hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stiv hest.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Stiv hest.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

evelyn

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  15:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driver å omskolerer en fullblodsvallak, og som kjent er de stivere i ene siden enn andre, han bøyer seg mer enn villig og går til tøylen på høyre hånd, men venstre er en helt annen sak, stritter i mot og er mildt sagt en giraff...
Noen tips om øvelser eller andre muligheter jeg har for å myke han opp?

Takker for eventuelle svar..

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  20:34:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
man kan jo ri masse småe volter. ri på sporet og plutselig gå til volte. har jo ikke noe og si på størrelsen! ta litt svinger, uansett hvor, men ikke for skarpe slik at hesten ser det for ALT for negativt og gå ''der'' så begynn sakte og bygg han oppover! er jo viktig at du sitter på rett diagonal og da selfølgelig. det utgjør jo mye. iallefall på min hest.
men ri en del svinger og få hesten til og jobbe. er jo fin og longere med innspenning (ikke FOR stram selfølgelig). det er bra, for da kan du jo regulere hvor 'stor' volten skal være selv.

jeg har haren hest som er noe stiv nå og da men da longerer jeg eller drar på banen og gjør litt øvelser.

vet ikke om dette hjalp mye. kanskkje du gjør disse tinga allerede. men noen tips iallefall:)

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 10/04/2007 :  23:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk tennene hans, hesten kan ha problemer med tennene.

Sjekk om hesten har lik musklatur på begge sider

Ta gulrottesten for å se om han kan bøye seg til begge sider.

Hvis hesten er så uvillig til å bøye seg til en side er det stortsett fordi den har smerter ett eller annet sted.

Gå til toppen av siden

evelyn

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  08:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for tips og svar fra dere begge, jeg skal få sjekket han for eventuelle smerter.
og prøve alle triksene... han er ikke noe problem å longsjere med innspenning begge veier, bruker da å longsjere litt ekstra på den stive siden.
Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  16:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
okej!
meen lenge siden du har raspa tenner på han da ?

men om han ikke er no problem og longere på begge sider så skal han egentlig ikke være stivere når du rir heller !?

men passer salen ? ligger den midt på hesten?
går jo ann å prøve serpentiner (?) eller hva det heter! :)

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

evelyn

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  22:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenna hans ble sjekket av veterinær da jeg hentet han i oktober, ingen problem da, men han har ikke blitt raspet på en stund, skal ringe "tannlegen" til hesten min og få sjekket han opp på nytt.
prøver å ri så mye volter og serpentiner som jeg kan og prøver å ri litt ekstra på den stive siden, er på jakt etter ny sal nå, men må bare få skrapet sammen noen kroner først. men salen ligger ok den jeg har nå...
Får bare fortsette å ri han og prøve å myke opp så mye som mulig, så bedrer det seg sikkert... :)

takker for innleggene. greit å få andres synspunkter underveis!
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/04/2007 :  20:25:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Få hesten sjekket av en equiterapeut for låsninger e.l.

La hesten være mye ute, gjerne sammen med andre hester, så den får bevegd seg mye. Pass på at den holder seg god og varm.
Skritt hesten lenge før du begynner å jobbe den.

Ri masse løsgjørende øvelser: Versader, sjenkelvikninger, traver, volter, serpentiner osv. Pass på å ri den like mye på begge hender. Gi den god tid til å bli varm, og la den strekke på seg.

Tøy hesten etter hver rideøkt, få evt. en equiterapeut eller hestemassør til å vise deg hvordan. Kysse stigbøylen og gulerotstretchen er eksempel på stretcheøvelser.
Gå til toppen av siden

evelyn

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  22:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har blitt sjekket opp av kiropraktor og equiterapaut, ingen feil funnet, i og med at han bare er 5 år så kan han ikke all verden ennå, så det blir besjedent med "øvelser" da han ikke kan dette og stritter mer i mot. Har fått en til å ri han som kan mer enn meg nå, og han går fint med henne, så det viser seg at han har funnet min svake side og klarer å "snike" seg unna. (så det er også jeg som må bli sterkere har vi funnet ut..)
Så det viser seg at han kan, og at han ikke er så stiv som jeg først antok, bare det at han ikke vil jobbe... veldig sta denne gutten.. hehe

Takker uansett for alle tips!

Evelyn og Arcelino
Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  19:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan lese litt av jakob kiellands svar på hest.no sine dressursider=) det er masse bra svar der, under forskjellige temaer.

Det kan kanskje være at du er sterkere på den ene siden? Dette kommer vel spesielt godt frem på unge og forholdsvis uskolerte hester, på en eldre hest er det ikke alltid man ser det en gang.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/04/2007 :  23:41:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Jeg ville ikke bekymret meg for at det er noe galt med hesten selv om den er stiv på den ene siden. Alle hester er naturlig litt "stive" på den ene siden da hester, som oss, har en sterk og en svak side. Det som føles som den "stive" siden, er faktisk den siden hesten er sterkest i, mens den siden som føles myk, føles myk fordi de gjerne overbøyer seg til den siden de er svake. Veldig ofte kan slik skjevhet rettes i stor grad ved riktig ridning.

MEN, det er en krevende oppgave å gjøre denne skjevheten mindre. Det er ganske normalt at ridning gjør skjevheten større. Dette er fordi det er ganske vanskelig å kjenne hva som egentlig er problemet, og det er vanskelig å finne ut hvordan man skal rette det opp hvis man ikke er ganske erfaren, eller har en GOD trener.

For en ridehest er det altså avgjørende at man lærer hvordan man kan rette ut denne skjevheten når man rir. Det er mulig at andre metoder (massasje eller liknende) kan lindre stølhet som kommer på grunn av skjevheten, men det vil ikke vare lenge hvis ridningen gjør hesten skjev igjen! Derfor vil jeg råde deg til å bruke pengene dine på en god trener fremfor en massør, equiterapeut eller liknende, fordi ridearbeidet du gjør hver dag har mye mer betydning for hesten enn en massasje i ny og ne.

Det er vanskelig å prøve å forklare hvordan man løser dette her. Men en hovedregel er at du skal prøve å unngå å henge i den tøylen hesten er sterk i. Prøv heller å få hesten "sterkere" i den andre tøylen ved å holde god kontakt i den, og skyv hesten til støtte med motsatt sjenkel.
Gå til toppen av siden

Dora-Diovanni

Skrevet - 10/05/2007 :  09:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
som noen allerede har sagt, er det helt normalt at hester har en side de er stivere på.
derimot kan hesten godt bli stiv av overtrening, og for lite på og av skritting.
prøv å bygg opp hesten gradvis, ikke forvent at hesten skall løsne med en gang, men gi den tid.
blir en stiv hest presset, vill den dagen etter være stivere.

for å myke han opp, ri masse rideveier, bytt hånd ofte, slik at han ikke blir ridd på den dårlige hånden for mye om gangen.

dette er ikke noe mere enn tips, og egne erfaringer.

du må jo helst finne ut hva som fungerer for din hest :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.