hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstyr til shettis (størrelser osv)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Utstyr til shettis (størrelser osv)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

honni_korn

Skrevet - 28/03/2007 :  09:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får meg nå i påska, mest sannsynlig, ei lite søt shettishoppe på fôr. Hun er 4 år og ikke innridd eller innkjørt. Følger heller ikke med utstyr til henne. Så nå sitter jeg å glor å glaner på utstyr... Skal i første omgang kjøpe en sele til henne, men må ha noe annet småtterier også. Som grime, hodelag, bitt og kanskje et dekken eller to. Etterhvert sal også.

Har ikke helt greie på shettisstørrelser, siden jeg aldri har hatt noe så smått før. Men hun er ikke av de aller minste shettisene. Vil tippe at hun er rundt meteren høy, noe mindre kanskje... Ganske kort rygg?

Er greit nok at jeg må gå for shettis str på det meste. Men hva med bitt, dekken og sal? Ha er mest vanlig på en gjennomsnitts shettis? 95 cm i dekken, 9,5 i bitt og max 15" i sal (må ha x-vid bom, da hun er rund og god!)?

Hvor anbefaler dere meg å handle? Hvor har de bra utvalg på små str? Handler i førte omgang hos www.skoies.no for der fant jeg en rimelig, komplett sele: http://www.skoies.no/shop.asp?p=9040167

Alle råd og tips tas imot med takk! :-)

:o)

Skrevet - 28/03/2007 :  09:57:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Børjes har mye bra til shettis..Tøffe dekken der nå! handla my der til min gml ponniz..
Han var "stor" da.. 107 på manken og 102 i ryggen. Brukte ponni i hodelag/grime (shetl ble alt for lite) 105 i dekken. 14" sal passa fint. tror 15" kan bli stort. 10,5 i bitt.

Hvis din er "bare" metern og kort så kan du sikkert gå ned en str ?
Høøks har jo også fått mye stæsj til små ræsere!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/03/2007 :  10:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
vent til du får ponnisen du, slik at du kan prøve og måle på den. Det er så stor forskjell på str på dem :) Ang bitt så er det ikke alltid enkelt og finne små nok bitt, så der kan det hende du må lete litt. Ant må du ha 8.5 eller 9.5 (Min 155 hopp bruker 10.5 , og det er bittelitt for stort til min 2 års 140 store kaldblods :) som en sammenligning ) Gå til toppen av siden

honni_korn

Skrevet - 28/03/2007 :  10:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var det å smøre seg med tålmodighet da... Hadde jo vært greit å hatt alt klart til bruk når hun kom. Bitt bør jeg vel uansett kjøpe og prøve meg frem med.

Kjøper i alle fall selen, for regner med shettis str passer der. Den er også på salg på "restesalg" så får vel sikkre meg en snarest. :-) Samt ei grime, og kanskje et hodelag og et bitt. Så får jeg heller vente med dekken og slikt.

Skulle også hatt meg en roadcart eller liknede etter hvert. Anbefalinger? Noen som vet om noen bra kjøp/salg sider der det finnes mange brukte? Fant ikke noe særlig her på hestemarked... Kanskje noen travsider?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/03/2007 :  18:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
dekken trenger den vel uansett strengt tatt ikke før til vinteren igjen ;) Ja sele kan du nok trygt kjøpe , og hodelag ogr grimer og sånt også . Men sal og bitt og dekken og sånt må man liksom vite str på :)
Redigert av - summer den 28/03/2007 18:59:27 Gå til toppen av siden

:o)

Skrevet - 29/03/2007 :  20:16:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det var det å smøre seg med tålmodighet da...

Heeelt enig!

Gå til toppen av siden

gardskjerringa

Skrevet - 01/04/2007 :  12:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettisen her bruker pony i grime, men han er kanskje noe større enn hoppa di. Det er jo dessuten er god del forskjell på størrelser fra merke til merke synes jeg. I dekken er det vel 105...om jeg husker riktig. Gå til toppen av siden

Therese & Gubben

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  12:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettiser er utrolig forskjellige! Og str deretter! Kjøpte det billige shettishodelaget til Borjes i fjor, men det var gedigent i str... og passet absolutt ikke. Borjes har billig og greie dekken, syns de er litt store i str. Kjøpte et i 85 til min shettis som er rund, kort i ryggen og rundt 95cm høy. Min bruker 9,5cm i bitt, pass på at det er små bittringer... skjønner ikke hvorfor de selger så små bitt med giga ringer...

Tenkte å kjøpe sele selv snart, på hestesportsenteret har de mange billige og bra seler. De har også hatt shettis roadcart til ca 2900 (billig), men den står som utsolgt nå...

Hooks har jo mye fint til de små... kjøpte fleecedekken i str 95cm der...
Ellers følg med på brukt annonser. Fikk tak i lærsal til min for 500kr! Den passer perfekt! Godt brukt men hva så? Den er hel og i orden.

Moro uansett med så små jeg har en døl også, han bruker 14,5cm i bitt, xfull i hodelag, xvid sal og 155cm i dekken. Hehe. Er jo bare så morsomt å sammenligne utstyret til de to! Ingen tar feil i stallen vår LYKKE TIL med den lille!!
Gå til toppen av siden

honni_korn

Skrevet - 03/04/2007 :  21:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj! Noen som vet om Hestesportsenteret får inn de roadcartene igjen til samme pris (MÅ HA!)? Var jo veldig pene de, men er de holdbare? Så kanskje ikke så solid ut?

Har satt ut annonse at jeg ønsker å kjøpe brukt, men ingen napp enda.
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 04/04/2007 :  08:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sånn roadcart - grei nok til lett bruk, men tror nok den kan bli noe spinkel om man skal kjøre litt røft.... Og så måtte vi sveise litt for å få den til å passe med seletypen, men det er jo fordi vi har verdens dummeste sele da - som kanskje blir byttet ut om det ser ut for at vi kjører en del.... Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 05/04/2007 :  12:27:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg slietr med samme problem som deg honni_korn. Ponnien min er blanding av minishettis og fallabella, og litt over 60cm høy. Sliter med å finne utstyr som er lite nok. Verste blir sele og bitt! Men jeg har mine teorier om at det går an å ordne, og kanskje lage litt selv. Hodelaget må jeg antagelig klippe litt opp, og ta på mere hull. Kanskje nå jeg gjøre det med selen også. Men her må man være litt forsiktig slik at man ikke ødelegger mere enn man gjør nytte.

Men når det gjelder dekken har jeg lyst til å prøve og lage noen selv. Disse hestene trenger vel strengt tatt ikke dekken i det hele tatt, men jeg kommer til å lage noen. Kanskje mest for moroskyld Finnes mange fine og kule fleecepledd man får kjøpt billig, og i alle verdens farger. Så litt her og der, kanskje sy på navn og bokstaver, andre effekter, og vips så har man et morsomt dekken

Jeg skal allefall prøve å se hva jeg får til, en det blir nok verre å sy et vanntett dekken kanskje, de er nok best å kjøpe.
Gå til toppen av siden

honni_korn

Skrevet - 05/04/2007 :  18:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har sånn roadcart - grei nok til lett bruk, men tror nok den kan bli noe spinkel om man skal kjøre litt røft.... Og så måtte vi sveise litt for å få den til å passe med seletypen, men det er jo fordi vi har verdens dummeste sele da - som kanskje blir byttet ut om det ser ut for at vi kjører en del....

Opprinnelig postet av Itsrik

Oki. Nei, skal nok bare kjøre etter veien med den.

Hva slags sele er det du har da? Er det bare feste sånn langt bak der som det vises på bildet av vognen? Selen jeg har tenkt å kjøpe har slike "slyngreimer" som på travsele. Blir det noe problem tror du?

Men er 2900 kr tilbudspris eller fast pris? Hva koster den til fullpris i såfall? Og hva kommer frakt på?
Gå til toppen av siden

honni_korn

Skrevet - 05/04/2007 :  18:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som kan tipse meg om en sal til shettis med god kvalitet, men ikke for dyr? Finner mest økonomisaler eller ponniputer.... Vil ha en litt ordentlig sal, gjerne syntetisk. Må finnes i 14" og ekstra bred bom.... Gå til toppen av siden

Therese & Gubben

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  20:08:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm... Toten Hestesport har hatt tilbud på ponnivogner til rundt 3000kr. Lignende de på hestesportsenteret. Hørte ei hadde kjøpt sal der komplett til shettis (inkl alt dvs alt fra gjort til schabrak) for 2500kr. Veldig god service der, søk etter nr på gule sider. Men vet ikke om ho sender i post da... Uansett er Toten et fint sted å besøke hehe Gå til toppen av siden

honni_korn

Skrevet - 05/04/2007 :  21:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm... Toten Hestesport har hatt tilbud på ponnivogner til rundt 3000kr. Lignende de på hestesportsenteret. Hørte ei hadde kjøpt sal der komplett til shettis (inkl alt dvs alt fra gjort til schabrak) for 2500kr. Veldig god service der, søk etter nr på gule sider. Men vet ikke om ho sender i post da... Uansett er Toten et fint sted å besøke hehe

Opprinnelig postet av Therese & Gubben

Takk for tipset! Har bodd rett ovenfor hvor denne butikken ligger, men faktis aldri vært innom der! Men får ta meg en tur dit da tenker jeg. :)
Gå til toppen av siden

Therese & Gubben

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  11:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da bør du ikke nøle med å ta en tur dit! Maken til serviceinnstilt dame skal du lete lenge etter! Vet knapt om noe som ho ikke har klart å skaffe... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.