hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko eller barfot, er det et problem..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko eller barfot, er det et problem..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  14:18:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
jeg har sko på vinteren og skoløs på sommeren, synes begge deler funker bra, men siden hesten har så fine høver, og skoing er dyrt, tar vi av sko om våren:)

siden det ofte blir glatt om vinteren, vill jeg ha sko på hesten min, så han ikke sklir og risikerer strekk i muskler sener:) kunne vell brukt boots, men Polo tramper seg i kronranden og på ballene fram, så han ville bare trampa de av, og dessuten er paddokene isete og glatte om vinteren, så da kunne han ikke stått ute om dagen...

vet at mange her har sterke meninger om barfot hele året og utegang, men husk at ikke alle har mulighet til å ha hesten skoløs hele året, eller å ha hesten på utegang;)

så hadde vært gøy å høre hvordan andre her løser "problemet" med sko eller ikke sko;)
og vill gjerne vite hvordan dere med utegang har utegangen, så hestene får dekket sine behov;)
men helst saklige meninger da, siden den tråden om naturlig hestehold ser litt sur ut
har ikke orket å lese den pga at det er så mye "kjefting" der, men står sikkert masse om dette der da, innimellom alt det sure innholdet:)

og hva er det med naturlig hestehold, som gjør noen så interesert i dette at de synes stall er sååå forferdelig da..? :) jeg bare lurer, siden hesten min står på stall om natten, men er ute noen timer om dagen på vinteren, og ute masse om sommeren, ofte om natten også.
han ser nå ut til å trives i boksen sin da:)

håper ingen "arresterer" meg nå da:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  18:28:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Har akkurat nå skohest på utegang, men det har variert mye de siste årene. På det verste hadde jeg skodd hest på spilt om natta. Ikke fordi jeg ønsket det, men det var det eneste alternativet en stund. Ikke ideellt, men med fri tilgang på grovfôr og god kontakt med andre hester (spiltrekke med fôrbrett i midten) samt mye utegang gikk det bra. Men jeg har det bedre nå som hesten står på utegang.

Han har vært barfot i flere år, men ble skodd da det ikke fungerte godt nok. Nå varierer jeg etter forholdene. Skor når det er glatt (barfot egner seg dårlig på holke i bratte bakker og bootsene bare falt av på slikt føre...) og når hesten trenger det ellers i året. Er veldig oppmerksom på hvilke signaler hesten gir meg, men har ikke (lenger) dårlig samvittighet for å sko. Prøver å legge inn noen uker barfot mellom hver skoing, men det er ikke alltid det går av praktiske årsaker.

Rir mye på grusveier, noe som på sommeren fører til at slitasjen på høvene lett blir større enn tilveksten. Og selv om det er negative sider med sko vil jeg heller ha en hest med sko på beina som ikke føler smerte i høvene, enn en barfothest som går og ømmer.

Nå går hesten på utegang, noe både han og jeg stortrives med. Bruker dekken etter behov, på denne årstiden blir det mest om natta og i skikkleig dårlig vær. Bor på fjellet, så det kan bli skikkelig ruskevær i blant.

Utegangen består av en inneområde med "rundkjøring" slik at hesten ikke kan trenge hverandre opp i et hjørne og uteområder i en reltativt bratt skråning, men med flate partier også. temmelig fri tilgang på grovfôr og selvfølgelig selskap av andre hester.

(Tror kanskje dette ble et rotete svar, men jeg satser på at det er forståelig)

Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  21:44:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
hehe, hørtes koselig ut med utegangen;)

Kopi av melding:
Rir mye på grusveier, noe som på sommeren fører til at slitasjen på høvene lett blir større enn tilveksten.

her har jeg egentlig mottsattt problem..
Polo sliter veldig lite på høvene, eller så vokser de veeeldi raskt:)
mine turmuligheter er asfalt, grusveier, sandstrand, travbane og gjorder...

rir nesten ikke på gjordene da, de er så bløte på denne tiden av året...
i dag planla jeg å ri på langtur, for å få slitt ned hovene litt.
red i 2 timer langs sandete asfalt, grusveier og noen runder på travbanen... travet masse, galloperte intervaller på travbanen og litt på grusveiene... grusveiene var "nygruset" og med massevis av middels grov grus, og Polo travet i vei, men ømmet seg ikke noe mere en et par ganger... kom hjem med en hest som fremdeles hadde energi igjen, og nesten ikke slitt noe av hovene:P

tror vi må ta fram fila i morra, framhovene hans vill ikke slite seg ned:P

tror snart jeg må begynne med distanseridning for å "slippe" å file så ofte han har veldig harde hover!!!

Polo står på stall han da;) stallen er ganske så sentral og toget durer forbi 200-300 m unna stallen 2 ganger i timen, og området er ikke stort nok til å ha utegangsbeite... men om sommeren står de ute når været tillater det;)

dekken er kjekt å ha når det er dårlig vær ja;)

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  00:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror anneks har det viktigste poenget man KAN ha i akkurat denne debatten; Nemlig å se an hvordan det fungerer for DIN hest, og ikke bli fanatisk i hverken den ene eller den andre retningen. Da tror nemlig jeg man kommer temmelig nært det optimale!

Jeg for min del har barfothest så lenge det går (Har kun måttet sko en gang på snart 4 år, da det var USEDVANLIG mye is overalt). Bruker boots når det trengs, og det funker fint. Står ute døgnet rundt ca halve året fast, og så alt ettersom utenom det. Nå har det vært mildt og fint en stund, så da har de stått ute døgnet rundt, men blir det grisevær, så får de komme inn om natta.

Har inntrykk av at hestene er veldig flinke til å si ifra hva de vil. Merker det godt på gamlingen min; Vil han være ute, ja, så ser jeg jo det ved at han enten ikke VIL komme inn på kvelden, eller at han kommer inn, spiser kraftforet, og så står og henger over boksdøra og vil ut igjen, uten å ofre høyet en tanke. Og er det grisevær og kaldt, ja, da står han og trykker på porten når det nærmer seg innetid, og kan nesten ikke komme seg inn fort nok. Når han er kommet inn, stiller han baken mot døra og gumler høy. Ganske klar tale med andre ord!

Så jeg hører på ham framfor å høre på andres vidt forskjellige meninger om utegang eller stall. Det er tross alt HAN som vet hvordan det er å være hest!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2007 :  11:17:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
han hørtes litt ut som min hest;) trykker mot porten når han vil inn:P men min er litt uhøflig han da, åpner porten og går inn vis ingen tar han inn... biter tak i plasthåndtaket og drar/rister til den løsner fra festet, og går over den nederste strømtråden:P

men enig med denne:
Kopi av melding:
Så jeg hører på ham framfor å høre på andres vidt forskjellige meninger om utegang eller stall. Det er tross alt HAN som vet hvordan det er å være hest!

må finne ut hva som passer sin hest best:)

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

gardskjerringa

Skrevet - 31/03/2007 :  21:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...jeg er nok på langt nær så erfaren som de fleste her inne, men hestene lever da så noe rett må jeg gjøre
De går på utegang, rett og slett fordi det er enklest. Jeg har gjerdet inn 7 mål til de og gjerdet går slik at de kan gå inni boksene sine om de vil. I den verste "klinetiden" ønsker jeg meg en tørr stall med varme, men det ser ut til at hestene heller vil rulle seg i søla. Jeg bytter litt på hvor de står. På høsten og vinteren står de på 7 mål med jordet, fra nå og til StHans går de i skogen, menjeg henter de ned til natten foreløpig iallefall. Da går de i et lite inngjerdet området rundt boksene sine. Til StHans slippes de på jordet igjen for å beite. Og så skal naboen låne de for å beite ned på et området hos seg. Fungerer fint her med dette systemet. Og så har jeg hester som liker dette og det er det viktigste.
Varmblodsen på 17 år har aldri gått på utegang før i høst. Nå vil han ikke inn i boksen sin så jeg må stenge han inne i det verste ruskeværet. han går med sko, rett og slett fordi jeg er livredd skader siden han allerede har hatt en skade i forbenet. Og det har vært mye is her....Hovslageren sier han har svært bra høver, men hun som har hatt han de siste årene sier han blir sårbent uten så jeg vet ikke.....Han blir ikke ridd på asfalt og går ellers kun på mykt underlag. Blir skodd hver tredje måned faktisk og det er mer enn nok. Er jo en eldre kar...
Shettisen går barfot og har aldri stått inne på stall. Står kun inne når jeg stenger han inne.
Fjordingen har gått med sko på vinterstid og uten på sommerstid, men da har han heller ikke blitt brukt, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Livredd for å ikke oppdage tegnene på sårbenthet etc om jeg drar av skoene. Han kommer til å bli mye brukt med vogn og ridning på asfalt/hard vei. Han har aldri stått inne.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2007 :  00:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir veldig OT. Men annchristin: er det hovsalgeren din som sier at hesten på 17 år ikke trenger å blir skodd mer enn hver 3 måned, eller er det du som synes det?
Hege Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  01:49:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså - hvis en hest først har sko, så skal/bør den vel skos om ca. hver 6. - 8. uke.
Det har nå ihvertfall jeg hørt og lært i alle år (siden 1970).
- Men kanskje noen har lært noe nytt i det siste?

Ville i så fall ikke tro at en hovslager har funnet på dette - da de jo vil tape masse penger på å sko hester ca. bare halvparten så ofte..... - mens en heste-eier gjerne vil spare litt på hovslager-utgiftene, ved å sko bare hver 3. mnd.

Ellers viser denne nye tråden at det ikke er noe "problem" å ha hester med eller uten sko - man gjør det som er best for hesten og dens bruk. Man kan gi velmente råd og utveksle erfaringer, og det er bare positivt.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/04/2007 :  10:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regelmessig hovpleie er viktig, hver 3 mnd er altfor sjeldent selv om han er "en eldre kar"
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  11:27:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har hatt noen hester (med sko, noe utegang, men mest inne på stall om natta).

Med min neste hest vurderer jeg dette med barfot! Har ei venninne som er veldig tent på dette, og jeg vil gi det er godt forsøk neste gang.

Det jeg eventuelt er skeptisk til er som dere sier, hvordan blir det på holka om vinteren, og ute i havna når det bare er is der... Man må jo ha forholda litt til rett (gjerne egen skall).

Det er fordeler og ulemper ved barfot og med sko absolutt, men det høres ut som du er klar over det

Det er jo det som er viktig, å værr litt kritisk til hvorfor man gjør det man gjør. Det at man ikke bare smeller på sko fordi alle hesten i dag har sko, det er slik de gjør det.

Man må til syvende og sist finne ut hva som passer for seg og sin hest og ikke minst sin stall. Jeg har opplevd at det ikke er overalt man får til et hestehold slik man gjerne skulle hatt det.

Jeg vil prøve dette med barfot helt ut! Jeg kjøper boots og tar dem på på vinteren, det er tross alt ikke så mange dager med full holke her om vinteren (sør-øst-landet). Med global oppvarming og i følge ekspertene blir det semre vintre framover....

Det som frister meg er at hesten får ha det naturlig, den blir bedre i bevegelsene og klarer å føle seg fram der den går. Den unngår kanskje også en viss grad av skader i ledd oppover i beina.

Man må riktignok passe på at havna ikke er for våt, og det er kanskje et større problem enn isen om vinteren... Nå har det vært noen uker med skikkelig våte havner, og på høsten pleier det å gjenta seg. Ikke noe moro å ha hestene inne i noen uker liksom, for det er jo ikke bra for dem (det er en annen diskusjon.... hehe). Det kommer litt an på stallen, hva man kan få til av noenlunde tørre havner....

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  11:31:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk deg juni og solen varmer.... Grasset grønt og deilig....

Da er det deilig å ta av seg sko og sukker og gå å føle seg bortover, føle på sommer og varme helt ut i stortåa

Man skal ikke sammenligne hest og menneske selvsagt, men jeg ville tro at det er deilig for dem også å kunne føle seg bortover på underlaget. Blir kanskje litt sikrere på foten også
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 01/04/2007 :  12:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange som er bekymret for is og barfote hester. Det må være litt forskjell på ulike kanter av landet, fordi jeg synes det er utrolig sjelden at det er skikkelig isete her jeg bor.
Husk at barfot fungerer MYE bedre på vinterføre enn sommerjernsko! Det er bare når jeg selv ønsker meg brodder under skoene for å klare å gå over gårdsplassen at hesten også trenger det. Det er bare når det er jevn sammenhengende is overalt. Og de gangene gruser jeg for at jeg ikke skal gå på snørra selv! Ruglete is og flekkvis is er ikke noe problem, hestene er ikke dummere enn oss og ser seg for. (Min hest gjør iallefall det).
Det er ikke tvil om at de kjenner underlaget på en helt annen måte.
Jeg longerte hesten min på et sted med ujevnt skrått underlag der det var noen større spisse stener et par steder på runden hun løp på. Jeg synes det er fint å la henne løpe litt i sirkel et sted hun må tenke på hvor hun setter bena og balansere seg på skrått underlag. Jeg fulgte med på hvordan hun plasserte bena og hun klarte å tråkke utenom stenene hver runde! Det så litt ut som en orienteringsløper som må ta noen små og noen store steg og passe på å ikke vrikke anklene, men som løfter bena høyt og holder høyt tempo!
Jeg tror hester med sko ikke får så klare signaler fra underlaget om akkurat hvor de plasserer bena sine. Når hesten er uten sko lærer den lettere å plassere bena for den kjenner de samme ujevnhetene som den ser i forkant. Hesten min er også blitt rå på å ikke tråkke i hestemøkk! Det tror jeg IKKE hun tok hensyn til mens hun gikk med sko, men nå tråkker hun alltid "tilfeldigvis" akkurat utenom. Facinerende! Andre som har oppdaget dette?
Gå til toppen av siden

gardskjerringa

Skrevet - 01/04/2007 :  12:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette blir veldig OT. Men annchristin: er det hovsalgeren din som sier at hesten på 17 år ikke trenger å blir skodd mer enn hver 3 måned, eller er det du som synes det?

Opprinnelig postet av Hege J

Det er hovslageren som har sagt dette så jeg får stole på henne. Det fungerer iallefall. Han er ikke halt, skoene faller ikke av og det er svært lite hun må raspe når hun er her. Hun sier høvene er veldig flotte og hun skor mye.
Så er han også nærmest pensjonert, vet ikke om det har noe med det å gjøre. Iallefall blir ikke skoene slitte, de blir brukt om igjen minst en gang.
Gå til toppen av siden

gardskjerringa

Skrevet - 01/04/2007 :  12:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Regelmessig hovpleie er viktig, hver 3 mnd er altfor sjeldent selv om han er "en eldre kar"

Opprinnelig postet av rusket

Stoler på fagfolk som har sett hesten jeg og lar slik kritikk passere.
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  12:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
kjempegøy å høre hvordan andre holder hest:)
enig med denne T.Boysen:
Kopi av melding:
Ellers viser denne nye tråden at det ikke er noe "problem" å ha hester med eller uten sko - man gjør det som er best for hesten og dens bruk. Man kan gi velmente råd og utveksle erfaringer, og det er bare positivt.

det var dette jeg ville med denne tråden;)

jeg synes det er gøy å prøve ut forsjellige "ting og tang" og se hvordan det fungerer på Polo, som bitt, nesereimer, saler, sko/ikke sko, mye ute, vannkar/bøtte osv... så det er gøy å høre hvordan andre løser "problemer" og lignende;)
helst uten heftige diskusjoner da, det er ikke sååå gøy akkurat...

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  10:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester har sko, dette pga at de blir trent mye og ofte, og at de er travere som trenger sko til å hjelpe på med balanse i stor fart.

Hoppa mi er nå blitt pensjonist, og vi prøver å få henne til å bli barfothest, men hun sliter enormt høver når hun blir brukt, så jeg har satt på henne sko igjen, slik at høvene får litt "fri", så prøver jeg igjen, litt lenger periode uten sko for hver gang. :) Hun har tross alt gått med sko hele livet, og jeg vil ta det litt steg for steg. Jeg synes det er bra med barfot, men ikke for enhver pris. Det må være en forutsetning at de ikke blir sårbeinte og får vondt for å gå. Har hørt om folk som driver med barfotest som lar hestene gå å bli enormt sårbeinte (halte), og mener høvene blir sterkere.. Synes dette høres rart ut... Jeg vil iallefall ikke la mine hester gå med vonde føtter..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.