hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevern || helt utrolig!! ||
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Dyrevern || helt utrolig!! ||
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Emblan-min

Skrevet - 20/04/2007 :  22:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil skrive dette innlegget i dag for å vekke opp noens øyne, og prøve å få et nytt fokus på sidene av en sak her. Jeg vil ta opp denne saken av hester som blir kalt til dyrevernet. Heldigvis har vi dyrevern, jeg er så takknemmelig for det.

Men så ser vi, to tilfeller som er helt forskjellige, men som ikke blir vurdert =/ Vi har de hestene som står på utegang, de er sølete og langhåret.. Blir ikke pusset hver dag og står ute hele tiden.. De har nok mat, ikke noe mangel på vann eller plass. De står sammen, leker og løper rundt og har flokken sin der ute slik som hester naturlig ønsker å leve. De har et hus de kan gå inn å søke ly i, og de trives godt selvom de ikke blir striglet hver dag. Så har vi den andre parten, med dem som har hestene demmes inne hele dagen, eneste gangen de får gå er mot ridehuset, og tilbake til stallen etter trening. Hvis hestene er heldige får e ri en tur. Kanskje longert litt? Og kanskje av og til, hvis det er fint vær og omstendigheten ligger til rette OG at personen har ridd hesten og pakket den inn med bandasjer og gud vet hva for at den ikke skal skade seg eller trokke seg ute denne ene gangen.
De første hestene er skittne, men i sitt naturlige miljø, de går i gjørme JA, men de har flokken og de lever slik som de SKAL!! Det er snakk om hestenes naturlige atferd her. De har det jo toppers i forhold til dem som sjeldent får komme ut, men som hele tiden er nystriglede. De går på tør flis hele tiden, hvis ikke halm da, og lever et fint liv OM DE IKKE HADDE VÆRT VILLE FLOKKDYR ELLER HESTER!!!! De trenger å komme seg ut. Det er så trasig å se dem som er eksperter på alle mulige dekkentyper, ikke bruker huet sitt på hestene psykologi og atferd og virkelige behov. De lager jo til hva vi mennesker har behov for, TIL HESTER ??? Det skulle ikke vært lov...

Så det blir ganske frustrerende å tenke på de fine, pussa hestene som ofte kan være grinete (med god grunn), de trenger ikke være det, kanskje har de store gode gullhjerter.. Men vær så snill: Se på helheten, se på det indre, og ikke bare på sølen som ligger på utsiden da... Vi hestemennesker er nødt til å tenke litt vekk fra hva vi selv liker: varme og tørre steder, tørt vær og trygge omstendigheter. HESTENE derimot vil ha store aleraler å gå på, flokker de kan leve med, hester de kan lekesloss med slik som det er ment å være, de ønsker heller å stå ute i regnet enn å stå inne (om ikke de fryser selvsagt)...

Er det noen som ser det samme meg meg her?

Er det noen som er helt imot det jeg sier her?

Svar..

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  22:48:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Totalt enig! Enten bør hestene gå på utegang, eller være i store bokser og kun om natten eller hvis de er syke, etc. Og da skal de få inn noe de kan ha å gjøre på, f.eks. slikkestein eller en plastflaske med hestegodteri/pellets i.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  23:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at hester skal stå ute ja. se forøvrig en laaaaang debatt om dette på høver og hovpleie - naturlig hestehold tråden Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  09:40:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det jo to ytterpunkter du beskriver - ingen av dem er representative for mitt hestehold.

Hest på utegang 24/7/365 er ikke aktuelt for mitt vedkommende. Dels fordi jeg prøver å ha en plan over riding/trening, dels fordi jeg har en "porselenshest" som fra naturens side aldri vil sette "lurvepels" nok til å ha det komfortabelt utendørs året rundt - og som det ville være et amaras å skulle ri/stelle daglig med full vinterhabitt den kalde årstiden.

Hest som kun står inne og får sine eneste øyeblikk i friskluft på vei til/fra ridehus er heller ikke aktuelt. Hesten min er fra naturens side en energibunt og har behov for å være ute fra 08-17/18 hver dag. Det får hun da også lov til. At paddockene gjerne skulle vært større - faktisk så skulle jeg ønske jeg kunne tilby henne uendelige gressletter, men under de gjeldende forutsetninger (at jeg bor der jeg bor og må benytte tilbud i nærområdet) får jeg ikke gjort så mye med. Hesten blir trent daglig og variert, er blid og tillitsfull og ut fra gitte forutsetninger prøver jeg gjøre livet hennes så naturlig og komfortabelt som mulig.

Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 21/04/2007 :  19:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Opal:

Det høres jo flott ut :) Og det er i din situasjon hvor den riktige siden snur seg mot deg, nemelig at hesten din får gå ute om dagen!!! Det jeg skrev om dekkenet, har ingen stor betydning, jeg ville bare fremheve poenget i at det er så synd at disse hestene som står ikke, altid skal være tørre og rene, aldri får gå ute sammen med andre (selvom de har mulighet) fordi de kan SKADE SEG ? : O Er det mulig.. Det blir jo som om vi skulle la være å kjøre, fordi vi kan kræsje, vi må ikke sykkle i tilfelle kræsj, osv osv. Høres ut som om hesten din har det flott :D Å det er altids fint å høre om =) Men det MÅ fokuseres mer på de "blanke-fine-rene" hestene som aldri står ute, istedenfor de skittne, langhåra utegangshestene som faktisk står ute hele tiden og har det fint i sitt hesteliv.. (hvis den hesten da er plager med mugg eller skabb og diverse andre sygdommer, så blir det jo noe annent..) jeg håper dere ikke mistolker noe av det jeg har skrevet...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  20:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest er også noe midt i mellom.
Mye ute, uansett vær, men inne på boks med dekken på om nettene hele vinterhalvdelen. Sommerhalvdelen? Ja, da er hun ute døgnet rundt med hestekompiser og spiser gress.

Gå til toppen av siden

sivjune

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  12:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vanligste er nok en mellomting ja. Har selv fjordingen min inne på stall om natten, og gående ute om dagen. Blir sluppet ut ca 10, og tatt inn så sent jeg får det til på ettermiddagen.

Nå har vi endelig fått paddocker der hvor jeg har han, slik at hestene slipper stå i gjørme når de går ute. Når det er tørt vil jeg helst ha han på større område, gjerne med gress, og om sommeren går han ute hele tiden.

Skulle gjerne hatt på utegang, men forstår godt at de med mer følsomme hester vil ha mulighet å ha de inne, ha på dekken osv. Alt må jo tilpasses hver enkelt hest, og hver enkelt situasjon.

Drømmesituasjonen måtte være å ha på utegang, med skjul for vær og vind, men med en tilgjengelig inneboks om hesten blir syk o.l. :)
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  15:37:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Min lille flokk står på full utegang midt på Finnamarksvidda. Dette fungerer helt topp. Jeg bruker ikke dekken, fordi den naturlige pelsen er den beste beskyttelsen. Har likevel ved to anledninger brukt dekken; da lillekaren ble kastrert (så han skulle slippe å bruke energi på å holde varmen når han trengte energien til rehabilitering) og når min høydrektige hoppe kastet all vinterpels i mars (så ho ikke brukte unødvendig mye energi på å holde varmen).

Hestene har leskjul, som de aller helst ikke bruker... De stiller seg heller i skogen eller bak en vegg når det er ruskevær.

Og jeg har blitt beskyldt for å være dyremishandler av sambydinger,fordi hestene gnagde på trær... Da MÅTTE de jo være bra sulten, siden de ble nødt til å spise trær...

Ellen Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 25/04/2007 :  23:24:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da MÅTTE de jo være bra sulten, siden de ble nødt til å spise trær...

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Hahaha, noe så dumt!

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  21:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
haha! Hørtes ut som noe mamma kunne sagt det! :P

"Se Camilla!! Nå tygger Terna på gjerde stolpene!! Gå ut å gi hu noe høy! å ta med en gullrot!" xD
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  00:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det at hester gnager bark og tygger kvist er bare helt naturlig, siden hester også trenger mer enn bare høy/gress når de går ute.

Vil forøvrig reservere meg mot et "kyss" av en hest som har gnagd orebark - for da blir de knallrøde rundt truten.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  18:35:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holder nok ikke akkurat med noen av de to utgangspunktene heller...
Har en konkurransehest på en stall med nesten bare slike hester, men de står såklart ute (kl 9/10 til 3/4 i paddocker, alene eller sammen, ettersom ønske. Ute står hesten min med belegg (som sikkert mange mener er sååå dumt) men hun løper en del ute og har tidligere skadet seg (sparket seg selv ute..) og vært halt i 2 mnd, så jeg tar ikke så mye sjanser. Ute ruller hun seg i gjørmen, spiser gress/høy og har god tilgang på vann. Ellers står hun inne, i stor, fin boks. Og så blir hun stelt godt med og trent hver dag, 1-2 ganger i uka med sprang/bomarbeid, 1-2 dag på tur, 4-5 dager dressur og innimellom longering (ihverttfall annenhver uke) Noen ganger får hun fri, men som regel går hun hver dag fordi hun blir heit! I tillegg blir hun gresset på sommerhalvåret, og er på beite (mehn blir ridd samtidig) om sommeren. Virker som hun har det veldig bra og er fornøyd slik hun har det, for hun er alltid blid og positiv, og humrer og blir glad når jeg kommer inn i stallen;)
Så tror nok det finnes en slags "mellomting" som flere har nevt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.