hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Økning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Økning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

annie_cv

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  19:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei

jeg er noe "nybegynner" i dressur, men har en fantastisk lærer som har fått meg og ponnien min opp til LB nivå (snart LA).
Men jeg har et lite spørsmål...
Når jeg skal øke med henne har hun noe "stive" steg. det er liksom ikke så mye "flyt" i det. har dette mye å si på stevnene? noen tips om å ffå økningen bedre til?

håper noen svarer
MVH.
annie&belle

louise92

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  10:38:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey!

så bra at du har fått deg en god instruktør

du sier at du ikke helt får "flyt" i økningen... det kan godt være fordi hun får taktfeil... det kan oppstå hvis det går for fort eller hvis hun ikke klarer og bære seg selv helt ut til sporet igjen...

klem louise
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  23:34:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hei! (Til deg også Louise!)

Helt ideellt skal hesten kunne "flyte frem" i en økning og beholde både takt, bæring og form mens den SVEVER uhindret fremover med løft og strekk.....
-Men det er noe de fleste drømmer om men ikke får oppleve!
Forskjellige hester har forskjellige styrker og svakheter, akkurat som ryttere har sine. Noen hester har lett for å øke, mens andre har f.eks lettere for sidebevegelser.
Det er med de færreste hester man får ting servert "på sølvfat". Det er få (og ofte kostbare) hester som naturlig gjør alt "av seg selv".
Det er MANGE hester som har måtte TRENES til å gå gode økninger.
Selv hester som er gode til å øke må man passe på ikke får taktfeil, så har man en hest som ikke øker naturlig i det hele tatt, må man være ekstra påpasselig med dette.
Det viktigste med en hest som ikke øker naturlig er bydning. Den må tenke FREM så man har noe "å ta av". Den kan også gjerne ta litt ekstra støtte, spesielt i begynnelsen til den får mere balanse og bæring.
Når man har nok fremdrift, bydning og støtte kan man begynne å forme den til å hvile mere i steget og ikke minst mot den formen man vil.
Det er essensielt med god bydning for "vanskelig økte hester" og jeg kan ikke få presisert dette nok. Du må heller ikke glemme overgangene som er en like viktig del av øvelsen som selve økningen. Håper dette var forståelig og kunne hjelpe...
Lykke til!

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.