hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbering?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Barbering?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  16:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil du anbefale barbering? Hesten står på utegang...

Redigert av - linnkjersti den 21/04/2007 16:56:09

..Meg..

Skrevet - 21/04/2007 :  16:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå er det jo snart sommer så nå skal det ikke være noe nødvendighet å barbere hestene da de røyter å får en tynn(ere) pels.
grunnen til at man barbere er jo stort sett(med mindre hesten har problemer med hud/pels som tilsier at de må barberes) er først å fremst for å gjøre det lettere for hesten å kunne arbeide intensivt uten å miste så mye energi igjennom svette. derfor er det mest vanlig å barbere hesten rundt omkring oktober mnd. det varierer fra hest til hest hvor ofte igjennom vinteren hesten bør barberes. den siste barberingen er stort sett i midten/slutten av februar. men også dette varierer jo.
de fleste som konkurerer barberer hestene fordi det dermed blir lettere for de å jobbe å de blir ikke så fort svette. det er også selvfølgelig lettere for oss ¨å holde de rene, å det går fortere å børste osv.

en hest som er barbert vil trenge dekken, alt etter hvor kaldt det er. hesten min står nå med flees dekken inne å regn dekken ute. på de varmeste dagene uten vind å med sol har hun ikke på noe. hun blir barbert kun 1 gang iløpet av vinteren å pelsen holder seg da kort til hun naturlig begynner å røyte. inne står hun (på det kaldeste)med en "dyne" å ett vanlig boble stall dekken inne å enda ett tykt boble dekken med hals ute utenpå dette. ellers igjennom vinteren står hun alltid med boble dekken inne å ute, men det varierer i antall ettersom hvordan været er. det er også viktig å se etter at det ikke blir for varmt for de, men at de er gode å varme uten å ha ubehag eller svette. :)
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 21/04/2007 :  17:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
med mindre hesten din arbeides intensivt å er i moderat/hard trening hver dag ville jeg ikke barbert den.
hvilket bruk har du hesten din til? plages den av å ha den pelsen den har(altså har den noe hudsykdom,svetter den mye,osv?) hvis ikke er det det aller beste å la være barbering, allefall på utegangshest som KUN er ute.
Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  11:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
åkei takk for svar

Jeg bruker han ca annenhver dag å da rir vi på tur, da jeg ikke har noen ridebane tilgjenglig...

Grunnen til at jeg har lyst til å barbere han er at han er så forderdlig gla i å rulle seg så når jeg skal ut å ri begynner jeg alltid nesten 1 1/2 time før... han er jo helt grå av møkk! åsså svetter han noe så grusomt! etter 10 -15 min skommer han omtrent

Redigert av - linnkjersti den 22/04/2007 11:34:34 Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 22/04/2007 :  20:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor hardt rir du på de turene? er det mye galopp,oppoverbakker osv? syns uansett ikke du skal barbere enda, for nå røyter de av seg all pelsen naturlig.
du kan jo muligens la han ha på ett tynt dekken når han er ute? så sant han ikke kan henge seg fast i det, eller av anen grunn ikke er bra for han å ha det på. dette kan allefall bidra til å holde han LITT renere :)
Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  14:47:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar...meg...

Jeg rir ikke "hardt" det er INGEN oppover bakker! såsant jeg ikke trener kondisjon sa men vi galopperer noe... men det er først etter han er blitt svett, siden vi varmer opp i 15 - 20 min... Har også tenkt på det med dekken, men han har en pesl som ikke er så slite sterk så han får gnagsår etter et par dagen med dekken:S

Men tekte uansett ikke å barbere han før uttpå sommeren da
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 23/04/2007 :  20:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns det er litt rart at han blir svett etter bare 15-20 minutter på tur uten oppoverbakker eller galopparbeid.
Har han dårlig kondisjon? stresser han mye?
i tilfelle så ville han nok blitt svett selvom du barberer.
det finnes noe som heter "bogbeskyttelse" til å ha på under dekkenet som hindrer gnag sår, mange hester som er plaga med det :-/
de er ikek alt for dyre å kan bestilles eller kjøpes i de aller fleste hestebutikker. :)
jeg ville uansett ventet til jul igjen(allefall til oktober/november) med å klyppe han, så du ikke forstyrrer den naturlige fellingen av pels :)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.