hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Intimhygiene på hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Intimhygiene på hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  01:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har sporadisk kommet enkelte "æhh-rødme-rødme" spørsmål om stell av "stellet" på vallaker og hingster, mens "stell av pupper og k....." på hopper overhodet ikke har vært nevnt.

Betyr det at ALLE hoppe-eiere steller sine damer etter alle kunstens regler, og at de aldri har noe å spørre om?

I vår stall er det en del vallaker, men jeg kan aldri huske å ha sett en eneste en som har stelt eller vasket "stellet" på gutta sine. Hvis det da overhodet utføres, så må det foregå i "murmel og mørke" - når ingen andre er i stallen og "ser" at de røsker ut "stasen", vasker den og sørger for at det er rent og pent "der inne"....

Jeg kan jo med GRU huske å ha sett "frislepte snopper" på vallaker, som har vært direkte jæ.... å se og lukte på - gule og grønne, med skorper og "dritt". DA har jeg, på diplomatisk vis, ledet eier til å rengjøre "utveksten".....

Selv har jeg mest hatt med hopper å gjøre, og mang en gang med føll.

Altså: Når damene skulle på herrebesøk, så sørget jeg alltid for at de var "rene og pene der bak" før de dro avgårde. Var sikker på at de ikke var syke - dvs. fikk vet. til å sjekke at de var friske og egnet for avl.

Ja, de siste par gangene med min GAMLE hoppe, som fikk sitt 17. føll som 25-åring, så måtte jeg være sikker på at hun var frisk og egnet ti å føre frem et føll.

Jeg har nå er 23 år gammel hoppe, som er midt i verste røytetiden - bakken under henne er dekket av hår. Samtidig er søla igjen tilbake etter vinteren, og hun er grå av søle til langt opp på beina - OG også opp i juret. Jeg sjekker derfor hver dag at det ikke er noe unormalt i juret hennes, og selvfølgelig løfter jeg på halen for å se at det ikke er noe unormalt her.

Med brunst-perioder nær forestående, sjekker jeg daglig. Evt. utflod skal være klar eller hvit - IKKE gul!

Så folkens - både med vallaker, hingster og hopper: Intimhygiene er MEGET viktig!

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  02:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vasker vallakken min regelmessig, synes slett ikke det er flaut, men så er jo jeg godt gift da og har vært borti slike saker før (-:
Han nyter det, gjør det etter jeg har børstet for da slapper han av og stellet henger ute. Bruker aldri grønnsåpe som visse andre, da den er sterk og en super grobunn for sopp.
Bruker lunkent vann, kun det og svamp og fingrene.
Hoppene vaske jeg juret og baken på med svamp og ved brunst og ekstra mye kliss litt Lactacyd, intimvask.
Det er for meg naturlig forebygging som alt annet stell og burde egentlig ikke være noe pinlig?
Kan vel kanskje ha noe med alder å gjøre?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  02:41:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Væææl - "gamle Harneshaug" var vel ikke den som bør ha dårlig samvittighet - VI har holdt på med hest "en menneskealder" - og vi kunne vel vært "mora" til de fleste her.

Godt å ha støtte blandt erfarne hestefolk, da dette kan få flere unge til å "ta en titt" på "intimitetene" på sine hester.

Skal jammen foreslå et kurs i "intimhygiene" i vår stall!!

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  03:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hi hi hi (-:
Det ER faktisk et godt forlag Boysen, det synes jeg du skal gjøre. Viktig å være ren og pen nedentil. Nå var det natta på meg, sove godt!

summer

Skrevet - 31/03/2007 :  08:10:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt innlegg! Utrolig mange som aldri en gang har hørt om at man skal vaske og sjekke og holde øye med der bak og der nede ;) Og det synes jeg er pussig. hester er ikke akkurat kattepuser som vasker seg selv der.

Har stort sett bare hatt hopper, men sjekker som du der bak, og vasker om det er noe klin der, brunstperioder foreksempel . Og veldig nøye med å rense mellom pattene . det kan umulig være godt og gå med de skalene som blir der. Min hest elsker iallfall at jeg rensker opp der.

Til dere som ikke gjør disse tingene fordi hesten ikke lar dere : Hestene skal kunne godta at vi tar overalt. Og synes de dette er et temmelig privat sted, gjør det til noe dagligdags og ta og ordne der. Får du ikke gjort noe fornuftig de første to ukene, greit nok. Liker ikke hesten at man tar der, behøver man ikke full oppshining dag 1. Men venn den til at det er greit at dere holder på og tar der. Det er så store problemer som kan komme av å ikke være nøye med slikt.

HArneshaug ....*dauer av latter og lurer på hva damen egentlig gjør med mannen sin ;) *

Men ang flauhet har helt sikkert noe med alder og gjøre. Men blir dere flaue: Ingenting er vel egentlig særlig mer naturlig ???
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 31/03/2007 :  10:53:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min pleier ikke vise frem stellet, så jeg må opp og "grave". Jeg syns ikke det er noe ekkelt eller rart i det hele tatt. Hesten min syns også dette er usannsynlig godt, og han er sjeldent mer avslappet enn han er da.
Jeg lurer dog på om jeg skal begynne å bruke hansker, for det lukter æsj av hendene mine etterpå :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  13:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stinker ganske heftig ja he he... Jeg har en slik stålsåpe som fjerner lukt av fisk, løk osv som jeg har i stallen, den funker fint.
Klarer ikke å bruke hansker jeg... får ikke kjent skikkelig etter. Men om man bruker slike tynne silikonhansker går det kanskje greit?

Kom på at Spenol passer ikke bare til kujur. Den er utrolig god å bruke på hoppene også.
Særlig om de har type skorper og slikt som er vanskelig å få bort. I stedenfor å plukke, rive og skrape kan man bare vaske forsiktig over og smøre på MASSE spenol, den løsner skorpene og gjør huden kjempefin!!! Koster bare 25,- flaska så da har man råd å være raus...

He he he... Summer; Etter 10 år lærer men jo noen triks :D

rusket

Skrevet - 31/03/2007 :  15:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
spenol er fast inventar i stallen for meg, bruker det til tørre muler og alt :)
Lactacyd blandet ut i vann er også greit for intimavask. Jeg har mest brukt hender uten vann/såpe. Først får Oden et sånt "whooooooot?" blikk når jeg tar hånda mi oppi, så blir han helt gele og lykkelig.
Hvor ofte tar dere intimvask?

finBlesa

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  23:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah, her plukket jeg opp tips IGJEN gitt! SPENOL!! Kjempe-lurt! At jeg ikke har klart å tenke ut det selv.....HMM. Ellers signerer jeg ovenstående - jur-stell er faktisk veldig nødvendig. OG bak-vasken. Puppe-stellet til dama mi er så smusset innimellom at jeg har vurdert en heldekkende BH, men det er så vrient å finne i rett størrelse....Holder ikke med 80A akkurat, he-he ;)) Gå til toppen av siden

finBlesa

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  23:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ØH...hva skjer?? Ser ut til at jeg er logget inn som stedatteren min.......JÆLP!!
(Felin, tilsynelatende noen helt andre for øyeblikket. )
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  00:50:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dere må huske at hester ikke har "moral" eller blir "fornærmet" hvis man tar på dem på det som for OSS er intime steder.

Dere blir garantert IKKE anmeldt for "seksuell trakassering"....

Og Spenolflaska står alltid klar i stallen.

Jeg husker forresten at da jeg jobbet som stalljente på Beitostølen Helsesportsenter i 1970 og 71, og dølahestene var plaget med mugg, så ble hovskjegget, dvs kodeleddene deres sausa inn med Spenol - etter at de var spylt rene med vann.

Får en litt sånn Rema-reklame-følelse: Det enkleste er ofte det beste.....
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/04/2007 :  10:02:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg husker forresten at da jeg jobbet som stalljente på Beitostølen Helsesportsenter i 1970 og 71, og dølahestene var plaget med mugg, så ble hovskjegget, dvs kodeleddene deres sausa inn med Spenol - etter at de var spylt rene med vann.

Får en litt sånn Rema-reklame-følelse: Det enkleste er ofte det beste.....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jepp Boysen, dette trikset lærte jeg på Hovland rideskole i Larvik for 20 år siden, og det har blitt med meg hele veien. Jeg elsker spenol :)

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  11:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

jeg hadde nettopp vår vasken på min hest og da måtte jeg jo også vaske hans edle deler, men jeg måtte også "grave" den frem for han ville ikke slippe den ut frivillig..he he.. men jeg fikk høre noe av veterinæren min en dag her jeg ikke var klar over, nemlig at det svarte belegget på hestens penis er kreftfremkallende på oss mennesker hvis vi får det på huden..?? andre som har hørt dette? jeg synes egentlig det hørtes litt rart ut, for da er det vel med mye annet at det må store mengder til..eller??

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  19:12:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min gamle valakk er til tider lettlurt Bare å gi han gulerøtter og ta litt yogatrening(gulrot som han tar fra bakbeina) så kommer snadden ut og da er bare å holde den fast å rengjøre Eller strigling i laaang tid!! Eller etter tur hvor han har blitt svett...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt

Redigert av - Molly den 01/04/2007 19:13:47 Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  11:47:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Mine hester får vasket sine edlere deler når de får sin daglige dusj. Guttene mine drar villig ut "dingelingen" for vask når de kommer inn i dusjen.
Jeg bruker kun lunkent vann og evt. mildt såpevann og Spenol/Helosan på hopper hvis de har "special needs" (ny-innflyttede damer).
Jeg kan ellers berette at jeg fikk sjokk da jeg fant ut av at en av mine elever ALDRI hadde vasket hoppen sin "nedentil", og hun hadde hatt hoppen i ca. to år og er landslagsrytter! Det skal sies at ponnien knapt ble dusjet og ofte var ganske "seig"...

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  01:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æhhh - hvordan var vokslaget mellom spenene til denne hoppa da? Fullt av søle og dritt?

Da min hoppe var ganske ung (3 år), var hun "fryktelig kilen" mellom spenene, og både spente og sparket når vi skulle venne henne til at et føll snart skulle patte, da hun ventet sitt første føll som 4-åring. Ja, var litt bekymret for dette, og "tvangs-stelte" henne på juret, særlig den siste tiden før følling. Et "triks" var da å få litt spenevoks på fingrene, og la hesten lukte på dette - for dette virker ganske så beroligende på en hest. Ja, jeg hadde fordelen av å ha henne mor tilstede, og kunne gi henne en "sniff" av mamma-lukt, og alt løste seg perfekt da føllet kom.

Man kan løse mange "problemer" med "mamma-jur-lukt".

Men jeg tviler på at en "disgusting, illeluktende snopp" kan føre noe positivt med seg....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.