hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddock VS "Luftegård" !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddock VS "Luftegård" !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  19:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok det, hver tar sine valg... Men jeg synes du overdramatiserer det noe voldsomt når du fremstiller det nærmest som den reneste risikosport å ha hesten i flokk! For DET er det da ikke, det er vel, tør jeg påstå, den aller mest vanlige måten å holde hest på.
Har mange ganger hørt om hester som har stått i små paddocker side om side og har skadet seg PÅ GJERDENE i krangel eller forsøk på lek med hestene på andre siden av gjerdet... Ja, faktisk flere tilfeller av det enn skader påført av andre hester i flokk.
Så å si at man tar en sånn enorm risk blir litt drøyt, synes jeg...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 12/05/2007 :  20:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spendas:
Jeg syns faktisk du tar en ganske så stor risiko når du setter de i flokk. ikke at det er noe "risikosport" men en risiko, det er det.
å selvfølgelig,ulykker kan skje. vi kan ikke klare å sjerme hestene våre fra ALT. selvfølgelig KAN de hekte seg i gjerdet både når de går alene i paddock eller i flokk.
Derfor er det viktig at paddocker,luftegårder¨,å alle steder hvor vi skal ha hestene våre er sikra forsvarlig for å kunne unngå at hestene skal kunne sette seg fast. men selvfølgelig,det KAN skje.
jeg syns bare man tar vanvitige sjangser når man setter de i flokk.
det er en mye mindre risiko for at de skal pådra seg alvorlige skader når de står i paddock med hester rundt seg :)

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  21:05:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spendas:
Jeg syns faktisk du tar en ganske så stor risiko når du setter de i flokk. ikke at det er noe "risikosport" men en risiko, det er det.
å selvfølgelig,ulykker kan skje. vi kan ikke klare å sjerme hestene våre fra ALT. selvfølgelig KAN de hekte seg i gjerdet både når de går alene i paddock eller i flokk.
Derfor er det viktig at paddocker,luftegårder¨,å alle steder hvor vi skal ha hestene våre er sikra forsvarlig for å kunne unngå at hestene skal kunne sette seg fast. men selvfølgelig,det KAN skje.
jeg syns bare man tar vanvitige sjangser når man setter de i flokk.
det er en mye mindre risiko for at de skal pådra seg alvorlige skader når de står i paddock med hester rundt seg :)

Opprinnelig postet av ..Meg..

Faktisk HELT uenig! Vel vel, en viss risiko er det jo med ALT! Vil ikke påstå at den ene er så mye større enn den andre i dette tilfellet. Det er en risiko å HA hest, hvis man skal se sånn på det.. En risiko å ri den... Den kan jo ALLTID skade seg på noe... Å kalle det å sette hest i flokk " å ta en vanvittig sjanse" synes jeg faktisk er både latterlig og også litt provoserende...

Men la oss nå kalle det en risiko... Nå mener jeg at enkelte "risker" BØR man ta - til hestens beste. Hest i flokk er en av dem, og i mine øyne kanskje den ALLER viktigste... Jeg kunne sette meg inne dag etter dag og unngå å treffe folk på grunn av risikoen for å bli rundjult, skutt eller påkjørt, men hva slags livskvalitet ville jeg da ha?

Men men, delte meninger som alltid.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 12/05/2007 21:06:49 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  23:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tar jeg en helt teit sammenligning her:

Hva med barna våre? De kommer inn med skrubbsår, blåmerker, og kanskje en brukket arm etter å ha vært med kamerat-gjengen og spilt fotball. Er det bedre å nekte de slike aktiviteter som kan føre til at vi må ta oss fri fra jobb for å pleie de, og bruke penger på paracet og plaster? Hva om vi overtaler de til å spille piano heller. Da kan de ikke skade seg. Ungene har det riktig nok ikke så morsomt, men det er enklere for oss som foreldre iallefall, så slipper vi å forklare en irritert arbeidsgiver at vi desverre må hjem midt i arbeidsdagen nok en gang...

Slik føler jeg det med hestene også av og til. Noen beskytter hestene mot alt, mens andre igjen lar de gå i flokk og være hest. I både barneflokker og hesteflokker er det en som er leder og de andre er på forskjellige stadier på en rangsstige. Kanskje noen prøver å hevde seg litt, og det blir litt intriger og krangling, men så ordner det seg igjen. Og som oftest finner barna/hesten seg et par nære venner, og de danner en ny liten flokk og trekker seg bort fra de andre.

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  23:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
*Klapper for TORHILD og Spendas*
Ellen Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  00:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
*bukker og vinker til publikum*

rusket

Skrevet - 13/05/2007 :  01:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kommer aldri til å ha forståelse for at noen bevisst velger å ha hesten sin stående ute i mini-paddocker alene, og jeg signerer Torhild sitt innlegg hvor hun sammenligner blåmerker og skrubbsår hos barn. Bra sagt!

Joda, det er risiko å ha hester i flokk, men det er risiko å ha hest alene i luftegård også. Risiko bare å ha hest. Når to hester setter sammen i en luftegård og det blir litt knuffing, så får mange hysterisk anfall og skiller hestene med en gang. Noen hester gjør opp seg i mellom umiddelbart, mens andre trenger dager på å klargjøre rangen. Hvis man orker å ta seg bryet så går det også an å ta av bakskoene i "bli kjent" prosessen.

Hesten er opprinnelig et flokkdyr, i vår "fangenskap". De har egentlig svært lite de skulle ha sagt, vi bestemmer når de får komme ut, hvor lenge de får være ute, hvor mye de får bevege seg, når og hvor mye mat de skal få, osv osv.
Jeg syns rett og slett det er dårlig gjort av oss å skulle "frarøve" dem muligheten til fysisk kontakt med andre hester, bare fordi VI syns det er en risiko. Det ble sagt i et tidligere innlegg at hester som bare står alene er de som ofte får problemer når og hvis de blir satt i flokk - helt sant. Akkurat som med oss mennesker, man må sosialiseres for å vite hvordan man skal oppføre seg.

Min hest stod alltid i luftegård for seg selv før jeg kjøpte han, fordi de mente at han ikke gikk i lag med andre hester. Joda, han glefsa fra seg og hadde sterke meninger med en gang da jeg satte han i flokk, men så roet alt seg, og han har gått i flokk nå i 1 år. Jeg forstår dog at ikke alle hester fungerer i flokk, og ja, det KAN bli problemer under foring. Jeg vet også at det å legge maten langt fra hverandre ikke alltid har noen effekt. Jeg hadde hest i lag med annen som slukte sitt eget høy og gikk løs på høyet til min hest etterpå.
Min løsning på problemet var å bytte luftegård med en annen hest. Hadde ikke det fungert ville jeg heller vurdert å ta han inn til foring.

Jeg syns ikke det å ha hest ved siden av hverandre i hver sin luftegård kan kalles sosialisering, det dreier seg om mye mer enn at hestene får snuse på hverandre over et gjerde. Det vil langt fra stimulere dem nok!
I tillegg, og en likeså viktig grunn: En hest som står alene i paddock kontra en hest i flokk på et større område får mye mindre bevegelse, ergo mindre blodsirkulasjon. Hester trenger mye bevegelse, også utover det vi "tilbyr" dem i form av ridning.

Vi må slutte å behandle hestene våre som om de skulle være laget av porselen, de tåler mer enn hva vi tror!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2007 :  01:47:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slenger meg på applausen her selv om jeg må nevne at Sunniva både rir og spiller piano :lol:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  08:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Slenger meg på applausen her selv om jeg må nevne at Sunniva både rir og spiller piano :lol:

Opprinnelig postet av Harneshaug

Hehehe... Bare bra med variasjon!

Bra innlegg av rusket, godt å se at de fleste er enige i at hester har det best sammen med andre, det og mye utegang er liksom saker jeg brenner litt for, da...

Og denne;

Kopi av melding:
Vi må slutte å behandle hestene våre som om de skulle være laget av porselen, de tåler mer enn hva vi tror!

AMEN!!!

summer

Skrevet - 13/05/2007 :  10:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har dessverre sjelden mulighettil å ha hestene i flokk, bortsett fra når de reiser på beite på sommeren, men jeg ville aldri hatt hesten min stående alene i en havn. jeg går forbi ridesenteret her mye med hund, og gråter nesten, når jeg ser hestene stå en og en i bittesmå havner. Alle henger med hodet og jkeder seg, hver gang.

I mine øyne skal hestene MINST stå to og to, og havnene skal være store nok til at de kan galopere og herje om de vil det.

Min nåværende eldste hest er 13 år. Hun har byttet *flokk* altfor ofte, blandt annet pga jeg de siste årene har hatt hest på for for ett år om gangen. Nå har jeg kjøpt meg hest. selvom hun har byttet så mange kamerater, har jeg aldri , faktisk aldri , opplevd skader på hesten. Opplevde helelr aldri skader på min forrige hest, som fikk gå i større flokk. På 16 år som hesteeier har jeg ALDRI opplevd skader på hest, og det til tross for at det kan gå hardt for seg når ny hest kommer ... De siste 6 årene, som jeg da har hatt hestene for meg selv og byttet hest hvert år, så har på sommerhalvåret (mars-november) ALL foring foregått utendørs, inkludert kraftfor. er hestene kranglete er det snakk om litt avstand mellom maten .....

Men klart, setter man hester sammen som aldri har gått sammen andre hester, i en liten havn, da kan det bli skader. Men da vil jeg også påstå at hestene har blitt ødelagte ....

Så: Minst to hester sammen, i samme havn, på stort nok område
Gå til toppen av siden

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  16:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt hest i 2 år, de har alltid gått sammen med andre hester, og jeg har aldri hatt skade på noen av mine hester.
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  10:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si det er interessant å lese forskjellige syn på dette. Selv har jeg veldig splittede meninger når det kommer til spørsmålet om paddock(alene) eller luftegård(for flere).

Har man plass til det, synes jeg at det virker best med luftegård. Men ikke alle har tilstrekkelig plass, og dersom dette er en mangel, er det ofte at triste situasjoner oppstår. Har selv opplevd å miste en hest pga benbrudd som følge av krangel(eller kanskje det var voldsom lek) i luftegård. Hestene hadde der relativt stor plass, men holdt seg kun på en del av området. Dette var veldig trist, og etter dette har jeg vært veldig skeptisk til å sette "usosialiserte" hester(med dette mener jeg de som ikke er vant til å gå i flokk) sammen.

Hadde jeg hatt en hest som var oppvokst i flokk og vant til dette, ville jeg selvfølgelig ønsket å ha denne i flokk.

Jeg skal snart kjøpe meg hest igjen, og merker at jeg automatisk styrer unna de annonsene hvor jeg ser at hesten går i flokk på grønne enger med mange andre, da jeg vet at jeg selv ikke kan tilby hesten det samme bortsett fra i sommersessongen. Jeg synes det er feil å frata hesten et slikt gode dersom dette fungerer for hesten og den er vant til det.

I stallen hvor jeg skal ha hest er det ganske store paddocker hvor hesten får stå ute hele dagen. Jeg tror, når det er dette man har mulighet til, at det er lurt å aktivisere hesten(om den vil) med kvister og andre morsomme ting.

Etter det tidligere omtalte uhellet jeg har hatt med å slippe hester sammen, var jeg veldig skeptisk til å gjøre dette igjen. Men så fikk jeg to hopper, og da endret synet seg litt. Da hadde jeg tilgang til et stort jorde hvor hestene(3 stk) kunne kose seg, leke, løpe og komme seg unna hverandre(ved behov). Det var helt tydelig at hestene stortrivdes med dette.

En av hestene nevnt over ble flyttet til en annen stall hvor hun kom sammen med et matvrak av en kaldblods, og da synes jeg skikkelig synd på hesten min. Hun hadde det ikke bra med å stå sammen med andre.

Så jeg tror at man må se an området man har til disposisjon, sin egen hest, de andre hestene min(eller din) hest evnt. skal gå sammen med, samt eieres ønsker og tanker angående risiko.

Avslutningsvis vil jeg også nevne at jeg forstår konkurranserytteres argumenter om at de ved å sette hestene hver for seg forsøker å unngå skader. Dette skjønner jeg veldig godt, i og med at de faktisk driver idrett på høyt nivå og derfor vil oppnå resultater. Det er nå alltid sånn at man må sette det ene fremfor det andre, og i dette tilfellet er ønske om å prestere høyest(her mener jeg ikke at ryttere som setter hestene hver for seg behandler dem dårlig, men at de tar et valg utifra sine mål).

Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 14/05/2007 :  11:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig shiquita :)
det var en veldig fint innlegg =)

jeg har også følelsen av at det er mest vanlig med paddocker rundt om på ridesenter. nå har jeg stått på 3 forskjellige store ridesenter, og også vært på vannvittig mange senter rundt om i landet, overalt står hestene i paddock med andre hester vedsiden av seg.
Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  16:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
om hesten er konkurransehest eller ei synes jeg egentlig betyr fint lite... Det er vel like viktig å holde en hobbyhest frisk og skadefri som en konkurransehest?
Faktisk virker det som om det er de hestene som lever "paddocklivet" som er mest skadet. En hest som ikke tåler å få et sår på beinet før det er lymfangitt og penicillin er vel til like lite bruk som en hest som får seg et spark en gang i blandt, halter noen steg og så er over jordet i full galopp igjen:)

Jeg har to konkurransehester som står på en stall med andre konkurransehester. De går ute i store luftegårder/beiter fra morgen til kveld, flere hester sammen (opptil ca. 10) og inndelt etter hvem som passer sammen. Hestene det er snakk om er sprang og dressurhester på nivå opp til MA, dvs. hester som koster mye penger. De fyker rundt og leker, full galopp og bukkesprang. Det er også en del knuffing dem imellom. Likevel har vi ALDRI en skadet hest. De er glade og fornøyde hester, og stalluvaner forekommer omtrent ikke.

Så jeg vet ikke jeg...

Personlig vil jeg heller at hestene mine skal få være hester sammen med andre hester enn å sperre den inn i en paddock på 10*10 m. :)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  18:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra innlegg, Nina91!! Godt å høre hvordan "verd masse penger"-hester har det hos dere!

Jeg synes det blir feil, feil, FEIL å prioritere egen vinning (bokstavlig talt) foran hestens behov. Da har man nådd et skummelt nivå for arroganse, synes jeg... Hva f**n vet vel hesten om hvor mye den er verdt?!

Var en hestekar (som forøvrig er godt kjent og holder NH-kurs rundtomkring) som engang sa; "Noe av det verste som kan skje med en hest er at den blir priset over 100 000 kroner..."

Skjønte ikke helt hva han mente da... Men etter å ha sett litt av folks meninger omkring hva hester tåler og ikke tåler, og hva det er som betyr noe, ja, så fikk de ordene en helt ny mening...

Skjønner godt at du blir skeptisk, Chiquita, etter det som skjedde med hesten din, og tanken er i bakhodet mitt stadig vekk... Men jeg må bare bite det i meg, og la hesten leve det livet han tydelig nyter, uavhengig av mine bekymringer. For HAN bekymrer seg IKKE!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 14/05/2007 18:55:14 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.