hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp.. Hest som ikke vil spise opp maten sin
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hjelp.. Hest som ikke vil spise opp maten sin
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lunah

Skrevet - 07/05/2007 :  13:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Nå står jeg å kjør meg i hodet og har en alt for tynn hest som ikke vil spise opp maten sin. Hun spiser litt også er det ikke så spennende lengre...

Morgen: 1l gull, 1l bygg + godt med grovfor
Middag: Stort sett nesten fri tilgang på grovfor hele dagen
Kvelds: 1l gull, 1l bygg, 1l oppdrett, 1/2l lucerne og godt med grovfor

Problemet er at hun ikke vil spise opp kraftforet sitt og vil ikke ha så mye grovfor at det gjør noe heller. Så det er liksom ikke bare å si øk mengden med for... Det fungerer jo svært dårlig når hun ikke spiser det hun allerede får.

Men har noen no tips eller kjærringråd om hvordan en skal få opp apetitten hennes igjen? Tennene er sjekket av dyktig tannspesialist og der var det ikke noe galt som skulle hinder matinntaket. Ormekur er gitt, både i munnen og rett i kjøttet for å ta alt i tilfelle det er noe. Vitaminsprøyter er gitt. Og hun har fri tillgang på vann fra bøtte + drikkekar.

Begynner å bli ganske fortvilet.. Noen som har noen tips

"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3

summer

Skrevet - 07/05/2007 :  14:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun får utrolig store mengder med kraftfor på en gang ... hvor mye grovfor spiser hun ? Hester som får veldig mye kraftfor spiser ofte mindre grovfor pga de er mette ....

HVis hun trenger all denne kraften, men ikke vil spise den, ville jeg delt den opp flere ganger . MINST i tre. 3 1/2 liter kraftfor kan være altfor mye for henne på en gang. Så mye som hun får burde du ant minst delt det opp i fire (siden hun ikke spiser ) Har hun spist det før ? Liker hun denne maten ? altfor mye mat kan ta matlysten fra noen og enhver ...

ellers kan det jo også være noe fysisk galt med henne .... magesår foreksempel ?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/05/2007 :  14:47:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mengdemessig får hesten din veldig mye til kvelden. Har du mulighet til å dele kraftfôret opp i 3 måltider? Hestemagen rommer 8-10 liter og til kvleds får hesten din 3 liter i bare kraftfôr (luserne går for meg mere som grovfôr). Grovfôr er og blir grunnpilaren i kostholdet til enhver hest og med mindre hesten din er i hard trening (her snakker vi hard og ikke hobby) synes jeg den får mye kraftfôr.

Sånn mht spise opp triks: Har du prøvd melasse? Har hest som er glad i kraftfôr men pga bein vondt skulle hun få noe medisinpulver som smakte ille. Ble anbefalt og blande litt melasse over kraftfôret for at hun ikke skulle kjenne smaken. Funket fint! Blander 3-4 ss melasse med ca 0,5 liter vann og heller over. Kan jo være verdt et forsøk....
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 07/05/2007 :  15:39:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes jo sånn flytende lakris også som jeg vet hester liker. Kan jo også hjelpe om hun ikke synes det smaker godt? Er jo logisk at hester spiser mer av det som er godt:) tenkte også på frukt og grønt? blande litt av det oppi?

ellers ville jeg også delt opp kraftfôret og sjekket henne i tilfelle det skulle være noe!
Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 07/05/2007 :  18:06:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Hun har spist dette nå i over 6 måneder. Men nå de 2 siste ukene har hun blitt veldig matlei. Dvs at hun knapt rører kratfforet, spiser kanskje 5 munnfuller og snuser litt i høyet. noe som fører til at hun tilsammen kanskje får i seg 1l kraftfor og ca 4 kg høy. Og det er ikke akkurat noe å bli mett av i det heletatt.

Men skal prøve å dele det opp i 3 måltider + tilføre litt bet-for i kveldsmaten. Melasse får hun allerede. Problemet med middagsforingen er at den må jeg opp å fore selv hvis hun skal ha kraftfor. Og når en jobber skift så er ikke alltid det like lett. Men en får det vel til på et vis.

"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 07/05/2007 :  19:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg brukte et lite knep på hesten min en periode som han var veldig matlei, annbefaler ikke å bruke det i lengden men det fikk oss over kneika i hvertfall. Jeg gikk rett og slett i butikken og kjøpte sukkerfri eplesaft og en sprayflaske, blandet saften med vann og sprayet på litt her og der. Da begynte maten gradvis å bli interessant igjen! Gjorde vel det i ca to- tre uker, og så var han som før igjen, og hadde ikke noe i mot at eplesmaken ble borte heller.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  09:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Erfaring jeg har gjordt meg opp gjennom årene med hester som spiser dårlig er at vi tar bort all kraften og lar de bare gå på høy noen dager.
Matlysten kommer da tilbake.
Men de får da vitaminer.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  09:35:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Støtter knepet til Birk Mollyn; fjern kraftfôret fra menyen en stund, og la hesten "roe magen" med å spise kun grovfôr en stund. Fort å utvikle magesår hvis han ikke spiser nok grovfôr og i tillegg eter en del kraftfôr. Mulig det er noe sånt han kjenner på også, og da er det hvertfall lurt å gi kun høy Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  11:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Støtter birk Mollyn og Asbjørg.
Synes kraft for megnden var utrolig høy... alt for høy... Vet ikke av noen som gir hesten sin så mye... (bortsett fra du, nå da) :p

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  12:06:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Stod på samme stall som en hest som fikk omtrent dobbelt så mye kraftfôr en gang. Bittelita varmblodshoppe... Ble magesår, og skinnmager og irritabel hest som nesten ikke spiste noen ting. Hun ble heldigvis bra igjen da Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 09/05/2007 :  00:09:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Den er grei :) Da prøver vi å halvere alt i en periode for å se hvordan det går :) Takk for svar :)

RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.