hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Henger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Henger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  00:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja så skal vi ut å kjøre bil da. Hesten min som da jeg hentet henne synes nå det er veldig stressende å kjøre bil. Da hun kom sto hun tilsammen 10 timer på laste bil og henger. Jeg tenkte at en uke med rolig henger trening skulle holde siden hun den gangen gikk rett på hengeren. Men nei. Vi starter vist fra bunn igjen. Vi har kjørt litt med en annen rolig hest, det gikk bedre det enn alene, men fortsatt vil hun helst ikke på. Så jeg har roet det hele ned. Men hvordan skal jeg gjøre det slik at hun liker det.
Pr i dag så går hun villig opp på lemmen.. :O) Og ser inn i hengeren. Merkelig hvor lang en hest kan bli når det er noe digg innerst i hengeren..
Men har dere noen tips da..
Jeg prøver å belønne for små fremskritt- belønning kan være en brød bit på gulvet inni hengeren, ut å få fri litt med gress når hun har kommet ett skritt videre, bare ut og fri, masse ros og kos- men jeg vet ikke om jeg synes det funker helt. Jeg prøver hele tiden å gi meg før hun blir stressa..
Ja det var det. Hun er jo bare 2 da... men.. ja..

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  17:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen som har noen lure tips å komme med? Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  19:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig å gi råd når man ikke har sett hesten.. Men et par spørsmål kan jeg jo stille i den sammenheng:)
-Ser hesten redd ut?
-eller er den relativt rolig når du har kommet til lemmen?
-Rygger den av lemmen av seg selv?
-Står den pal på lemmen å vil ikke gå videre inn?
Mange spørsmål her nå;)
Min erfaring med dette å laste hest er ofte at hesten rett og slett "tar styringa" å bestemmer helt på egenhånd.. Lirking og luring og ros er jo en fin ting, MEN man må også huske å legge press på hesten etterhvert. Hvis man hele tiden gir den ros og godis når man tar den AV lemmen, så vil den jo tro at den har gjort en god nok jobb;)
Jeg jobber etter NH prinsippet på bakken først. LÆR hesten å lyde kommando for FREM og BAK (tilbake/rygge) Hvis du er alene, så kan du godt bruke en longepisk for å legge forsiktig press bakfra, mens du står på siden av hesten å leder den inn i hengeren. Husk å gi ros for hver bevegelse den gjør fremover! Hvis den stopper og vil gi tegn til å rygge, så vær kjapt ut FØR den rygger av seg selv, med å gi kommando for ryggingen. Og så fort den er AV lemmen så jobb den rundt deg, og gi kommando FREM! Så roer du det hele ned igjen, å viser vei inn på henger igjen. Dette skal være behagelig for hesten og hver gang den viser tegn til å ville frem, så er det ros:)
MEN er hesten REDD for hengeren, vil jeg ikke anbefale denne metoden med det første, men da er det lirking å luring som gjelder. Du kan også sørge for å sette hengeren ute der hvor hesten står å evt. gi den middagen inne i hengeren, slik at den vil forbinde den med mat, og at det faktisk er trygt der inne.
Det aller viktigste er å ha GOD tid og Tålmodighet ;)
-Mona-
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  19:16:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
max transporttid for hest på henger er 8 timer.. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  19:18:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Men transporttiden kan utvides til 10 timer om man kommer fram til destinasjonsstedet (kan ellers ikke utvides!).
Ellen Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  09:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hentet henne ikke selv før hun kom til oslo. Hun kjørte med laste bil sammen med 8 andre hester fra tr.heim . Det tok ca 8 timer. Så kunne jeg velge å la henne overnatte i et stressende miljø i en boks i Oslo eller å kjøre henne en time til hjem slik at hun kunne komme rett hjem til oss, ut på store beiter i et meget rolig miljø.. men så var det den rushen da. så tok litt ekstra tid. Men det er ikke akkurat noe man gjør hver dag- å kjøre så langt. Vi vurderte det hvertfall slik at det var bedre å få henne rett hjem..

SÅ det med hengeren.
Vi har begynt med bakke trening. Dvs. jeg slipper henne inn på en liten bane også prøver vi å finne ut av hverandres kroppsspråk. Jeg prøver å få henne til å forstå at jeg prøver å si henne noe, og prøver å finne ut hvordan hun reagerer og hvor lite som skal til og alt det der.. så vi er i gang med det. Men hun er jo bare 2 år, så tar det med ro.

Når det gjelder hengeren så går hun rolig frem til lemmen og opp på den om det ikke er noe som stresser henne rundt. Men hun står med alle 4 bena på lemmen og nekter å gå inn. Hun er nok ikke redd den, jeg trur det heller kan være det at hun frykter at hun må stå der lenge igjen.

Jeg prøver å kreve litt mer av henne for hver gang. Og hun får ros for at hun går videre inn.. Om jeg rygger henne av når JEG vil så har jeg rost henne med pauser. Ellers så har jeg prøvd å bruke litt mat. Jeg har lagt det i en isboks på gulvet som hun må gå til for å få. Jeg har satt den litt lengre inn for hver gang. Men hun står på lemmen og nekter å sette bena inn i hengeren, hun bare strekker hals- og den kan vist bli veldig lang!

Målet mitt, bortsett fra å få henne på er at hun skal være rolig. Så jeg holder ikke på så lenge. Om det blir mye mas rundt henne så blir hun stressa av det. Det er litt derfor jeg har rost med pauser når jeg får bestemme når hun skal rygge henne av også.

Jeg har nok litt inntrykk av at hun tar litt styringen ja. Blant annet fordi:
Vi var etter endel trening ute å kjørte en liten tur en dag.. og et par dager senere så dro vi på utstilling. Vi brukte litt tid på å komme oss på hengeren, men kom oss da på etter hvert. Da vi skulle hjem fra den, så var det på`n igjen med dette "tullet".
Da kom ei jeg kjenner bort og spurte om jeg trengte hjelp- og jeg var så lei og frustrert at jeg tok imot alt med takk. Etter noen rygginger så hun- ta kjettingen under haken. Jeg syntes det var ett grusomt forslag, men tenkte at nå var snart alt prøvd- og det var jo bare å ta den av om det ikke funket: Dette skjedde: Hun nykket hodet 2 ganger bak over selv- jeg bare holdt hånda mi i ro- så gikk hun rett på... Ikke noe mer tull.. Da var det masse ros inne og litt mat da før vi fro hjem.
Et par dager etterpå skulle vi laste trene igjen- alene, men da var hun mye roligere enn før og gikk rett opp på lemmen, men der var det altså stopp da.

Det er der vi er nå. Jeg har satt det litt på vent nå siden jeg maler hengeren, men skal på igjen så fort som mulig, ut å kjøre korte korte turer.. Men jeg må bare si at jeg synes henger trening er vanskelig. Det henger sikkert litt sammen med at vi gjør lite fremskritt.. Jeg prøver å tenkte meg måter å gjøre det bedre for henne på, men kanskje det er det som er hele feilen??

Hjelp
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  13:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det rette er å kreve MER av henne ja. Hun er jo ung som du sier, MEN de lærer fort å "slippe unna" ;) Når jeg fikk hingsten min (da 6 mnd) så reiste han tilsammen i tre dager.. Han begynte å protestere mot hengeren han også..men etterhvert måtte jeg legge press på han (ganske MYE press..) for å få han på.., han ble selvfølgelig litt stressa der og da, men etter 4-5 repetisjoner over flere dager å litt kraftfor inne i hengeren når han sto der, så roet det hele seg ned. Og nå idag går han rett innpå uten at jeg trenger å være med inn:)
Så et bestemt kroppsspråk fra deg og ei fast hånd kan nok hjelpe.
Men bare husk..Ikke stå med kroppen vendt MOT hesten når du skal ha den inn.. (dette betyr STOPP eller VIK i hestens øyne..) men vend siden din mot den, ikke se den i øynene, å tilby den å komme inn.
Og det eksempelet du brukte om henne som hjalp deg den ganger, er jo et bevis på at hesten din ikke er dum;) Den ga seg når den kjente nok press til at det ble ubehagelig slik at den heller gikk frem for å slippe ubehaget.
Håper du lykkes med hengertreningen:)
-Mona-
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  08:49:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk:) Da skal jeg prøve det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.