hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kraftfòr og akupunktur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kraftfòr og akupunktur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sniff2

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  22:43:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp satt bort hesten min for akupunktur-behandling.
Etter 2-3 dager ringte behandler og sa at kraftfòrmengden måtte reduseres dersom de skulle kunne fortsette behandlingen. Dette etter å ha pratet med en av dem som passer stallen.
Så derfor lurer jeg på om hva kraftfòret har med behandlingen å gjøre?
Er det noen som har peiling som kan svare fort på dette?

Må kanskje også si da at det gjelder en varmblodstraver på sånn ca. 600 kg, 1.63 i mkh og som til dags dato har blitt brukt medium til hardt ca 2 timer pluss-minus hver dag. Han får 1 liter sportshavre, 1 liter champion energy, 1 målebeger multitilskudd og litt salt morgen og samme mengde til kvelds.

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  22:57:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Vel, kanskje de ikke bruker han medium hardt da? Men uanz, synes jeg du gir han litt for mye kraft. Hvis han får så mye kraft trenger du ikke multitilskudd. Kanskje du kunne gi litt mindre av det han liker minst og evt. erstatte det med litt mer grovfôr eller betfôr kanskje.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  23:14:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har nærmest fri tilgang på grovfòr, han spiser opp alt kraftfòret som han får. Likevel er han slett ikke mer enn akkurat passe "rund".
Han kunne kanskje hatt litt mer på kroppen uten å ta noen skade av det.
Men har det noen slags påvirkning av behandlingen tror du?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/04/2007 :  23:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes igrunn ikke en liter energi og en liter havre er for mye til en hest som går hard trening jeg ??? Hvor er det dere får fra at alle hester skal gå bare på grovfor?? en hest på 600 kilo er mye hest, og trenes den hardt , så trenger den også tilført energi.

kan ikke hjelpe deg dessverre, men spør akupunktøren!!

Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  23:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får den mengden både morgen og kveld. Jeg synes i grunnen heller ikke det er så mye, for som du sier, summer, 600 kg er mye hest.
Og 2 timer hard trening hver dag bør vel ha såpass tilførsel med kraft.
Trener kondisjon og muskel på forskjellige dager slik at treninga blir variert og ikke det samme hver dag. Og hesten er temmelig utslitt etter en sånn dag.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  04:34:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Kan dessverre ikke hjelpe heller. men ville rådet meg hos akupunktøren å bedt henne forklare mer.

Kan overhodet IKKE forstå at 2L kraftfôr skal være MYE til hest i HARD trening... Nå vet jeg ikke mye om det fôre du går på (til sportshest og merke) men kan allikevel ikke tenke meg at det skal være mye. Mener du at dersom hesten ikke liker noe av noe slag, ellers synes ikke det er såå godt, men som er streng tatt nødvendig - så kan man droppe det ut? -Amante? Bare lurer på hva du mener
Kan ikke tenke meg at en hest i hard trening skal kunne løpe med bare grovfôr i magen, blir nesten slik om man skal kutte ned på de 2L'iterene.

Men som Amante nevnte, kanskje hesten ikke blir trenet like hardt der borte? Vet du noe om trenings opplegget? Om hesten ikke trenes eller nare mosjoneres meget, meget lett - kan jeg forstå at dem vil minke ned - tenker meg at hesten også vil bli rimelig stiv.

Anniken svarer sikkert mye bedre

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  09:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har nå stått der i 3 dager. Det har heller aldri vært på tale å gå ned på treningsmengde. Disse 3 dagene han har stått der har han vel og merke ikke blitt brukt like mye som han bør, men det er bare i påvente av ny sal som er bestilt men som ikke er kommet enda. Kanskje den kommer idag da? Vi får se.
Har også fått fòrrytter til han der slik at han fortsatt kan få samme treningsmengde.
Han får:

Morgen:

1 liter champion energy
1 liter sportshavre
1 kopp multitilskudd
litt salt
Stortsett fri tilgang på grovfòr

Kveld:

1 liter champion energy
1 liter sportshavre
1 kopp multitilskudd
litt salt
Stortsett fri tilgang på grovfòr

Alt unntatt grovfòr er fra Felleskjøpet.

Men skal prate med akupunktøren om dette for å få en sammenheng. Kan ikke skjønne at det skal være noen. Hesten er stor og jobber mye og trenger da mer enn bare grovfòr som det blir sagt over her.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  10:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg hadde akupunkturbehandling på hesten jeg hadde før fikk jeg beskjed om at hun skulle ha fri dagen derpå. Ble helt sjokkert etter første behandling for gamlemor tok jo helt av! Tror det er mye greier i kroppene som løses opp og åpner for energistrømmninger og at det var derfor hun var helt i hundre. Har hørt at det er mange som reagerer slik på akupunkturbehandling og da kan det jo være litt greit og kutte ned på kraftforet? Hm...

Nei, du må bare ringe og spørre og fortelle oss etterpå! :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/04/2007 :  11:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja jeg tenkte litt som karianne skriver, og også litt at det blir litt slaggstoffer og sånt som skal ut etter slike behandlinger. Men er nok en god grunn til det. Nå blingset jeg litt og ser han får fire liter kraft og ikke to .mne laikevel, hard trening er hard trening, og hadde det vært for mye, hadde han vært feit.

Hadde han fått fire liter kraft og 6 kilo høy kunne man klaget . men når han som utgangspunkt får fri tilgang på høy, så *fyller man på* med kraft til hesten har rett energinivå og hold.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  22:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i grunnen tenkt på noe av det samme som dere to, summer og kari anne.
Snakket med terapeutene idag og fikk samme svar der. Så nå har jeg redusert litt på kveldsmengden til å begynne med, så får vi se hvordan det går.
Prøvde å ri han litt idag også. Rolig skrittetur med noen få travsteg her og der. Turen varte ca ett kvarter til en halvtime og hesten ble drivende svett. Kunne ha vridd han. Det er det værste jeg har sett. Så behandlingen virker den. Og det kan ikke være noe annet som har gitt hesten min en slik reaksjon.
Og så myk og fin han var blitt og det helt i begynnelsen av behandlinga. Jeg er helt satt ut

Må bare si tusen takk til dere alle som har gidda og ta dere bryet med å svare meg på mine funderinger.

-Bente-
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/04/2007 :  23:01:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj. Akupunktur er spennende. Håper du får fikset det som trengs :) Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  23:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det håper virkelig jeg også. Dette er jo fryktelig spennende. At han etter 3 behandlinger allerede er blitt så myk og fin lover jo kjempe masse for fortsettelsen. Kan foreløpig anbefales, i alle fall for velværet til hesten sin del.
Han nyter det virkelig og bare å se at han nyter det er virkelig belønning i seg selv
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.