hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener du kosten til en hest må bestå av?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva mener du kosten til en hest må bestå av?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  15:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig interessert i å lære om riktig foring av hest og lurer på hva dere mener et godt og sammensatt kosthold for hest. Utgangspunktet er en hest som som går for egen maskin og er i daglig trening. Jeg har hatt flere hester tidligere, og har brukt det foret de har i stallen siden det har vært inkludert i stallleia. Men jeg har ikke hatt noe kunnskap om det, og nå vil jeg gjerne sette sammen forplan for den nye hesten min og vite hvorfor jeg gir han det forskjellige.

Rundball vs. høy?

Hva type kraftfor? Hva gjør de ulike typene?

Vitaminer og mineraler? Hvilke stoffer og hvorfor er det viktig?

Tilskudd og oljer? Hva og hvorfor?

Jeg har tenkt til å bruke Spillers, burde jeg bruke noe i tillegg da?

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 09/05/2007 :  15:46:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jeg mener hovedfôret burde bestå av godt grovfôr.
Da mener jeg tørr silo og f.eks. tørt H3-H4 høy. Altså, begge deler.
Da skal de ha fri tillgang til det, eller få det f.eks. 4 ganger om dagen og ha litt havrehalm å syssle med i mellomtiden.

Til kraftfôr synes jeg betfiber/betfôr med lite/ingenting av melasse er bra å blande i vitaminer og oljer.
Hvis du skal ha noe mer enn det så synes jeg de fleste müsli-blandingene er bra, men jeg holder meg helt unna Eggersmann siden det er så lite proteiner i kraftfôret deres.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  15:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest en del av ekspertsvarene på hest.no angående foring av hest. Før pleide jeg å bruke champion komplett(eller tilsvarende til norgesfor), med bygg, vitaminer og litt olje i tillegg. Brukte også betfor i perioder.

Jeg skal snart kjøpe meg hest igjen, og har nå veldig lyst til å fore den på "naturlige" kornsorter. Dvs, høy, havre og bygg + vitaminer.

Noen som har erfaringer med dette?

Synes det er så mange meninger og fryktelig mange produkter ute og går, og det enkle er jo ofte det beste:)

Skal naturligvis sjekke ut dette litt nøyere før jeg setter i gang...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/05/2007 :  16:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at en hest skal ha godt høy som hovedfor, men ikke nødvendigvis godt høy som i H!. Litt lavere næringsinnhold er gjerne en fordel. Ikke alle hester KAN gå på fri tilgang med for , her må man selv se, men den skal ha MYE grovfor.

Vitamintilskudd.

Og utover dette en eller annen form for kraftfor som passer til den enkelte hesten, og dens behov. Det er så mange typer der ute, at hva den enkelte hesten får, avhenger jo av hva den trenger.

PErsonlig forer jeg på vinteren på Speedibeet og i år bygg (skal finne på noe annet til neste år, har pleid å fore på havre tidligere, men så lenge den er full av *skit* så må man finne på noko anna) og vitaminer på den ene hesten, og Speedibeet og oppdrett på den andre.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2007 :  19:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen ekspert på foring, men nå har jeg hatt 3 egne hester som jeg har satt sammen foringen på (med noe hjelp fra trenere ol.), og alle har fungert supert. Så kanskje er det ikke så komplisert som det virker som?
Det finnes jo en menge fortyper, tilskudd osv på marked nå, og mye av det tror jeg er fullstendig overføldig og bortkastet penger. Jeg har alltid foret med høy, energi, havre og salt, og unghesten har fått e-amino og olje i perioder. Mulig jeg er heldig med lettfora hester:)

Hege Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 09/05/2007 :  23:04:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg tror ihvertfall at man ikke skal gjøre fòringen så veldig avansert (som mange synes er gøy eller mange tror er nødvendig). Så lenge hesten ikke stiller noen spesielle krav til fòring (hard trening, dårlig hold, e.l.) vil jeg påstå den klarer seg i massevis på så mye grovfòr den vil ha (helst fritt grovfòr) og en komplett kr.fòr blanding+salt. Evt. tilskudd av olje, vitaminer/mineraler og betfòr/fiber.
Vi diskuterte det faktisk før i dag, forskjellen på f.eks. FK, Spillers, Eggersman, o.l. De sistnevnte er dyre og har ikke hesten din spesielle behov så går den like så greit på champion o.l. fòr.
Spillers er også tilpasset det engelske "kostholdet".
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2007 :  12:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare som en oppklaring.

BETFIBER er IKKE kraftfor men Grovfor, så det er på det rene.

Ellers går jeg for godt grovfor med analyse, enten ensilage (naturlig ensilering) eller høy (forutsatt at man kan lagre det riktig)
Salt, vitaminer/mineraler og litt olje.

Ikke ofte man trenger kraftfor om man har grovforet av god kvalitet.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 19/05/2007 :  12:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hest i trening/hard trening:
grovfôr: Høy og høyensilage (jeg hadde sendt inn en grovfôranalyse for å vite hva det var jeg fôrte med) Høy: stor t.s%, høensilage: masse næring som er blitt bevart.
kraftfôr: Champion energi/ekstrem og evt. litt havre, evt. soya (Energi/ekstrem: et kraftfôr som er laget for hester i trening med rett forhold for vitaminer og mineraler. Havre: for å tilføre mer energi. olje: for å erstatte litt av havren så man ikke fôrer med så mye stivelse.)

Avlshester/unghester:
grovfôr: høyensilage (fri tilgang)
kraftfôr: Champion oppdrett
Prøve å holde meg vekke fra evt. tillegg, da dette burde gi rett forhold for rett vekst.

Hobbyhest:
grovfôr: høy (middels godt)
kraftfôr: Champion komplett

Gi minst mulig tillegg da for mye av et mineral kan blokkere for et annet. Eks: kalk... for mye kalk blokkerer for magnesium. å gi mer magnesium har ingen virkning da hesten ikke klarer å ta det opp pga for mye kalk. I kraftfôr er det rett forhold mellom alle næringsstoffene.
Og norske kraftfôrtyper er tilrettelagt det norske grovfôret, som er meget bra i forhold fragrovfôr fra noen andre land i europa.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.