hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Terapiridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Terapiridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  09:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann

Jeg lurer på hva trapiridning er??
- Hvilke øvelser gjør man?
- Hvordan gjør man de forskjellige øvelsene?

Jeg har et funksjonshemmet søskenbarn som har lyst til å prøve å ri, men vet ikke helt hva og"hvordan" han skal ri....

Er det foreksempel å finne balansen på hesteryggen?? forslag til hvilke øvelser i såfall??

Takk for alle svar!! trenge litt hjelp her...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  23:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Terapiridning er en fysikalsk behandlingsmetode som bare kan utføres av spesialutdannete fysioterapeuter, som har benevnelsen Rideterapeut. (Jeg er selv utdannet rideterapeut.) Ved terapiridning skal en lege skrive ut rekvisisjon for fysikalsk behandling, og det gis en viss dekning av utgiftene gjennom trygdekontorene. I tillegg til godkjent fysioterapeut, må også stallen og den/de hesten(e) som skal brukes være godkjent.

Men det som benevnes som handicapridning eller helsesportridning kan utøves av ridelærere som har gått noen spesielle kurs på NHS (Norsk Hestesenter).

For ikke å ta helt motet fra deg, kan jeg godt gi deg noen tips og råd, så ditt søskenbarn kan få ri.
Men da må jeg vite litt mer. Hvor gammel er han? Hvilken funksjonshemming er det? Kan han gå, sitte oppreist, holde seg fast? Hvordan fungerer han mentalt? Trenger han støtte? Så dårlig at bakrytter er aktuelt? (NB. Husk at du må ha foreldre/foresattes samtykke før evt. ridning starter - HVIS noe skulle gå galt.)

Hva slags hest? Hva kan den? Lyder den verbal kommando? Ridebane eller tur?

Ting å ha: Selvfølgelig hjelm. Mulig sikkerhetsvest. Halsring. Deltakrok og leietau. Sal eller ikke er et spørsmål om hvordan rytteren fungerer fysisk. Da må det være sikkerhest-stigbøyler på. Barebackridning med et imitert saueskinnsteppe kan være aktuelt.

Øvelser osv. kan jeg komme tilbake til - for det avhenger så mye av rytteren - og om hest og rytter passer sammen mht. bevegelsesmønster.

Hvis du vil ta dette mer privat, kontakt meg på mail.

Jeg har hatt en del hundre ryttere til terapiridnng siden jeg begynte som leier i 1970, og begynte aktivt i 1980, da jeg var ferdig utdannet.

Hvis du vil lese mer om terapiridning, finn frem til Norske Fysioterapeuters sider. Under Faggrupper står det om Faggruppen for Terapiridning. Jeg var sekretær for FTR fra 1982 til 2003.

Hvor i Telemark bor du? Jeg kan finne ut om det er noen godkjente Ridefysioterapeuter i nærheten av deg. Vet om et par-tre i Telemark.

Vil gjerne hjelpe deg, så bare ta kontakt videre.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.