hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Grønt kort for og være forrytter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Grønt kort for og være forrytter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

summer

Skrevet - 13/04/2007 :  08:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er jo ikke alle 10 - 16 år gammle jenter som kan trafikk reglene sånn som de som kjører moped og bil osv.

Her har jeg en meget enkelt regel på mine hestepassere eller forryttere. Har jeg en så ung hestepasser, så får de kun ri i skogen. De får ikke lov ti lå ri i trafikken. enkelt og greit.

kurs eller ikke kurs, en 10-14 åring har ingenting ute i trafikken på e t svært dyr og gjøre-
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  08:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
er jo ikke alle 10 - 16 år gammle jenter som kan trafikk reglene sånn som de som kjører moped og bil osv.

Her har jeg en meget enkelt regel på mine hestepassere eller forryttere. Har jeg en så ung hestepasser, så får de kun ri i skogen. De får ikke lov ti lå ri i trafikken. enkelt og greit.

kurs eller ikke kurs, en 10-14 åring har ingenting ute i trafikken på e t svært dyr og gjøre-

Opprinnelig postet av summer

Nå har det seg sånn, at ikke alle har tilgang til milevis med skogsveier uten og måtte krysse en bil vei.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 13/04/2007 :  09:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig der, hos oss må vi ri gjennom byen faktisk for å komme til veier, eller laaangt ut andre veien hvor det er 1-2 mil med asfalt, og riksvei. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/04/2007 :  15:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote][Er enig der, hos oss må vi ri gjennom byen faktisk for å komme til veier, eller laaangt ut andre veien hvor det er 1-2 mil med asfalt, og riksvei. /quote]

da er kanskje ikke en 10-14 åring den rette som forrytter ? Trafikk kurs eller ei, på den alderen så har man rett og slett ikke nok modenhet eller froståelse for trafikk, til at de skal kunne håndtere så store dyr ute i trafikken. Altfor mye kan skje altfor fort.

Alle gjør som de vil, men hade jeg bodd med slike rideområder, hadde je gheller ikke hatt forrytter under16 år. enkelt og greit.

Har dere sett 10-12 åringer sykle i trafikken ? På den alderen vet man knapt hva en bil faktisk gjør om den treffer deg. Livsvarig skade og død er noe de ikke kan identifisere.

Det er et ansvar dere som eier sitter med, å slippe hestn ut med noen som faktisk er moden nok til å takle situasjonen ....
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 13/04/2007 :  22:55:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Det er vel snakk om fornuft og bedømmelse av hvilke mennesker du vil ha til å håndtere og ri hesten din. Det trenger ikke å koste penger og en drøss med kort og papir for å tilegne seg sunn fornuft. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  23:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer!!
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 14/04/2007 :  09:11:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel snakk om fornuft og bedømmelse av hvilke mennesker du vil ha til å håndtere og ri hesten din. Det trenger ikke å koste penger og en drøss med kort og papir for å tilegne seg sunn fornuft.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Var jo egentlig ikke snakk om hele grønt kort kurset, men la oss si rideknappen da, som er gøy samtidig som de lærer litt.

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2007 :  14:45:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel snakk om fornuft og bedømmelse av hvilke mennesker du vil ha til å håndtere og ri hesten din. Det trenger ikke å koste penger og en drøss med kort og papir for å tilegne seg sunn fornuft.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Signerer den!

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  19:55:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syntes dere drar dette med unge fôrttere ut HELE tiden!! En voksen KAN være like uansvarlig som en "liten drittunge" (som meg selv) som dere skal ha det til! Har det aldri streifet dere at det faktisk kan ha noe med AKKURAT de og de personene dere velger som fôryttere! Det kan skje like mye skader med en 20 åring i trafikken som en 14 åring!

Bilvei eller ikke! Ja ALT kan sje! Selv med en 30 åring. Selv har jeg ridd MYE ute i trafikken! Det skjer at hestene skvetter, "bykster" ut for å være "frekk" men seriøst! tror dere virklig at det er pga aldren? At en hest skvetter liksom?:S Og tenk også at unge fôryttere kan ha mye mye mer tid til hesten din!!! Og de vil kansje ikke ta så mye sjanser (som om er det mykt nok til og trave der, eller gallopere her) tenk deg hvor mye mer kansje en ung fôrytter vil ha tid til og bare pusle og kose seg med hesten, enn de eldre påa jobb, kjerste osv!
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/04/2007 :  21:29:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syntes dere drar dette med unge fôrttere ut HELE tiden!! En voksen KAN være like uansvarlig som en "liten drittunge" (som meg selv) som dere skal ha det til! Har det aldri streifet dere at det faktisk kan ha noe med AKKURAT de og de personene dere velger som fôryttere! Det kan skje like mye skader med en 20 åring i trafikken som en 14 åring!

Bilvei eller ikke! Ja ALT kan sje! Selv med en 30 åring. Selv har jeg ridd MYE ute i trafikken! Det skjer at hestene skvetter, "bykster" ut for å være "frekk" men seriøst! tror dere virklig at det er pga aldren? At en hest skvetter liksom?:S Og tenk også at unge fôryttere kan ha mye mye mer tid til hesten din!!! Og de vil kansje ikke ta så mye sjanser (som om er det mykt nok til og trave der, eller gallopere her) tenk deg hvor mye mer kansje en ung fôrytter vil ha tid til og bare pusle og kose seg med hesten, enn de eldre påa jobb, kjerste osv!

Opprinnelig postet av Milo-Julie

Til en viss grad enig. MEN. husk at barn under 12 år ikke har lov å sykle i trafikken, hvorfor skulle de da ha lov til å ri? Dette går kun på at de ikke har samme overblikk og reaksjonstid som voksne, ikke at de er "mindre flinke".

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/04/2007 :  23:14:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tørre påstå at et voksent menneske har mer erfaring med trafikken enn det et ungt menneske har.
Sunn fornuft trenger -ikke- følge alder, det har jeg selv fått erfare. Min hestepasser er 12 år, ansvarlig og kjempeflink.
Men jeg merker også at evnen til å tenke logisk kan være mindre (og det er ikke fodi hun på noen måte er dum eller uerfaren med hest)
Hun fikk ri hesten alene på bane, men ikke på tur langs veien. ALT kan skje, eneste forkjellen på ridebane og bilveien er at OM det skulle skje en ulykke risikerte jeg ikke at hest eller rytter ble påkjørt, eller for den sak skyld, at en bil skulle måtte kjøre av veien, kanskje treffe en annen bil fordi h*n ville unngå å treffe hest eller rytter.
At en ung forrytter har bedre tid enn en voksen er helt individuelt, de kan like gjerne ha mindre tid fordi de er med på andre aktiviteter også.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/04/2007 :  23:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
trafikkvett har faktisk med forståelse og modning og gjøre, og en 10-12 åring er ikke moden nok til hverken å lese trafikken, ha minste oversikt over fart, osv osv. det har ingenting med at de er uerfrne og gjøre, det har med hvor modne man er å gjøre. Alt skal modnes og alt skjer til sin tid. Så unge barn har ikke mye overblikk eller forståelse for trafikk, det har ingenting md deres ansvarsfølelse og gjøre

Det er ingen som sier man ikke kan ha unge forryttere. Men man må kunne sette krav til hvor de skal ri hen. Jeg sender ingen under 16 år ut i trafikken på min hest. Og det er ikke bare for hestens sikkerhet , men også barnet. Jeg har hatt 14 årig hestepasser. Men hun fikk kun lov til å ri i skogen. Der kunne hun ri så lenge hun bare ville.

en 10åring har ingenting ute på tur alene med noen som helst hest å gjøre overhodet i mine øyne.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  10:49:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Men finnes det regler om hvor gammel du kan være FØR du rir ut i trafikken?

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2007 :  10:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er tatt ut av hest i trafikken (grønntkort)

Det finnes ingen lovfestet aldersgrense
for ferdsel med hest i trafikken. Men,
alle trenger ferdigheter før de ferdes
med hest ut i trafikken, og dette må
foregå sammen med erfarne voksne og
rolige hester.
Trafikkmodenhet er når barn forstår
de kravene trafikken stiller til oss.
Noen barn er trafikkmodne tidligere,
men vi må opp i 15 –16 årsalderen for å
være sikre på at alle som har forutsetninger
for det, kan ferdes i trafikken.
Ved ridning eller kjøring på trafikkerte
veier skal en dessuten kjenne til, og
være i stand til, å takle hestens reaksjoner.
Hesten bør være tilpasset
rytter/kusk i størrelse, alder og temperament.

smil til verden så smiler den til deg :)
Redigert av - meandmyhorse den 17/04/2007 10:10:29 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/04/2007 :  12:20:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
dette er tatt ut av hest i trafikken (grønntkort)

Det finnes ingen lovfestet aldersgrense
for ferdsel med hest i trafikken. Men,
alle trenger ferdigheter før de ferdes
med hest ut i trafikken, og dette må
foregå sammen med erfarne voksne og
rolige hester.
Trafikkmodenhet er når barn forstår
de kravene trafikken stiller til oss.
Noen barn er trafikkmodne tidligere,
men vi må opp i 15 –16 årsalderen for å
være sikre på at alle som har forutsetninger
for det, kan ferdes i trafikken.
Ved ridning eller kjøring på trafikkerte
veier skal en dessuten kjenne til, og
være i stand til, å takle hestens reaksjoner.
Hesten bør være tilpasset
rytter/kusk i størrelse, alder og temperament.

Opprinnelig postet av Enebakk racing

Tusen takk skal du ha!

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.