hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Variere med forskjellige bitt ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Variere med forskjellige bitt ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  16:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann ! Ei venninne av meg fikk høre fra en ''tannpleier''
at det var veldig lurt å varriere mellom 3 bitt. Et tredelt, et uleddet
trinsebitt og et bittløst hodelag (Hack/Pullback) Har du noen meninger om dette ? Er det bra for hesten å bytte ? Høres jo ganske logisk ut, egentlig :) Hester kan vell bli litt døve om de bare går med ett bitt ?
Skriv gjerne hvile bitt du varrierer mellom og hva du vil annbefale :)
Hva funker best for nettopp din hest ? Alle synspunkter på Bitt, rettogslett ;) .. Mye spørsmål . Kaos , neida

Free Di & Ingvild ;*

lucky june

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  16:25:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke vært borti at hester blir "døve" for bittet selv om de bruker kun et bitt. Men jeg har heller aldri hatt stri eller sterk hest så jeg har måtte hale og dra i bittet.
Det har vært vanskelig å finne et bitt hesten min trives med, har prøvd mange forskjellige uten hell. Ble til slutt at jeg kjøpte et sprenger dynamic rs bitt (drøyet det litt tilfelle det ble som med de andre bittene, altså "prøv-og-kast") men dette bittet fungerte fint, derfor vil jeg heller ikke bytte.

Hvilke grunner ble oppgitt for at det var veldig lurt å variere mellom tre typer bitt?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  16:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi ikke alle bittene ligger likt i hestens munn , og fordi det er bra for
tennene :)

Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  17:42:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke så mye om dette, men hvorfor er det bra for tennene når bittet ikke skal være nær tennene?
Skjønner ikke hvorfor man må bytte bitt om man finner et som passer og hesten trives med det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  18:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei , det er derfor jeg legger ut spørsmål angående dette :) Lurte på
om det var flere som hadde vært borti dette !

Itsrik

Skrevet - 07/04/2007 :  18:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt samme anbefalingen. Synes i alle fall det er lurt å variere litt mellom bitt og bittløst jeg da..... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/04/2007 :  19:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester kan vell bli litt døve om de bare går med ett bitt ?

Det er ikke derfor man bør variere med hva man bruker.

grunnen til det er at alt vi bruker på hesten, gir trykk. Bitt og også bittløse hodelag, lager faktisk trykkskader og skader i munnen til hesten. Ved å bytte på hva man bruker, og da er det snakk om hele tiden, ikke hver mnd eller sånn, så vil det ikke ligge ting og lage trykk på samme steder hver dag. Og på den måten, så kan man unngå store skader i munnen til hesten.

Alt vi bruker på hesten ligger på områder som er veldig lite egnet for trykk. Bittløse hodelag har trykk på neseryggen, som kort og godt er bein med skinn på, og et veldig sensitivt område mtp trykkskader.

Det samme gjelder ladene. Det er bein, med hud på. Når trykk legges her daglig, på akkurat samme sted, på akkurat samme måte, kan det oppstå trykksår. Og det tar utrolig lang tid og bli kvitt. Og man ser det sjelden før det er altfor sent. (gjelder trykksår generelt)

I tillegg så får jo hesten trykk andre steder i munnen, som tunge, og også mot nederste delen av de bakre tennene. Ved å variere hva man bruker, minsker man risiko for smerter og skader veldig mye.

Perosnlig bruker jeg sidepull, tredelt fullsjekkbitt, og et rett trinsebitt på min hest. Jeg rir alltid på tur med sidepullen, det er også den hesten trives best med. også bruker forrytteren det rette bittet når hun rir, og jeg bruker det tredelte når jeg kjører , eller rir dressur.

Rir man KUN med bittløst og ikke noe annet, så bør man iallfall variere høyden på nesereima, slik at trykket på neseryggen (og innsiden av kinnene ) varierer.

Redigert av - summer den 07/04/2007 19:17:58 Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  20:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan fungerer det rette bittet egentlig ? Er det noe bra ri dressur med ?
På Horze har dem et rett bitt med gummi og epleduft til 40 kr. DET er billig det :p

summer

Skrevet - 07/04/2007 :  21:22:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På Horze har dem et rett bitt med gummi og epleduft til 40 kr. DET er billig det :p

Og ant verdens beste grunn til å skygge unnna :)

Det rette bittet er et trinsebitt, det bør være en bøy på det, altså ikke helt rett, men uleddet. Fordelen er at det er ingen brytningspunkter, med de ulempene det kan medføre. Ulempen er at det er ingen brytningspunkter, noe som kan være en fordel for både måten bittet ligger på , og hvordan signalene gis. Et uleddet bitt kan aldri gi noen nøtteknekker effekt foreksempel

Jeg foretrekker et smalt tredelt bitt, men velger å ha litt forskjellig, SOM hesten trives med selvsagt
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  21:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke sånn , at jo tynnere mitt , jo hardere
effekt ?

summer

Skrevet - 08/04/2007 :  00:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
et mildt bitt er et bitt som har en utforming, og en str, og en tykkelse, som passer den enkelte hest sin munn. Og helst da med en mild rytter i den andre enden.

De færreste hester har munner som er store nok til tykke bitt. Og da blir bittet veldig hardt. Ofte ser man hester med så tykke bitt at de ikke greier å lukke munnen en gang... spesielt små ponnier. Forferdelig...tenk så sterkt det bittet er ? Det legger MYE press på alt mulig i munnen ....

de aller fleste ser ut til å foretrekke tynnere bitt slik at de får lukket munnen ordentlig, og bittet bare er der.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  19:02:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Så lenge hesten trives med og fungerer på et bitt, er det vel ingen grunn til å bytte bare for å bytte? Greit nok å bruke forskjellig bitt til forskjellige situasjoner, eks sprang/dressur/tur eller stevne/hverdag osv., men det med å bruke tre forskjellige bitt har jeg aldri hørt før.
Men det betyr jo selvfølgelig ikke at det ikke kan være riktig!:) Hadde vært greit å få en skikkelig grunngivning for dette; hester blir ikke døve av å bare gå med et bitt så sant det blir brukt av en følsom hånd!
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  19:19:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg leste ikke hele tråden, kun første innlegget før jeg svarte

Angående tynne bitt, er et tynt bitt skarpere enn et tykt bitt, MEN et tynt bitt ligger mer behagelig i hestens munn. Så jeg fortrekker tynne bitt. Og husk regelen med at et bitt aldri er hardere enn hånden som drar i det: Tar du på hesten et trinsebitt, og lar den gå på slakke tøyler, merker hesten ingen forskjell på dette og å gå med en jaktkandar på slakke tøyler.

Nøtteknekkereffekten: Jeg fortrekker også tredelte bitt fremfor todelte, selv om også disse er skarpere. Det er fordi man unngår den såkalte "nøtteknekkereffekten" som man oppnår ved å dra i et todelt bitt.

Gode innlegg, summer, hadde vært interessant om flere kunne komme med synspunkter på denne saken
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  20:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skjønner jeg , og det aller viktigste er jo hva som passer best i hestens munn.
Er nøtteknekker effekten en negativ effekt ? På dressurstevner er det jo faktisk påbudt
med trinsebitt, da av enten vanlig todelt eller tredelt (Alltså, uten ''plate'') Stemmer ikke dette ? :)

summer

Skrevet - 09/04/2007 :  00:59:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er nøtteknekker effekten en negativ effekt

Ja. Det er spesielt på todelte bitt, og særlig hvis de, som altfor mange hester gjør, går med for lange bitt.

Det er kort og godt at bittet går litt sammen, og opp i ganen på hesten. Hester har blitt observert med hull i ganebeinet pga hard bruk med slike bitt. Med tredelt får du mindre risiko til den effekten, med rett bitt er risikoen vekk.
Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  13:57:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm jeg hadde aldri hørt om nøtteknekkereffekten jeg:/
ser jo at bittene kan forsake mye skade og utilfredse hester. Jeg tror som nevnt tidligere at det er rytteren som sitter i andre enden som avgjør hvorvidt bittet trykker og kanskje bør byttes ut. Har aldri hørt om at man bør bytte mellom 3 forskjellige bitt, men det er jo mye forskjellige meninger. Jeg for min del velger å ikke legge SÅ mye i det. Man vil jo ri hesten fra sjenkel og sete, og da er det vel uvesentlig hva slags bitt hesten går med?:P
Selv har jeg aldri vært så veldig avansert når det gjelder bitt. Har to ridehester nå, de går på todelt begge to. På den ene rir jeg med en annen neserem når den hoppes (hannoveransk) og et litt tykkere bitt, fordi den er følsom i munnen og bittet ligger bedre/mer stabilt med den lave neseremmen. (Jeg klarer ikke å ri hesten til total og stabil ettergift gjennom en sprangbane).
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.