hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gnisser tenner (!)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Gnisser tenner (!)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  22:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann
Fôrhesten min har en ekkel uvane med å gnisse tenner. Hun har gjort det hele tiden mens vi har hatt henne under ridning, og jeg har pratet med gammel hestepasser om problemet. Dette har alltså vart svært lenge! Må da nevne at jeg er nesten den eneste som rir henne, og styrer mest med henne :) Men her er alltså hovedproblemet: Jeg innbiller meg alltså at hun har begynt å gnisse tenner inni boks også, og aller mest under håndtering og påsaling. Kan huske at hun gjorde det en skjelden gang før også, men tror ikke det var så ofte som nå. Hva skal jeg gjøre når hun gjør dette ?

Hilsen fortvilet delfôrer >.<

Free Di & Ingvild ;*

oregon

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  22:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hesten min gjør akkurat det samme.Men det er ikke alll gnissingen han gjør jeg reager på.
Han kan gnisse tenner hvis han blir stresset og leker i lufte gården eller skal kjefte på hesten i naboboksen;)Sånn gnissing reagere jeg ikke så mye på,men han har tidligere hatt magesår og ryggvondt.Og da gnisset han tenner ved børsting på rygg mage og påsaling.Også ved mistrivsel på den forrige stallen.Men nå reagerer han ikke ved noen håndtering.
De hestene som har lært seg å gjøre dette fortsetter gjerne med det i visse situasjoner,men en bør absolutt sjekke helsa til hesten for å se om den har vondt noen plass.
Virker nesten sånn hos deg hvis det er noe den har bynt med i d siste.

Min gjorde det når jeg kjøpte han også og har lært litt av deg de 4 åra jeg har hatt han nå.At det kan være noe som er au,au samtidlig som at han heller kan finne på å gnisse tenner når det skal fores istede for å f.eks sparke i boksdøra som endel andre gjør;)

Si gjerne ifra hvordan det går:)

Eva
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  23:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en annen gnissing enn hva som foregår på ridebanen . Da gjør hun dette
i eventuelt tvunget form (hjelpetøyler) eller en for dyp form der hun legger seg på hånda mi.
Men i stallen er den rettogslett ekkel , blir litt opprømt jeg da x) Jeg ser på munnen når hun gjør dette . Hun på en måte suger sammen munnen og lager denne rare lyden .. Uff, uffuff .
Hva kan jeg gjøre for å stoppe dette ? har prøvd å stoppe henne hver gang jeg er inne hos henne ved å lage en uventet lyd eller ta henne på mulen , men jeg kan jo ikke være inne hos henne forever !

Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  00:19:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikk hva slags gnissing det er snakk om de tilfellene dere her snakker om, for jeg har hørt mye av gnissende hestetenner i årenes løp - av forskjellige grunner. De fleste er helt fredelige og gjøres feks. for å produsere skum til munnen, når den ris konsentrert i dressur eller lignende.

Men EN av grunnene KAN være en naturlig hesteadferd med "truing" - men da følger gjerne flate ører og sinte øyne med på kjøpet.

Å skjære tenner er også noe mennesker og andre dyr kan ha som uvane - og da kan tenner slites skeivt. Få sjekket sliteflatene på en hest som skærer tenner. kanskje en tannrasp kan gjøre susen.

Ja, jeg har sett hester som gnisser tenner bare fordi de synes det er en morsom lyd.

Men - så har jeg sett mange nhester i årenes løp - og ehh - ingen av mine har gnisset....

Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  18:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun gnisser ikke tenner når hun er sinna. Har forresten ALDRI sett at hun har lagt ørene flatt for noe mennesker har gjort . Enesste er når hun skjefer i luftegården :) Menmen.

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  17:27:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hunter gnisser tenner- men bare når han kjeder seg og skal ha mat ( DA er han gretten da. som sakt, da følger og flate ører med-men bare ved foring)
Gnisser vel ikke tenner ved ridning, biter vel litt mer på det.
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  15:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer sånn snorke/''oik-oink'' lyd når
vi rir :p Aner ikke hva det er ..

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  16:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med å få en dyrlege til å se på tenna, om dem f.eks. trenger å bli raspa? vet ikke helt jeg men, bare et forslag Gå til toppen av siden

Annipanni

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  14:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det hadde vært lurt å sjekke ryggen og salen også? Min hest ga slike tegn da han hadde feil sal og ryggen begynte å bli øm.
Har også lest i noen bøker bl.a "Hold hesten frisk" under rygglidelser. Der står det at det kan begynne med gnissing av tenner, endret oppførsel under børsting og påsaling.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.