hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mildere bitt(stormy)?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Mildere bitt(stormy)?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 29/12/2003 :  22:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Nick gaar naa paa en tynn trinse. Han er ganske sensitiv i munnen, og som mange x-galopp hester tar han bittet mellom tennene om man drar for mye, eller gaper unna(om han ikke har aachenesneserem). Man skal jo ikka dra saa hardt, men om han stikker eller noe, blir det ofte litt draing(ikke rykking, ikke skikkelig haling, bare nok til at hesten stopper/senker farten). En annen ting er at det er en annen som rir han, og hun er ganske urolig med hendene sine, noe nick ikke liker.
Spesielt i sprangen med meg blir det innimellom litt unoodvendig press i munnen hans. Derfor tenkte jeg kanskje jeg skulle bytte til ett mildere bitt? Tredelt trinse kanskje? Jeg vil ha ett bitt som er mildere i ganen paa hesten. Naa er det vel stormy som er bitt eksperten, og jeg haaper paa svar;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  23:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, et tredelt kan gjerne være en god løsning, men ikke med kule i midten! Bruk evnt. et med en plate. Et muffebitt, mellomtjukt, kan også være tingen. Gummibitt anbefales ikke da det blir for tykt og ubehagelig i hestens munn. Dette var mine råd, men ekspert er jeg ikke
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  23:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes absolutt du skal skifte til tredelt hvis du vil ha et mildere bitt som ikke kan komme opp i ganen. tredeltbittet legger press på tunga istede og ikke så mye på ladene/kjeven til hesten (todelte bitt har, som kjent, en nøtteknekkereffekt...). det er forskjellige styrker på tredelt også, men jeg husker ikke hva som er hva... jeg tror at bittet er sterkere jo større platen er, men er ikke helt sikker... jeg vet ikke hva reglementet er i Malaysia, men her i norge er det iallefall ikke lov å ha kule i dressur, midten må bestå av en plate...

lykke til med bittskifte da (og som du beskriver hun andre som rir så er det vel bedre med et litt mildere bitt som ikke gjør så vondt hvis det rykkes til).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 30/12/2003 :  00:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, et tredelt kan gjerne være en god løsning, men ikke med kule i midten!

Opprinnelig postet av Stormy

Hvorfor ikke med kule?
Vet du noe vi ikke vet? (Hadde faktisk et slikt tredelt med kule på Tuppen, men var på ingen måte fornøyd med det - aner ikke hvorfor!)

Til Beauty:
Tredelte bitt er min absolutte favoritt, særlig
Stübbens tredelte muffebitt
. (Bitt 'b' på bildet)
Muffebitt er jo også mildere enn vanlige trinsebitt, samt at de har den fordelen at de ikke klyper hesten i munnvikene, noe mange hester (særlig de med tynn hud) kan være ganske plaget av.

Det mildeste bittet jeg hittil har prøvd er allikevel rett eplebitt, men av en eller annen grunn synes jeg de fine signalene blir mer diffuse med rette bitt.. Tror det er fordi hesten ikke like enkelt kjenner hvilken tøyle jeg egentlig tar i, slik at den blir usikker; 'Tar hun i venstre eller høyre tøyle nå, eller kanskje begge??'...

Er egentlig ingen stor tilhenger av eplebitt heller, bortsett fra den udiskutabelt geniale fordelen at jeg slipper å varme kalde bitt vinterstid..
Men altså; Det rette eplebittet er virkelig mildt, og jeg har brukt det en del på unghesten under innridningen.

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/12/2003 :  04:14:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmm... ok, kanskje jeg skal proove tredelt muffebitt bitt med flat skive i midten da? Det rette trinse bittet tror jeg det blir vanskelig aa gi fine signaler med ja, spesielt naar du rir en del dressur blir det kanskje vanskelig. Naa var det bare enda ett spoorsmaal; Hva heter det bittet paa engelsk?? Tror jeg skal ta en prat med treneren min og se hva han synes.... Ellers tror jeg Nick godt kunne trengt en tannrasp, han har faktisk ikke hatt tenne sine raspet paa lenge fant jeg ut! Forresten har han en halv tann foran. Jeg lurer paa om dette kan paavirke hvordan han fungerer?
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/12/2003 :  08:42:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Skjekket sprang og dressur reglementet:

I sprang staar det at "Vanlig trinsebitt med to led; munnstykket maa vaere rundt"

I dressur staar det at det boor vaere avrundet.

Dette er etter NRYF lastet ned fra www.rytter.no. Men noen her sa at jeg ikke skulle ha kule? Jeg skjoonner ikke helt? Rundt er kanskje ikke det samme som kule?

Forresten skjekket jeg ogsaa litt i butikken. De har vist ett "french link" bitt, hva tror dere om det?

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  20:10:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er ikke sikker på det med den kulen, lurer på om ikke jeg fikk beskjed om at den bare var der, uten noen funksjon, ettersom det blir en *kule* på midten av valig trinse og eller noe... french link, husker ikke, men flat, rett plate syns jeg er best, men tror gjerne et vanlig muffebitt og kunne funke på hesten din... vi har prøvd det på en hest med omtrent dine beskrivelser, og det funket utmerket:)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  01:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Poenget med kula i midten,er at hesten skal "leke med den".Altså få vekk oppmerksomheten fra å legge seg på, til å åpne munnen og løsne.

Beauty...prøv et vanlig massivt tredelt bitt, eller et som ligner i "Mylerbit-serien".De er mildere "for ganen",pga.at de er svakt buet,og ikke rette som et v-trinsebitt.Brytningspunktet blir fordelt over en større flate,samtidig som det verste presset minsker.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  16:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg har hørt at et tredelt bitt er hardere enn todelt og jeg.. Har jo også hørt at det er mildere og da. Hm, veit ikke hva jeg skal tro jeg. Har et tredelt selv, men bruker det sjeldent. Det er skarpt uansett, for det er veldig tynt.
Det fulgte med dølen min, men det er to-tre strl for lite =S Han har nå et tykt trinsebitt (todelt). Trives med det.
Fullblodsen min har et eplebitt. Det ene som de solgte på Hööks før. Det er annerledes nå. Det har blitt et tredelt, mens før var det en rett stang med rulle på. Det er bøyelig på midten da. Det går hun greit på.

TrOuLtEy Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  16:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror ikke tredelt er verken mildere eller sterkere enn todelt, bare annerledes... de virker på helt forskjellige måter, og det er vel få hester som går like bra på begge... selv så fortrekker jeg tredelt, vet ikke helt hvorfor. det er vel på grunn av den "nøtteknekkereffekten" todelt har, synes det blir litt brutalt uansett så skal jeg iallefall prøve redelt på hoppa jeg skal få nå, se etter om hun ikke legger seg så mye på bittet da...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/01/2004 :  22:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd litt med tredelt, og synes det virker litt skarpere enn vanlig trinse. Det tredelte er ofte litt tynnere, men hvis man har en hest som har mindre plass i munnen, så kan det passe bedre med et litt tynnere bitt. Det tredelte bittet beveger seg også mer i munnen til hesten, og noen hester henger kanskje mindre på et slikt bitt.

Todelt bitt har kun "nøtteknekkereffekt" hvis det er for langt for hesten. Et vanlig trinsebitt fungerer godt på de aller fleste hester, og det er et mildt bitt som er vanskelig å bruke feil.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 03/01/2004 :  00:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmm...Har snakket med treneren min, han mener jeg skal proove ett tredelt. Studerte nooye naar nick ble ridd i dag. Han gikk med tunga i mellom tenna en del, og proovde aa loofte seg una presset i ganen. Han har ganske liten plass i munnen, og har allerede ett ganske tynt trinsebitt, saa jeg tror ikke tynnheten blir noe problem.
Men med eller uten bellegg? Gummi tygger nick bort. Apple mouth; Smaker det eple??
Kule eller IKKE? Jeg skjoonner ikke helt hva som er lov og ikke!

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  00:54:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Anbefaler et tredelt med flat plate, uten noe mere tull på. Gjerne med parerstenger... Føler ikke selv at tredelt er stort sterkere enn vanlig trinse, men det har en helt annen funksjon...
Gå til toppen av siden

martinius

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  13:35:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemartinius  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemartinius  Svar med kopi av melding
Jeg har tre-delt-bitt når jeg hopper med hesten min pga at det litt sterkere enn et vanlig trinsebitt,.. Det sa i hvert fal ridelæreren min..:)
Martine & Bookie ;o) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  13:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
martinius: Man hva mener du selv? Kjenner du noen forskjell? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.