hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overbeskyttende hønemor..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Overbeskyttende hønemor..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  21:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
..ja det er det jeg er. Går å tenker hele tiden på hvordan det går med hesten når jeg ikke er i stallen. "Tenk om han får kolikk i løpet av natten", "tenk om han slår seg ute i utegården", tenk om han blir syk". De dagene forrytteren min har ham, så bare venter jeg nærmest på en tlf fra henne om at noe har skjedd. Ikke fordi hun er en dårlig rytter eller noe, men fordi de kanskje har vært uheldige. Fikk en slik tlf i kveld, hesten min hadde snublet og tryna, mens hun fikk ham over benet sitt. Det gikk heldigvis bra med begge to. Men hva tror du det første jeg tenkte på når hun ringte? "Hvordan gikk det med hesten?!". Det burde vært "Hvordan gikk det med deg?!" Men neida, det første som dukket opp i mine tanker var jo hesten. Det er jo ikke helt riktig da Jeg er så sinnsykt glad i denne hesten. Aldri vært så glad i noen hest før. Så ja, jeg vil tro jeg er en hønemor, for når jeg skal flytte om noen dager og får egen stall, så får jeg sett ham fra vinduet i huset hele tiden. Da får jeg virkelig god oversikt over alt som foregår ute. Grenser dette til galskap, eller er det fler som er sånn?

Spendas

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  23:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er jeg også! Bekymrer meg for gamlefar hver en dag!
Som i dag da jeg var på jobb og sambis tok stallen for meg. Fikk mld fra ham om at "Far har ligget og slappet av i snøen i dag..." hvorpå jeg da måtte ringe ham for å spørre; "Er han frisk? har han det bra? har han spist opp all maten sin? han er ikke slapp? halt? Er du sikker på det???" Altså; H-Ø-N-E-M-O-R!
Er liksom noe spesielt med ham, han er, og vil sikkert alltid være "hjertebarnet".... Tror nok maaaange har det sånn!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  23:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, hadde garantert tatt den telefonen jeg også. Godt det er fler som føler slikt =) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  00:55:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hehe
jeg har folk i stallen som holder øye med hesten så og si hele tiden.

Har lært og slappe av etter 10år med samme hesten.

Men første uka var jeg helt ekstrem.

Mamma skal bare opp en tur i stallen jeg, og se om han spiser.
haha

nå klarer jeg vente til dagen etter for og se om han har spist når folk i stallen ser etter han rundt halv 10 på kvelden

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  20:50:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Er også en slik uhelbredelig hønemor som alltid går å bekymrer meg for om gampelurene har det bra. I dag gikk ting skikkelig på tverke. Jeg hadde nettopp klippet og vasket hunden min og skulle akkurat til å tørke henne da jeg oppdaget av hestene hadde veltet vannbøtta si ute i luftegården. Dermed skyndtet jeg meg å tørke bort det værste vannsølet av hunden før jeg stresset ut til hestene med nye vannbøtter. Måtte skyndte meg slik at ikke voffsen ble kald veit du. Det begynte å bli kaldt ute og gradestokken hadde gått under minus igjen så jeg la på hestene dekknene sine også. Da jeg skulle legge dekkenet på Stjerna oppdaget jeg at hun blødde på bakbeinet sitt og ble straks bekymret. Hun hadde fått en lang rift på ca.15 centimeter men den var ikke så veldig dyp. Tror ikke det trenger å syes men det måtte jo renses med en gang. Jeg fløy inn etter førstehjelps kofferten og fikk dårlig samvittighet der jeg møtte den våte hunden min som stod og skalv og frøs innenfor døra. Kan ikke være to steder på en gang heller, og nå var sårstellet til Stjerna viktigst. Huff.. Fikk vasket såret med pyrisept og sprayet på litt jod før jeg la på en kompress og selvheftende bandasje og stresset deretter inn igjen så fort jeg kunne for å tørke hunden min. Mens jeg tørket hunden kvernet spørsmålet i hodet mitt; skulle jeg kontakte dyrlegen eller vente til i morgen? Det så ikke ut som det trengte å syes men jeg var ikke helt sikker. Selvfølgelig fikk jeg ikke roen på meg før jeg hadde snakket med Dr. Dyregod. Han sa det var bra jeg hadde renset det og lagt på en bandasje. Siden det ikke var veldig dypt kunne vi vente til i morgen før han kom sa han. Så nå sitter jeg her med en dødsfornærma hund som føler seg oversett, en hest som går ute og har det vondt og det evige spørsmålet i hodet mitt; hva mer kan jeg gjøre for mine 4-beinte?
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 21/03/2007 :  21:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...kjenner meg igjen ja...
Jeg tror seriøst forrytter blir gal av med...Husk det, var hun tynn i foten i dag, hadde hun vondt i rygge...
Blabla ...

Før når jeg dreit i alt var hesten alltid frisk, men nå når jeg er hønemor er den syk som aldri før..huff
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja, det kan nok være noe i det der. Blir sikkert som med oss selv, sitter vi og kjenner etter lenge nok, så HAR vi sikkert litt vondt noensteds.

Men er da vel tross alt et godt tegn at vi er bekymret for dyra. Viser jo bare hvor mye de betyr for oss og hvor gjerne vi vil at de skal ha det aller beste.

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe Birgitte. Hesten min var jeg forrytter for før, da var den aldri syk syntes jeg. Siden jeg fikk ham syntes jeg at det skjer noe galt hele tiden. Men altså, man kan jo bare være sikkelig uheldig i perioder også da. F.eks er venninna mi på stallen vært bort i mye på nyåret. Først løp hesten ut når hun tømmerkjørte og begge to slo seg. Ei uke etterpå fikk hesten hennes kolikk. Så gikk det ei uke til og hun lå med bronkitt i tre uker. Typisk at når en ting går galt, så baller det på seg. Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  23:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også en uforbederlig hønemor, og det er ganske slitsomt.
Jeg pleier å spøke med det, og sier at jeg innerst inne tror at hestene dør om jeg ikke får vært der en dag. Det gjør de jo selvfølgelig ikke, men likevel vil jeg helst være der hver dag for å se til at alt er i orden. Jeg har flinke venninner i stallen som gjerne tilbyr seg å gjøre pliktene mine slik at jeg skal få en fridag, men det er sjelden at jeg takker ja til det. Må liksom få vært der hver dag, selv om hestene skal ha fri. Teller bein, pusler rundt og koser meg.

Nå er det slik at jeg har en jobb som innebærer at jeg gjerne blir borte et par netter i strekk. Da kan jeg godt finne på å bli liggende og bekymre meg over hestene nattestid. Slitsomt og unødvendig.

De går på beite fra mai-september, og beitet er såpass stort at det tar lang tid å finne dem dersom de ikke VIL bli funnet. Likevel tråler jeg skauen hver dag for å telle bein, spraye/smøre for insektsplagen og evt. fore dem. Dersom jeg selv ikke har anledning, så hyrer jeg inn noen andre.

Jeg er vel sikkert overbeskyttende, og mye av bryet kunne jeg nok spart meg. Kan vel slå fast at jeg ikke har blitt mindre hønemor med årene, snarere tvert i mot. Men jeg håper at jeg har nådd en "topp" nå.

Redigert av - Polaris79 den 22/03/2007 23:13:40 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/03/2007 :  08:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVor gamle er dere ? Jeg tror dette er noe man slapper av litt mer med , med alder egentlig :) Jeg hadde faktisk gjort motsatt, spurt hvordan det gikk med forrytter først , og hesten etterpå. Ikke fordi hesten betyr så lite, men fordi jeg har et ansvar ovenfor jenta (og regner med at hadde noe alvorlig skjedd med hesten hadde jeg ikke rukket og spurt om jentas tilstand før jeg fikk hestens rapport.

Prøv å slappe av litt .Hestene klarer seg fint ,det er bare slitsomt og gå å bekymre seg hele tiden :)Stol på at du gjør det du kan for at hesten din kan ha det så godt som mulig :)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 23/03/2007 :  10:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HVor gamle er dere ? Jeg tror dette er noe man slapper av litt mer med , med alder egentlig :)

Opprinnelig postet av summer

Haha, jeg er 30 og blir mer og mer "bekymra" jo eldre jeg blir

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 23/03/2007 :  14:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg føler meg i grunn ganske avlsappet. Ihvertfall hvis det gjelder mine egne hester som jeg kjenner.
Var å hentet nye hesten min på onsdagen, var hjemme igjen torsdag morgen i halv 5 tiden. Mannen min kikket til hestene da han dro på jobb kl.7 slik at jeg skulle få sove. (De går på utegang og fri fòring, så slipper morrastell;) Han sa hestene slappet av og nye hoppa fikk stå i fred, hun spiste og så ikke no stresset ut. Så alt var i beste velgående. Innhegninga ligger rett ved huset så jeg hører uansett om det skulle bli noe bråk, våkner lett av oppstyr hos hestene.
Meen alikevel våknet jeg igjen kl.8:30, klarte ikke å sove mer før jeg hadde vært ute å sett enda en gang om alt var i orden med hoppa
Men hoppa sto fortsatt rolig å spiste hun.
Så ingenting å bekymre seg over nei. Så da slappet jeg av og sovna på sofaen
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 23/03/2007 :  16:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja, jeg er 25 og blir også bare mer og mer hønemor, virker det som.

Men summer; SELVFØLGELIG spør jeg hvordan det går med forrytteren først dersom uhellet skulle være ute. Ver ei venninne som falt av hesten min engang han løp ut med henne, og da lot jeg hesten stå der han selv hadde stoppet utenfor stallen (En av de andre hesteeierne var på stallen, og sa at han skulle sale av og sette ham ut), og ble med venninna mi da hun ble kjørt til legevakta for å sjekkes for beinbrudd. Så man er da ikke helt "låst" på prioritering oppi toppen selv om man bekymrer seg for hesten sin.

summer

Skrevet - 23/03/2007 :  16:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Haha, jeg er 30 og blir mer og mer "bekymra" jo eldre jeg blir

hehe, da spørs det om det er noe særlig til hååp ;)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 23/03/2007 :  20:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har så rett så rett Summer :)

Neida, jeg er ingen tulleruske. Jeg stoler 100% på forværten min, jeg vet hu ringer meg hvis det er noe som helst de dagene hu har han. Jeg stoler også veldig på de vi står hos, hvis jeg trenger en fridag og de tar seg av han, så slapper jeg helt av.

Men skulle det være noe ekstraordinært, han trenger medisiner, rens og plei av sår osv, ja da skal jeg være den første til å innrømme at jeg vil gjøre det sjøl :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  00:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - hvor mange av dere er over 30 år? - Eller 18 - 25 - eller sånn?
Hvor mange år har dere holdt på med hest? - 2 - 5 - 10 - 15 - 30 - 35??
Hvor mye GÆLI har skjedd i løpet av de årene du har holdt på med hest? - Skader, sykdom?

Må da spørre: Tør dere sykle, kjøre moped, kjøre bil, sitte på i bil - ja, bare GÅ langs veien?

Tenker dere de samme negative tankene med å gå langs en vei - OG risikere å bli påkjørt - som å frykte at deres elskede hest skal få et skrubbsår av en kvist eller en annen hest ute på beitet?

Kan sette det på hodet: Hva tror dere ville skje med hesten deres hvis DU ble skadet? - Og da ikke i stallen, men de få timene dere tilbringer utenfor stallen. - Kanskje da flere av dere vil ha på refleks når dere går/sykler langs veiene til/fra stallen. - Jeg har møtt MER enn flere ridefolk på vei til og fra stallen som IKKE har hatt reflekser, mens når de rir ser ut som juletrær.....

HVIS en hest blir syk, så oppdages dette gjerne raskt av folk som er i og omkring stallen omtrent til enhver tid. På utebeiter KAN det gå litt lengre tid hvis det er et stort beite, før folk oppdager at noe er galt. Men man KAN ikke overvåke alle hester - og andre dyr - OG folk - døgnet rundt, i frykt for at "noe kan skje" hvert minutt.

Folk som har en slik "frykt for katastrofer" bør i hvertfall IKKE ha hest.....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.