hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovslagere - antall og utdanning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovslagere - antall og utdanning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  01:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utdanning som hovslager - eller "smed" som det ble kalt tidligere, da det var bygdas smed som tok seg av skoing av gamp - er en flerårig utdannelse, med eksamen.

Norge har mange gode hovslagere, som har gjort det godt i mesterskap, og de har en yrkesstolthet som er ganske så høy.

Kunne vært interessant å spørre NHS Starum hvor mange hovslagere de har utdannet i årenes løp - laaangt fler enn 10 - mer riktig er vel minst 10 pr. år i alle de år hovslagerutdannelsen foregikk her.

I de senere år har hestetallet i Norge økt igjen, og etterspørselen etter hovslager er økende - altså må man utdanne flere.

Og en hovslager er en "spesialist" på hestehøver - både med og uten sko.

En veterinærutdannelse er en utdannelse som først lærer studentene "litt om alt" - og så kan de spesialisere seg - innen smådyr, fugler, katt, hund, storfe, hest osv osv.

Ja, på dyrehospitalet like ved meg kan de mye om hund og katt, men så godt som ikke noe som helst om hest, for å si det sånn. DET fikk jeg erfare for noen år siden, da jeg tok med hesten min opp til dem for å få satt en enkel sprøyte - det var bare såvidt en av dem turte å sette sprøyten - og de innrømmet glatt at de ikke hadde peiling på hest.

Selv er jeg så heldig at en av landets beste hovslagere er tilknyttet vår stall.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/04/2007 :  06:06:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt frisk rygg - da skulle jeg blitt hovslager!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  12:27:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig å ha to flinke hovslagere og det er jeg veldig glad for, da den ene hesten min trenger spesial sko. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  15:20:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
for noen år siden fortalte smeden min at det kun var 25 ferdig utdannede hovslager i norge.
skremmenede og tenke på når man ser antallet hester.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/04/2007 :  23:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det èn ting jeg har lært, både når det gjelder hovslagere og veterinærer, så går det mye på egen kunnskap hva som gjør en hovslager/veterinær flink.

Da jeg hadde min første hest brukte jeg nabosmeden, det var praktisk og billig, og jeg og alle andre som brukte han syntes han var fantastisk flink. Om han var det er nok en helt annen sak, hadde jeg vært mer oppegående på høver på den tida så hadde jeg nok kanskje vært litt mer kritisk i forhold til hvem som skodde hesten.

Jeg har sett hester som har blitt skodd av såkallte "flinke" hovslagere, hovslagere folk har anbefalt opp i skyene, men som jeg aldri ville brukt selv.
Men man stoler jo ofte blindt på at både veterinærer og hovslagere faktisk vet hva de driver med og gjør jobben sin riktig, og hvorfor skulle man egentlig ikke kunne det?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  16:06:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok at hovslagere som er vant med hester, og kanskje omgås de daglig er flinkere enn de som bare omgås hester via jobb. Da er de kanskje ikke så nervøse hvis de plutselig skal sko en hest som ikke er så veldig glad i sånt osv.

Samme med veterinær. Ville heller satset på en som var vant med hester enn en som spesialiserte seg på hunder.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/04/2007 :  18:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror nok at hovslagere som er vant med hester, og kanskje omgås de daglig er flinkere enn de som bare omgås hester via jobb. Da er de kanskje ikke så nervøse hvis de plutselig skal sko en hest

Opprinnelig postet av Rikke_

Må være fryktelig trasig for en hovslager å være redd for hest! En del av det å være en dyktig hovslager dreier seg helt klart å ha litt "lag" med hestene, men mest av alt dreier det seg om at de kan faget sitt - og ikke minst holder seg oppdatert.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.