hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest klikker på henger. Hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hest klikker på henger. Hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Linda-og-traverne

Skrevet - 07/04/2007 :  21:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener en hest nå som har problemer med å gå på henger. Det som skjer er at ho får panikk og klikker helt. Forje gang sto blodet så det sprutet! Det er en veldig stor varmblods på ca 1,70cm i manke. Ho går forresten fint på lastebil.

Siden vi må kjøre for å komme til trening og stevner hadde det vært mye bedre om vi hadde fått ho til å føle seg trygg på henger. Håper noen kan hjelpe!

Lopke

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  03:04:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvilken henger er det?? Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  16:40:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Min forrige ponni klikket også på hengeren.. Men vi fjernet den skille greia i midten. Og da ble det mye bedre. For da fikk den plass, og satte beina bredere.
Chiva bull's Eye.<3 Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  18:28:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Få hesten til å forbinde hengeren med noe postivt.
Ha stor plass i begynnelsen så hesten ikke føler seg klemt eller fanget.
Nå vet jeg ikke stort om hester å problemer på henger, men bare noe jeg tror jeg har kommet til å gjort:)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  02:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er maaange tråder om både "problemhester" og "englehester" som skal på henger her.

JEG har selv en hest som tusler snilt inn, men har mer enn en gang hatt med å gjøre "håpløse" hester, hvor "the hard way" var eneste mulighet for å få hesten inn på hengeren og "avgårde" for overhodet å REKKE ridestevnet . Da var jeg selv bare "sjåffør'n", og kunne da bare ha latt eierene "styre på" - "gi seg" - og ikke rekke stevnet - eller andre "paniske løsninger" - av hester som IKKE hadde lært seg å bli lastet på en henger.

Det BESTE er selvfølgelig en hest som bare snuser på lemmen og så rusler inn - og eiere som har trent hesten sin.

Personlig kan jeg bare MER enn å anbefale folk å få hesten sin "hegertrent". Det er en "velignelse" å ha en hest som går rett på - og et "helvete" å ha en hest som slår seg vrang.

Det har jo skjedd mang en gang at jeg har fått spørsmålet: "Triiine, kan'ke du kjøre hestene våre hit eller dit - ja, hente dem her eller der....." (Siden jeg har sertifikat til dette - OG bil.)

MEN de gangene jeg har stilt med min kraftige bil og fått hengeren på - og SÅ har fått "sånn liksom" fått vite at hesten "kan finne på å tulle" - ja da har jeg øyeblikkelig forlangt at longetau og langpisk skal anskaffes, samt en bøtte med kraftfor og en pose gulrøtter - OG et par-tre sterke folk som KAN dra til med tauet bak hesten, samt en som KAN bruke en kjørepisk - OG en (eller to) som kan "dra" hesten inn.

OG - det viktigste av alt: ALLE folk som IKKE har noe med denne innlastingen skal BORT - for jo flere som står og "lurer på om denne hesten vil gå inn på hengeren" - jo verre blir det! JegHAR fått høre at jeg er "sååå brutal" - men da har det vært snakk om hester som bare MÅTTE skjønne "hvem som var sjefen - der og DA!!"

Jeg kan fortelle massevis av historier om "lasting av hest" - fra de snilleste og peneste (ehh- med mine egne) - til "skrekkhistorier" som har tatt timevis og ifølge de fleste - også meg - har vært svært så brutale - dessverre. Ja, hadde hesten i første omgang fått VITE at den IKKE hadde noe "valg" - så hadde lastingen skjedd på 2 minutter...... Da hesten - dessverre, på sin måte - fikk anelse om at den kunne "forhandle", og at den oppfattet at den "vant" et par runder, så var "slaget tapt" for eierne.... Det endte med henger heeelt inntil stalldør, lemmer, bakreimer, longepisk, blinding og et par sterke mannfolk til å dra hesten inn.

For at dere ikke skal ta heeelt av ved denne brutale behandlingen, så kan jeg nevne at det tok mindre enn et minutt å få samme hesten inn på samme henger en uke senere.... - med bare et tau bak og noen "god-ord" - men da hadde hun ikke fått muligheten til å "lure" - hun bare gikk rett på. Kan også fortelle at det siden ikke har vært noe problem å laste denne hesten.

Kan ta den siste: Skulle hente to ridehester - en araber og en ganske stooor hest fra Lefdals - og kjøre dem hjem til Dalbo. Vi "tenkte" først at det var greiest å få den minste hesten på først, av hensyn til sidlemmen, som gav mest plass til den store etterpå. Men DA tenkte vi "feil", for araberen ville ikke "forlate" sin store venn, og ville IKKE på. Det vi "så", var at han hele tiden kikket bakover, for å se om "vennen" kom etter, og da han enda stod igjen inne i stallen, så ble det bråstopp. Løsningen var jo enkel: "Store-hesten" inn først, da han var erfaren med transport, og SELV om det ble en smule trangt å få stappa den andre hesten inn, ja, så løp araberen inn etter sin venn.... Det er SÅNNE forhold man må tenke på - FORT - når man skal frakte hest.

Og SÅ gjelder det at sjåføren av hestehengere gjør turen så behagelig som mulig for hestene som står der bak. De skal IKKE ha opplevd bråstopper, svinger i full fart osv. En hest som har opplevd en "negativ" transport, kan bli meget vanskelig å laste neste gang. Særlig hvis den skal "bort" fra sin kjære stall. Hvis en hest forbinder hengeren med "hjemme" - kan mye være gjort.

Ehh - regner med at tråden her henfører til en hest som IKKE liker - dvs. "klikker" og oppfører seg lite bra når den skal fraktes - og IKKE at det gjelder såkalt "klikkertrening" for å få den til å snuse på en henger-lem.....

JEG kan ikke "lære" alle hvordan man skal laste hest, da jeg selv ikke har hatt noen problemer med dette - men mine "historier" bak rattet kan vel gi noen og enhver et "hint"....

Som jeg sier hver gang noen spør meg om jeg kan kjøre en hest: "Jepp - JEG kan kjøre - når hesten er vel ombord...."

Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 10/04/2007 :  16:57:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke sikker på hva slaks henger det er, er litt forskjellig. Men er sånn som er plass til to på...

Det er ikke no problem å få ho på hengeren, men da ho er på hengeren... noen forslag til hvordan man får roa ho?
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  21:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Take the time it takes, so it takes less time.
~Pat Parelli~

Utenom det - gjør henger til noe positivt, kjør små turer og tilbake til stallen, la henne få kveldsforet på hengeren eks?
=)
Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  21:47:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
kanskje at du har ho innpå henger og gir ho no mat der så hengern blir forbinna med no godt! la ho få stoor plass til og plassere føtterne sine på isteden for å være trangt inneklemt!!
stå inne med ho uten at dere kjører.. stå der helt til ho blir rolig, og da ROS ho skikkelig og gi a no mat innpå der og derme slippe hu ut igjen!;) men absolutt prøv å ta ut skilleveggen så ho får go plass til og plassere føtterne sine :)

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 11/04/2007 :  21:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, takk for hjelp folkens. Får begynne å trene hehe Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.