hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skoing av Islandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Skoing av Islandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  14:15:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Skal islandhester skos andeledes enn andre raser?

En på stallen mente at den skulle skos lang på tåa for bedre løft og at hoven skulle være stor og tung for bedre løft i gangartene.

Men jeg har hørt at den skal være kort på tåa, så den får rullet over i gangarten.

Hva er det som er riktig?
Mellom ting`?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Hege+Blesi

Skrevet - 05/04/2007 :  11:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har blitt skodd litt annerledes enn de andre "store brune" han stod på stall med før. Dette for å få renere takt. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  12:52:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvordan skoing da?
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  22:17:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nei men skal de være lang på tåa og ha høver som er klokke formet?

høy i draktene for bedre løft og lang på tåa høres helt gal ut i mine ører

frkelin

Skrevet - 07/04/2007 :  22:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg også lurer på! Er det ikke hoven og benet til hesten som avgjør hvordan hesten skal trimmes? Er det sunt å manipulere hoven i en unatulig fasong for å fremtvinge en spesiell måte å bevege seg på?
Får islandshester belastningsskader av å alltid gå med tunge sko og klokker på bena?
Hvorfor er det bra med en lang tå? De islandshestene jeg kjenner har også høye hæler. Hvorfor?
Er det noen islandshester som konkurrerer barfot? De må jo ha en helt annen hovform enn den som fremtvinges ved spesiell trimming og skoing....
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  23:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en islandshest som er barfot, men jeg konkurrere ikke da. Hesten min tølter like bra uten som med sko. Easyboots på frambeina gjør i grunnen samme nytten. Har ingeting imot skoing, men mener at det da skal skoes med normale vinkler. Har kjøpt filmen "Klar, ferdig,tølt" hvor de tar opp det med skoing. Men de understreker samtidig at man skal returnere til normal skoing så fort som mulig, at de ikke må skoes slik over lengre tid. Gå til toppen av siden

adniL

Skrevet - 17/04/2007 :  08:56:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseadniL  Svar med kopi av melding
Hvordan hesten trengs å bli skodd kommer ann på hesten, og hvordan beina tel hesten ser ut. Mange ting avgjør skoinga:
gangartenes renhet, takt, rytme og løft.
beinstilling,slitasje på sener og bein, overbein, skeivbelastninger, hovkvalitet..
og sikkert enda mer...

Min er en femgjenger som har tendens tel å være passaktig i traven spesielt. Han har også et frambein som virker som det henger etter i bevegelsene (litt tregere enn de andre). Og han har slitt skoa ujamt foran. Så vi har sett på vinkler, prøvd forskjellige tyngde på skoa, og har sett på hvordan han utvikler seg.
Så nå går han med 10ere bak og 8ere foran for å se om han blir mindre passaktig av det, vi såg tel at høvene foran var så like som mulig (vinkler og at de stod rett på gulvet).
Så nå er det treningen det står på. Masse har blitt mye bedre det året her, men det er fortsatt mye igjen... og det vil det alltid være
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/04/2007 :  22:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maju; kan du forklare mer om den skoingen de da gjør i en periode. Hvorfor skulle de ikke sko slik over lengre tid? Er det da sunt å sko hesten slik om det bare er for en periode? Jeg er bare kjempenysgjerrig på hva som egentlig gjøres og hvorfor. Alle sier at islandshester må skoen på en spesiell måte men jeg har ikke fått vite hva man da tar hensyn til og hvordan de ønsker at høvene skal se ut på en islandshest. Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  23:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå husker jeg ikke helt i detalj hva de sa, har lånt bort filmen og ikke sett den på en stund. Men på en passaktig hest så skulle man la tåa være litt lengre og også spare litt på draktene på frambeina. Og hvis det var en travaktig så skulle man gjøre slik på bakbeina. Hm, må se å få tilbake den filmen slik at jeg får sett den igjen, mulig jeg er helt på vidda nå.... men nå har det kommet en ny side om islandshest, nå forum-greier. Her står det en artikkel angånde skoing og balansering av islandshest. http://www.thlweb.com/artikler/tolt_sko/ her er linken Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 19/04/2007 :  17:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
vår hovsmed skor våre islandshester som "vanlige" hester, dvs helt ulikt siden de er to ulike individer både fysisk og evnemessig. Hun hadde deltatt på kurs sammen med en islending som hadde hevdet at islandshester var fysisk anderledes enn andre raser. Noen av kursdeltakerne hadde etter dette reist til et nærliggende slakteri og hentet noen bein (litt makabert, ja). Konklusjonen var at hest er hest, men med individuelle forskjeller.

Tror denne spesielle skoingen med digre "flåter" foran må sees som en slags "showskoing". Jeg tenker at når det skoes slik bare for perioder kan det ha noe med øket belastning på hestebena og gjøre. Dette ønsker man da bare å belaste hesten med i kortere tid. Mulig det gir øket løft i tølt, eller at det ser slik ut. For meg er ikke det skyhøye løftet noe poeng, en god hest løfter bena så høyt som det er nødvendig i terrenget den går i og går i ren takt. Nå skal det sies at jeg har fått god hjelp av hovsmed med min gamle grisepasser, men det gikk på å balansere han skikkelig. Nå ser begge hestene normale ut på beina OG har begge fem reine og taktfaste gangarter.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 23/04/2007 :  21:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg kjenner endel som mener islandshester alltid skal skoes på denne måten med lang tå og tunge sko osv....:
Er det utbredt med slitasjeskader, hovproblemer eller seneproblemer blant islandshester som har gått med slike høver lenge? Er det et tema i miljøet? Hva med hovsprekker, forfangenhet, hovsenebensbetennelse, underslungde hæler og andre hovlidelser? Er islandshesten utsatt eller er det veldig sjelden?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 23/04/2007 :  21:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den linken var veldig interessant forresten! Tusen takk Maju! Skjønner mer nå... men er litt skeptisk til om det er sunt for hesten...? Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  23:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
frk.elin : skeptisk jeg også... skjønner jo at bevegelser er viktig, men til hvilken pris? Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  23:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei=)

jeg har akkurat skodd isisen min jeg. fikk tips fra ei jeg var på kurs med at jeg skulle sko hesten min slik:

framhøvene skulle være nåkså spisse på tåa, å bakbeina lange..

min hest hart problem med tølten.. strever litt med å få han til å tølte... hvis ikke denne skoinga funka, så skulle hovslageren min skaffe noen lettere sko på frambeina..
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  09:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Da jeg var å jobbet dugnad på NM for islandshest, reagerte jeg også på dette med hovfasongen. Jeg fikk faktisk vondt i magen av å se på høvene til veldig mange av hestene. Da jeg studerte høvene til en av de beste hestene, var jeg på nippet til å gråte. Det er helt klart at skoingen nok er én av årsakene til de fantastiske løftene og bevegelsene til denne hesten. Men det må da være en enorm belastning? Det triste er at nå slike hester etter en stund får belastningsskader, så skylder man på så mange rare ting. At hesten har gått med deformerte høver over lengre tid, er ikke et tema.

Når man da sier at hestene kun går med slik skoing over kortere tid, så lurer jeg på hva som menes med "kortere tid"? Konkuransesesongen er lang og nå konkurers det jo i istølt om vinteren også. Det tar dessuten lang tid å bygge opp en SÅ overgrodd hov.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  12:50:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
smeden min fortalte meg at hester som er skodd lang i tåa og høy i draktene har det som oss om vi går på høye hæler i nedover bakke, bare at hestene har det sånn hele tiden.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.