hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - å ta hensyn til de som ikke har hatt forhest før.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 å ta hensyn til de som ikke har hatt forhest før.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

anne__
» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  20:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
tar du "hensyn" til folk som ikke har hatt forhest før, eller skriver du i annonsen:
" Må være veldig erfaren, og hatt forhest før."?

Jeg mener.:

Mange (de fleste) har jo en gang lett etter sin første forhest.
Da var det vell sånn at det sto på nesten alle annonsene det jeg skrev ovenfor, om at forrytteren må ha hatt forhest før, og veldig erfaren.
Synes ikke dere det var irrriterende da?
Men dere er vell glad for at eieren til hesten du ble forhest for, gav deg en sjanse selv om du har hatt forhest før?

Tenker du på det, når du setter ut annonse for forrytterer på din hest.

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  21:30:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt ening, det MÅ faktisk være en gang som blir den første!
Gi unge fôryttere (eller de litt eldre) en sjangse, selvom de ikke er "verdensmestere" og hatt fôrhest(er) før.

Vi blir aldri utlært, men vi kan lære mer, og det og ha fôrhest er en super måte og lære mye på! MEN EN gang MÅ bli den FØRSTE!!!!!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 31/03/2007 :  22:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer jo helt an på hesten, hva slags hest, alder, og hva forrytter skal gjøre. Skal man trene hesten på spesielt vis må man ha en viss type erfaring, og er det en ung og uerfaren hest, må rytter ha erfaring. Det kommer jo også an på hvor mye du har kapasitet og interesse av å følge opp. Jeg mener at en ung uerfaren forrytter skal følges opp ordentlig. Orker man ikke det ,må man igjen ha en med mer erfaring :) Noen hester MÅ man ha endel erfaring for å ri også :) Også har man disse snille gode som hvem som helst kan ri, og som forrytter kan pusle med som h*n vil. da er det noe helt annet igjen .)

Når jeg skriver forrytter annonser, så tilpasser jeg den hesten. Enkelt og greit. Og mine behov. Pr i dag har jeg en fersk førstegangsforrytter (har hatt en del av dem, og da bruker jeg masse tid på opplæring og oppfælging) og det går helt strålende.

Jeg tror kanskje det er bedre å være hestepasser enn forrytter første gang ,for som forrytter blir du fort alene om ansvaret...
Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  09:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaja, men om du har en helt ok. grei hest. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/04/2007 :  11:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke alle som ønsker at hesten deres skal bli prøveklut heller, om den er aldri så rolig..

Jeg vet da at jeg gjorde mange ting da jeg var yngre som jeg angrer på og aldri ville gjort idag. Det er kanskje slike ting som gjør at man selv ønsker seg en erfaren rytter til hesten sin.
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  13:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man har erfaring nok til å ha en hest på for så er man jo inne i miljøet allerede.Da er det kanskje hester man kjenner som blir den første hesten man har på for.Jeg setter ikke bort hestene mine til folk jeg ikke kjenner,så annonser med ,hest på for leser jeg ikke.Kjennskap og vennskap rett og slett.(:

Er enig med Lopke at det ikke er så moro å la hesten være en prøveklut.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 01/04/2007 :  20:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jaja, men om du har en helt ok. grei hest.

Men de annonsene dere har lest med de kravene dere nevner ,er kanskje ikke en helt ok grei hest :) Ikke sant ? det er det jeg mener. Alle hestene som settes ut er kanskje ikke hester som egner seg som førstegangshester :)
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 02/04/2007 :  13:20:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes heller ikke det er så morro å la hesten min være førstegangshest, men hun er det alikevel, for søskenbarnet mitt. det synes jeg blir noe annet i og med at jeg kjenner henne. pluss at jeg alltid er der når hun rir for å lære henne opp Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  14:22:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selv hadde ei jente på 14år som var för rytter hun var flink, men ikke erfaren nok til å kunne
ri varmblodsen jeg hadde. Hesten var stor å ri på kjempe snill alltid rolig under meg, men så fort för rytteren skulle ri ham så små trippet han hele tiden. Han var klar til å løpe ut med engang hun slapp ut på tøylene. Skal jeg noen gang ha igjen en för rytter så må h*n være erfaren.
Jeg er ikke kresen eller vanskelig, men jeg vil ha en erfaren rytter som kan takle forskjellige situasjoner.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 02/04/2007 :  17:08:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig der vilgot. er noe av det samme med hesten min. når jeg rir henne er hun fyrrig og skal avsted, men er på samme tid behersket og går fint- og når noen andre setter seg på henne løper hun. og hun fortsetter. hun bukker også veldig mye og finner på masse tull... Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  14:19:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig som dere skriver, at det kommer ann på hesten! Selfølgelig!! Men har dere tenkt på at de kjempe dyktige og erfarene rytterne også startet et sted?

Kansje en gang da de ikke var så erfarene fikk de fôrhester, de har lært mer, og er nå veldig dyktige! MEN en gang var den første for de også!
Gå til toppen av siden

Hest140

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  14:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig, det kommer an på hesten!
Selv er jeg bare 12 og vi ikke hamle opp med en stor fullblods!

Mvh
Susann

Sitter du der hjemme med ponni som skal ut på halvfòr,
så ikke nøl med å sende mail!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/04/2007 :  19:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig som dere skriver, at det kommer ann på hesten! Selfølgelig!! Men har dere tenkt på at de kjempe dyktige og erfarene rytterne også startet et sted?

Kansje en gang da de ikke var så erfarene fikk de fôrhester, de har lært mer, og er nå veldig dyktige! MEN en gang var den første for de også!

Ja, men da må man begynne med hester som man kan håndtere, og ikke hester som er for mer viderekomne ikke sant ?

Hvis jeg skriver om spesiell erfaring i en annonse, er det fordi jeg enten har en hest som trenger mer erfaring for at ting skal være trygt, eller to, jeg har ikke tid til å følge opp.

Når det er sagt har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har brukt masse tid på å trene opp veldig uerfarne hestepassere. Og det tar mye tid, alle har ikke det. Noen har ikke mulighet til å følge opp og være på stallen og rtene opp, og er avhengig av at forrytter klarer seg selv.

Husk også på at alle har ikke hester stallet opp på store staller med masse folk rundt seg. På min stall foreksempel, er det kun meg, og forrytter. Dvs når hun er der og rir, er ikke jeg der. En uerfaren usikker person med en litt for krevende hest på en slik stall , er FARLIG.

Når folk skriver spesielle krav i en annonse, er det ikke for å være vrang eller vanskelig, det er fordi det faktisk er behovet de har.
Gå til toppen av siden

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  23:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til en viss grad.. Jeg trenger en forrytter til hesten min som stiller opp dei dagene h*n skal ha henne. Gjør det som hun har fått beskjed om og kan ta ansvaret for hesten selv disse dagene. Viss forrytteren ikke kan noe særlig og trenger hjelp til det meste, så er hele poenget mitt med å ha forrytter borte. Jeg trenger et par dager fri i uken og da vil jeg ha stallfri, og ikke måtte bekymre meg over hva forrytteren kan finne på Høres sikkert veldig kynisk ut, men jeg har ikke hest for at andre skal lære seg å ri og håndtere hest. Det finnes rideskoler. Men på den andre siden så krever jeg ikke at forryteren min er noen topp rytter. Så lenge hun har kontroll på hesten når hun ri, behandler henne bra, rydder og steller etter seg og ikke gjør noe som er skadelig for hesten min så er jeg fornøyd. Kan gjerne ha ung forrytter, men da med foreldres samtykke.
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  23:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her må det vel også være et spørsmål om ansvar... Og er forhest det smarteste å begynne med når man skal starte med hest? Hva med å bare være "steller" i starten. Være i stallen masse når eier også er tilstede og være under tilsyn. Da lærer man iallefall mye, og får lære hvordan man skal takle hesten i ulike situasjoner. Jeg hadde aldri klart å slappe av vis jeg visste at den som hadde "ansvaret" for hesten min når jeg ikke var der ikke hadde peiling... Hesten og forrytter er vel eiers ansvar hele tiden..? Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 21/04/2007 :  23:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke svare for andre, men for min egen del så skriver jeg erfaren og må ha hatt forhest før, for å luke ut småungene... og alikevel er det 10 til 12 åringer som ringer som knapt kan galloppere....

Jeg vet også at alle må starte som forrytter et sted, men skal du bli forrytter så bør du kunne litt og ikke are ha humpet rundt på rideskolehester.... i det minste bør man ha vært på rideleir, for der får man mer erfaring med stell og turridning og sånt!

Jeg hadde aldri galloppert på tur når jeg dro på rideleir for andre gangen og jeg lærte masse. Har også sett utvikling på jentene jeg hadde på ridekurs når de hadde vært på rideleir. Det er kanskje riktigere å si: ønsker erfaren rytter med heste erfaring utenfor rideskolen....

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.