hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - OJ OM BITT.......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 OJ OM BITT.......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/05/2007 :  18:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en aha opplevelse her en dag. Jeg var hos Ellen Schmeding med den ene hesten min. Hun skulle gå over hele kroppen til hesten og i munnen. For å gjøre en lang historie kort så skulle vi gå over bittene mine og se på hvilke som passer til han......

Jeg har i god tro brukt 13,5 til han, en middelmådig kaldblods. Med tanke på at han er stri av type så har jeg prøvd alt, og endt opp med det milde.. Gummibitt. Det var i og for seg ok, siden han har "akseptert" det bittet. Men størrelsen var ikke helt riktig... Ikke i nærheten en gang.. Da jeg dro derfra dro jeg hjem med bitt i 10,5..... Det var perfekt for han. Da vi prøvde(ett så lite bitt) så holdt han det på plass selv. Vi slapp det og han holdt. Vi prøvde så ett av mine kembostore og det datt fort ut igjen....

Jeg ble litt overrasket kan dere si. SÅ lite bitt til SÅ stor munn... Men jeg forsto det hele da hun viste effekten av det. Veien til handling til reaksjon blir enormt kortere og mer behaglig for hesten.

Debatten rundt trinse/tredelt ble vi ikke helt klok på. Noen hester funker med det ene og noen med det andre. Men en ting jeg føler for, når bittene er så små, er at muffebitt/bitt med faste ringer er det beste.

Om noen andre sku prøve ut det her, så gjelder IKKE regelen om å ha så så mange rynker fra bittet og oppover i munnvikene. Det skal ikke være rynker. Bittet skal kanskje danne en fold, ikke mer.

Til slutt, da jeg lykkelig over denne oppdagelsen sku dra avgårde å kjøpe flere mindre bitt: Det er da nesten ingen som har utvalg av bitt i 9,5-11,5............. Så og si ingen. Kun trinse og til nød noen muffebitt. Men da hvertfall ikke tredelt. Og DET er for dårllig...

Lykke til folkens, dette var en revolusjon for meg hvertfall. Er helt sikker på at hestene mine får et bedre munnliv.... Hi hi

summer

Skrevet - 07/05/2007 :  23:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er dessverre standard at de fleste hester går med bitt fra 12.5 og oppover,mens en stor del av dem bruker 10.5 og 11.5. dessverre er det ingensteder i vår *hesteutdannelse* som vi lærer nettopp dette. Tipper du merker godt på hesten din når du har gått ned tre str i munnen hans .... Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  10:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interessant å lese. Selv har jeg gått over til bitless, men.. kaldblodsen min har også alltid brukt 13,5mm bare lurte litt på hvordan vi skal måle hvilken str. som er ideell..? Det bittet han gikk med sist i 13,5mm var så det stakk såvidt ut av munnviken, og jeg tenker at, hadde jeg hatt et enda mindre så ville jo dette strammet i munnvikene tenker jeg da, for da ville jo bittringene gått nesten inn i munnen.. bare lurer! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/05/2007 :  13:13:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å måle bitt str , kan du enkelt og greit bare prøve med bitt. Rett bittet helt ut i munnen, hold det helt inntil på den ene siden (altså ikke 5 mm utenfor) og se hvor mye som stikker ut på andre siden. Stikker det noe ut, er det for stort. Ligger det passe inntill, er det passe. Det skal altså ikke være 5 mm utenfor på hver side. Det gir faktisk 1 cm bitt som dras fram og tilbake i munnen på hesten.

Hvis ditt 13.5 bitt ligger helt inntill på begge sider, når du har rettet ut bittet i munnen, så bruker hesten din 13.5 :)

Men dette avhenger jo også av at bittet ikke er festet for stramt. ...kjekt å prøve uten at det henger fast i ethodelag. eller fest det løst i hodelaget.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 10/05/2007 :  15:18:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
EN måte å måle riktig bitt str på, er å ta en tommestokk og legge den der hvor nesebenet slutter. Da får du en lengde, så legger du på 5mm på hver side og da har du riktig str i bitt.

Har selv gått ned på str. på bittene fra 12,5 til 9-10,5 og ja det merkes at det er riktig str.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2007 :  10:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Eh...her fikk jeg noe å tenke på! Iler-til-stall-for-å-sjekke-ut-nyvunnen-kunnskap.....
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  10:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Supermaja: Vil iallefall si at Stall Frisk har tredelte bitt str 9,5, både i "sølv" og i messing http://www.stallfrisk.no/bilder/hodelag/stort/Messingbitt.jpg
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 14/05/2007 :  19:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også gått over til kortere bitt etter at noen i stallen der jeg var før hadde vært hos Ellen Schmedling. Og det gjør virkelig forskjell, hesten min er mye mer happy på kortere bitt. Det eneste jeg ikke er helt enig i, er de rynkene, eller mangel på rynker. Jeg forsøkte å ha bittet så løst som hun anbefaler, men da gjorde det at når jeg red, så sto kinnstykkene i en "bue" utenfor hodet hennes når man hadde kontakt med tøylen. Og da er jo vitsen litt borte..... Eller er det jeg som har misforstått...? Det kan vel hende det varierer litt fra hest til hest hvor "bittleiet" ligger. Men når jeg hadde "løst" bitt, gjorde det at bittet beveget seg mye mer når jeg tok forholdninger på tøylen, og da ble hesten min mer irritert....

men når det gjelder bitt, så elsker hesten min gummibitt (de happy mouth bittene). De blir jo lettere slitt enn metallbitt, men det er verdt å bytte dem ut noen ganger, og ha en fornøyd hest. Jeg har redet noen dager med vanlig metallbitt, da mitt gamle bitt var for slitt, og da var hesten ganske usamarbeidsvillig. Jeg kjøpte nytt bitt på fredag, og da jeg brukte gummibitt igjen var det som om hele hesten slappet av og var fornøyd med å få Bittet (med stor B) tilbake, og hun var veldig samarbeidsvillig. Så jeg har funnet "bittet i mitt liv"....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/05/2007 :  22:58:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
slik du beskriver det er bitet for løst festet, og du bør feste opp sidestykkene litt :) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2007 :  18:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
maria har også testet ut denne nyvunnede kunnskapen.jeg har en kaldblods å har et tredelt bitt på 14,5 cm. med løse bittringer.jeg la det i munnen på han og det stakk ikke noe utenfor når han hadde det der og ikke tygde på det.men så dro jeg litt i ene bittringen og da kom det 05-1 cm ut.dette skjedde på begge sider.det høres også litt stort ut i munnen hans.klirrer mye.må man stort sjett ned noe mer enn en strørrelse etter denne nye kunnskapen?vil det da si at jeg burde gå ned en str i bitt?men vil det være større kjanse for at bittet klyper når jeg går ned i str?bør man i så fall ha muffebitt?å hva sier ekspertene om hva slags matriale man skal bruke?gummi,sweet iron o.s.v.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/05/2007 :  22:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som om du bør gå ned i str ja. Det er faktisk større fare for klyp om bittet er for stort. ..

gummi kan gi stor friksjon, men ellers er det gjerne litt opp til hesten hva materiale man bruker.
Gå til toppen av siden

janniken

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  23:22:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde faktisk samme aha opplevelsen hos Ellen Schmedling her om dagen. Jeg har en frieser som jeg har brukt str. 12,5 på. Men jeg må gå ned til 9,5!! Og det er på en frieser. Prøvde bitt i 9,5 på han og det bare hang der av seg selv uten hodelag. Da vi prøvde bitt i større str ble han veldig urolig/ukomfortabel i munnen. Gleder meg virkelig til å prøve å ri med bitt i mindre str. Gå til toppen av siden

*sandra*

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  23:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare fortelle at bittet skal ligge ca to fingre nedenfor "hjørnetanna" til hesten. Det er mye bedre metode å stramme sidestykkene etter enn å telle rynker og folder Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  22:51:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
gjelder dette forresten for stangbitt også?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/05/2007 :  23:04:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Men atte.... jeg er helt sikkert en av de som da rir med for store bitt!
Men jeg synes bittringene da må klype jeg, hvis de ligger alldeles inntil munnvikene. Og ri med bittskiver, jo en løsning, men tungvint da...? Da må det bli faste ringer på alle bitt da, så de ikke klyper når de skal ligge heelt inntil, og nesten inni munnviken? hmmm...nå tør jeg nesten ikke legge bitt i munnen i morra!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  23:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde samme opplevelse med min hest da jeg var hos Schmedling. Gikk ned fra 13,5 til 11,5. Nå, en måned senere, synes jeg at det ser mye mer logisk ut med kortere bitt. Men vi rir/kjører aller helst bittløst da:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.