roer seg merkbart. Det lukter nemlig "mamma" av fingrene dine.

Det hører altså med til "intimhygienen" å sjekke mellom pattene - men det er ikke nødvendig med stadig vask, for denne voksen skal VÆRE der.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ah! Takk for utfyllende svar.
Gå til toppen av siden

SofusOgMarlene

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  00:41:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSofusOgMarlene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSofusOgMarlene  Svar med kopi av melding
Angående litt det samme...

Bør man, og evt. hvordan skal man vaske "tissefanten" til hingsten/valakken? Er det det samme prissippet der eller?

http://www.piczo.com/EliasnesSofus Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  01:14:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg stort sett hatt hopper, og har alltid vært forsiktig med bruk av såpe - dvs. jeg bruker ikke såpe. AV og til har jeg hatt i litt naturell grønnsåpe, men ellers bare lunkent vann og en ,yk svamp.

Vil tro at "snabelen" til gutta er like sensibel som jur og "der bak" på damene. Hvis man rengjør regelmessig vil jeg tro at det ikke trengs noe mer enn vann og svamp/myk klut.
Men man har jo sett/hørt om "skrekk-snopper", med gul guffe og illeluktende skorper og kanskje med infeksjon og gugg. Da vil jeg tro at Lactacyd (underlivssåpe/baby-såpe) er bra.

Ja, selv når det gjelder menneskelig hygiene, har man etter hvert funnet ut at man omtrent ikke behøver såpe når man dusjer, bare en mild såpe under armene, mellom tærne og "der forneden", hvor bakterier kan forårsake "ekle lukter" og div. div. ubehageligheter.

Det er ikke som i gamle dager, da man ble skrubbet med sterk såpe - i badestampen rett før jul....
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 18/06/2007 :  15:20:30  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har jeg stort sett hatt hopper, og har alltid vært forsiktig med bruk av såpe - dvs. jeg bruker ikke såpe. AV og til har jeg hatt i litt naturell grønnsåpe, men ellers bare lunkent vann og en ,yk svamp.

Vil tro at "snabelen" til gutta er like sensibel som jur og "der bak" på damene. Hvis man rengjør regelmessig vil jeg tro at det ikke trengs noe mer enn vann og svamp/myk klut.
Men man har jo sett/hørt om "skrekk-snopper", med gul guffe og illeluktende skorper og kanskje med infeksjon og gugg. Da vil jeg tro at Lactacyd (underlivssåpe/baby-såpe) er bra.

Ja, selv når det gjelder menneskelig hygiene, har man etter hvert funnet ut at man omtrent ikke behøver såpe når man dusjer, bare en mild såpe under armene, mellom tærne og "der forneden", hvor bakterier kan forårsake "ekle lukter" og div. div. ubehageligheter.

Det er ikke som i gamle dager, da man ble skrubbet med sterk såpe - i badestampen rett før jul....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jepp, jeg er enig med deg jeg;p

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.