hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vasking av utstyr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Vasking av utstyr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  11:58:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvordan dere vasker sjabrakene, dekken og bandasjer osv.
Jeg vasket utstyret mitt før i vaskemaskin, får ikke lov lenger pga det blir så mye hår i maskinen.
Har jo gått kansje ann at man kjøper en til vaskemaskin, noen som vet hvor man får tak i brukte billige sånne?

Så nå står jeg å vasker alt for hand, ganske slitsomt å stå å børste vekk alt hår og skitt. Men di blir liksom ikke like rene som i maskinen.
I allefall ikke det hvite.
Så har jeg en hvit gjord(?) som jeg lurer på om det er noen tips for å holde ren? Bruker den bare på stevner.

Kom med masse tips:)

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  13:43:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Et tips når man skal vaske "hårete" ting, så som bandasjer, schabraker o.l er å legge dem inn i et gammelt putevar og knyte igjen / lukke åpningen. Da vil det som er inni bli vasket, men hårene sitter igjen i putevaret:) Går også an å vaske børster på denne måten.

-edit- det går også an å ringe ulike renserier, de tar av og til imot større ting som dekken / tepper o.l til vask. Husk å opplyse om at det er brukt til hest. Vedrørende dekkenvask på egenhånd er kanskje høytrykksspyling best.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 22/04/2007 13:45:14 Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  14:24:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jeg vasker voilocker for hånd. Altså legger den først i et badekar/balje med lunket vann så spyler jeg voilocken. Så skifter jeg vann i badekaret/baljen og vasker grundig for hånd med mild såpe/vaskemiddel. Så skyller jeg voilocken og tørker den på stativ.

Tror voilocken er av bommul, er ikke sikker.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  19:48:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg vasker bandasjer, underlag, grimer osv i maskinen. Hvis man vasker underlagene hver gang etter man har brukt dem, blir det nesten ikke hår. Jeg vasker normalt 3-4 stykker om gangen. Evt. 2-3 sammen med bandasjer.

Dekkener leverer jeg inn til vaskeri via butikken på ridesenteret der jeg er oppstallør. 150-200kr senere kommer dekkenet tilbake godt som nytt og klart til å pakkes ned for sommeren.
Sommerdekkener og "undertøy" vasker jeg ukentlig hjemme. (Jeg bruker alltid "undertøy", så jeg slipper å vaske ytterdekkenene selv.)

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  10:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Undertøy? er det T-sjorte? Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2007 :  09:13:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Takk for tipsene:)
Kom gjerne med flere og din måte:D

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/04/2007 :  09:17:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
noe heste butikker tar også i mot dekken + sjabrakker for vask.
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2007 :  17:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker en sånn en "røytesten" til å bruke på hest i røyteperioder til å fjerne hår fra sjabrakker før jeg vasker dem i maskin. ellers er putevarmetoden veldig smart.

dekken etc vasker jeg på stallens vaskeri...
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 01/05/2007 :  18:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Bandasjer,belegg, grimer, syntetgjorder, leietau og børster vasker jeg for hånd med milo.

Sjabraker og tynne dekken (eks. fleece, regn, ull, sommer) slenger jeg i maskinen, de mest hårete børster jeg av først.

Middels tykke dekken (eks. bobledekken) legger jeg i badekaret.

Gigautedekken (500 gram fyll) henger jeg over gjerdet og spyler med vannslangen før de pakkes vekk for sommeren.
Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 03/05/2007 :  18:16:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Småting som fleecetepper, salunderlag, bandasjer og slikt vaskes i vaskemaskin, men uten sentrifugering da vaskemaskinen ikke er ment for så svære og tunge ting. Henger de heller opp på terrassen. Dekken(regn, vinter og ulldekken) ble i år vasket i ei tønne med varmt vann og såpe. Rørte litt rundt, lot dem ligge en stund også byttet jeg vann. Vannet ble like svart, men dekkenene ble vertfall rene. Impregnerte dem også og da så dem nærmest nye ut. Og dette var gratis Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  20:55:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
sender alt sånnt til vaskeriet jeg
ganske rimelig og går som regel fort :)

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  22:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Pappa jobber i brannvesenet, og de har så fine geniale vaskemaskiner på brannstasjonen der de vasker de store tunge brann-draktene...
PERFEKT størrelse for både bobledekken, vinterdekken, regndekken og ja.. Alt mulig i grunn! :)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  22:45:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Pappa jobber i brannvesenet, og de har så fine geniale vaskemaskiner på brannstasjonen der de vasker de store tunge brann-draktene...
PERFEKT størrelse for både bobledekken, vinterdekken, regndekken og ja.. Alt mulig i grunn! :)

Opprinnelig postet av katrine89

Ahh! Lucky you

Gå til toppen av siden

Kristina! :)
» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  11:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
når jeg skal vaske salunderlag pleier jeg å ta en sånn rulle-sak for å fjerne mest mulig av hårene og børster av litt med en vanlig stivbørst, så tar jeg det i vanlig vaskemaskin. hvis jeg har fått børstet av mesteparten av hårene på forhånd pleier det å gå greit;D Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 08/05/2007 :  12:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vasker alt for hånd jeg:p Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  18:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bio-Tex er fint. det tar vekk det meste av svetten:-D Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.