hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingster varmblods ridehest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hingster varmblods ridehest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  15:22:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Hei!

Bare lurer litt på hvilke hingster dere som har varmblods ridehest hopper planlegger å bruke denne sesongen? Artig om dere også kan skrive hvorfor dere vil bruke akkurat den hingsten eller hvorfor dere vurderer akkurat de hingstene, men ikke har bestemt dere

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  09:35:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding

Virker ikke som det er så mange som har tenkt på dette, men jeg kan sparke det litt i gang med å si noe om hvilke hingster jeg vurderer.

På den ene hoppa mi, ei RDH kåret dansk varmblods hoppe som i år er drektig med Cicero van T&L har jeg ikke helt bestemt meg ennå. Vurderer sterkt å bruke Heartbeat (e. Heartbreaker, ue. Ramiro Z), men ser også på en del andre hingster som kan være aktuelle, blant andre Carson Ask, Carmargue, Stall K`s Dynamit :)

Den andre hoppa mi har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal bedekke, men om hun skal bedekkes så skal hun bedekkes med en liten, edel hingst med mye elastikk, gode gangarter og bra sprangegenskaper. Hadde egentlig sett meg ut Lamont, som sto på Stald Cajus i Danmark i fjor, men som de ikke har i år, så da må jeg evt se meg ut en ny hingst.

Spennende å se på hingster, og det er så mange fine så det er vanskelig å bestemme seg. Artig om det er flere som vil fortelle hvilke hingster dere vurderer til deres hopper :)

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  13:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg følger ivrig med på tråden, men har ikke stort å bidra med. Men søker tips
Jeg har ei NV-hoppe som jeg vurderer å bedekke. Ønsker ikke reise så langt, så har vurdert Stall-k`s Dynamit selv. Men han er egentlig ikke helt hva jeg ser etter.... Så jeg er på sjekkeren. Jeg er fersk i faget, det er første gang jeg avler på varmblods.
Hva betyr det at hoppa di er RDH kåret?
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  13:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding

For å begynne med det siste først. RDH er en kårsingsgrad hoppene kan oppnå i dansk varmblods. DH står for at de er hovedstambokhopper, og for å få blir det må de i følge dansk varmblods sine nettsider ha særdeles godt eksteriør og en god elatsisk bevegelse eller særdeles gode sprangegenskaper. De må ha helhetskarakter på minst 8. For å i tillegg til DH få tildelt R må de bestå brukstest eller ha gode resultater i sporten. R står for ridelighet.

Hvordan er hoppa di og hva slags hingst er du ute etter til henne? Og hvor bor du? Hvis du ikke vil reise så langt så er det jo også et alternativ å få sendt transportsæd til avlsstasjonen om du bestemmer deg for en hingst som står langt fra der du bor.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  20:40:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Høres bra ut hoppa di da
Den nyanskaffede hoppa mi er edel og langbeint, er noe rastløs. Hun har gode sprang og dressurgener bakover. Viser selv god sprangteknikk. Hun har foreløbig ikke resultater å vise til da hun ikke har blir trent av forrige eier. Skal stille henne til sommeren, så får vi se hvordan det går;)
Ønsker en hingst som har et stødig og rolig gemytt for å oppveie noe av det rastløse hos hoppa. Han bør også være en litt tyngre type, vil gjerne at avkom ikke skal bli fullt så lett og edelt som mor. Og vil gjerne at hingsten er minimum 170 mkh. Men er hingsten akkurat hva jeg kan tenke meg og 165 så går det bra
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  20:41:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg bor i Buskerud forresten. Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  10:18:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Hvis du kun ser på hingster i Norge så er det begrenset utvalg ettersom det ikke er så mange kårede hingster her, men det skal være mulig å finne noen med de egenskapene du leter etter her også. Hva med feks Aurelio? Han har gode egenprestasjoner og har avkom med gode prestasjoner. Han vil være stå stasjonert hos Nina Karstensen på Bråthen Gård i Rakkestad såvidt jeg vet.

Norsk Varmblod kommer med ny hingstekatalog snart nå, og der står det jo endel informasjon om alle de norske hingstene som er kåret. Hvis du tenker på utenlandske hingster er det veldig mye fint å velge mellom, og det er stort sett mulig å få tilsendt dvd av hingstene slik at du får sett dem under ridning og slikt.
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  12:53:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg må si at Heartbeat var meget overbevisende da jeg så ham ved flere anledninger i Herning. Skulle jeg avlet spranghest, hadde han vært høyt på min liste. Man må jo selvfølgelig se i forhold til hoppen som skal bedekkes og hennes stamtavle.
Hvem er deres hester etter? (Altså far, morfar, mormors far..)
Jeg har ikke råd å drive med avl av hest, men har lang erfaring av å "designe stamtavler" og har gjort stor success med mitt hundeoppdrett.
Om jeg en gang skulle få råd, så blir det vel oppdrett av hest også tenker jeg...

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  15:04:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Den hoppa jeg vurderer å bedekke med Heartbeat er etter Midt-West Ibi-Light, morfar er fullblodshingsten Cannon Row. Det er vel ikke helt tradisjonelt å bedekke ei hoppe med mest dressurblod med spranghingst, men hoppa er superfin og har både god gang og hopper godt så tror det kan bli bra

Den hoppa jeg er litt usikker på om jeg skal bedekke er ei mecklenburger hoppe etter Juventus. Morfar husker jeg ikke i farten. Den hoppa er stooor, men ganske edel likevel. Vil likevel foretrekke å få et litt mindre avkom etter henne, så viktig å finne en liten, edel og elastisk hingst. Er mottakelig for forslag
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  23:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Det ligger jo ikke KUN dressurblod bak hoppen din da.... MW Ibi-Lights morside er jo så og si bare spranghester ved Limelight og Raimondo, men som OGSÅ har produsert fine dressurhester.
Jeg skal prøve å tenke litt fort (jeg går ut fra at de snart skal insemineres) i fall jeg skulle komme opp med bedre forslag til valg av "mann" til damene dine.
Umiddelbart så vet jeg ikke om jeg hadde brukt Heartbeat på akkurat DEN stamtavlen, selv om man jo går tilbake og dobler på Ramiro Z. Umiddelbart ville det kanskje vært en idé og doble på Limelight´s holstener linjer istedet, da disse OGSÅ ofte er bygget for å gå både det ene og det andre...
Det er jo ikke så dumt å ha Cannon Row XX i tredje ledd (på mors side) hos føllet da... Spesielt ikke hvis man har dressurhest i tankene.. CR synes jeg å huske var en ganske stor, velgående, mørkbrun og særdeles sjarmerende fullblod....
Igjen, jeg synes det er gøy å komme med forslag, så jeg skal forsøke å tenke fort!

:-) Kari-Anne

Caeles

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  23:48:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Det ligger jo ikke KUN dressurblod bak hoppen din da.... MW Ibi-Lights morside er jo så og si bare spranghester ved Limelight og Raimondo, men som OGSÅ har produsert fine dressurhester.
Jeg skal prøve å tenke litt fort (jeg går ut fra at de snart skal insemineres) i fall jeg skulle komme opp med bedre forslag til valg av "mann" til damene dine.
Umiddelbart så vet jeg ikke om jeg hadde brukt Heartbeat på akkurat DEN stamtavlen, selv om man jo går tilbake og dobler på Ramiro Z. Umiddelbart ville det kanskje vært en idé og doble på Limelight´s holstener linjer istedet, da disse OGSÅ ofte er bygget for å gå både det ene og det andre...
Det er jo ikke så dumt å ha Cannon Row XX i tredje ledd (på mors side) hos føllet da... Spesielt ikke hvis man har dressurhest i tankene.. CR synes jeg å huske var en ganske stor, velgående, mørkbrun og særdeles sjarmerende fullblod....
Igjen, jeg synes det er gøy å komme med forslag, så jeg skal forsøke å tenke fort!

:-) Kari-Anne

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  09:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Jeg blir veldig glad for forslag til hingster hvis du har det :)

Det er som du sier ikke bare dressurblod i hoppa mi, men det er jo det de fleste tenker på når de hører at hun er etter Midt-West Ibi-Light.

Til den andre hoppa mi har jeg forresten tenkt på Crelido, kjenner du til han?
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 23/03/2007 :  13:34:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Caeles, gøy om du vil komme med forslag til hoppa mi også! Forslag som heller mot dressur og forslag med tanke på sprang. Venter spent på hingstekatalog=)

Far: Zalmiak Firfod
Farfar: Michellino DVH 542
Farmor: Zawanne Firfod RDH 3565

Mor: Kalima N-86-4566
Morfar: Kaliber 574 (SE)
Mormor: Dame Margot 10834

Oldeforeldrer:

Michelangelo (Trak)
Claudette (kwpn)
Schwadroneur DVE 343
Zig-Zack Firfod DS 5697

Utrillo 432 ( SE) N-62-4505
Calnalla II 8616 (SE)
Diedron 458 (SE)
Isadora 8029 (SE)

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 23/03/2007 :  19:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg skal sette meg ned i morgen for å tenke, surfe og bla igjennom stambøker.
Ang. Crelido, så tenkte jeg faktisk litt på ham når du sa en elastisk hingst til den andre hoppen. Jeg så ham både på AEG og i Herning og snakket en del med både rytteren og eieren hans.
Om det er mitt hingste-forslag, kan jeg ikke si enda... -Jeg må først bla, tenke, bla litt til og tenke litt til før jeg kommer med uttalelse....
Når jeg (forhåpentligvis) kommer frem til noe lurt, vil jeg at det skal være litt lurt og gjennomtenkt-/følt!

Når det gjelder Zalmiak-hoppen, så synes jeg det er en spennende stamtavle som er verdt å avle på. Da hun er et resultat av en outcross, vil jeg i første omgang se etter en hingst med en solid gjennomavlet stamtavle. Med det mener jeg en hingst som er linjeavlet (gjerne tett) på gode solide både hingste- og hoppestammer.

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske for linjeavl. Det gjør avlsarbeidet mye mere forutsigbart og målrettet enn om man bare "prøver seg fram" og bruker en hingst man liker.
Man må huske at en hingst ikke vil "veie opp" feil og mangler hos hoppen og likeledes motsatt. Eksempel: En lang hoppe og en kort hingst vil mest sannsynlig IKKE få et føll av passe lengde. Man kan være heldig da....
Men i stedet for å belage seg på flaks, kan man avle på stamtavler OG type i tillegg til at man ser på individene og deres kompatibilitet. Til slutt kan man selvfølgelig spe på med litt intuisjon, magefølelse og eventuelle farge- og avtegnspreferanser...

Pweh! -Tror det var dagens tale.... Håper det var forståelig.

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 23/03/2007 :  20:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Takk for tilbakemld;) Jeg må bare spørre for å lære, hva betyr outcross? Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  12:31:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
"Outcross" er bare det engelske (og mere brukte) uttrykket for en ut-kryss, dvs. en utavls-kombinasjon. Det vil jo da være det motsatte av en linjeavls-kombinasjon, som jo i bunn og grunn er lett innavl men gjort med vilje og mening!

Hesten min har etter min mening en helt SUPER avstamning for videre avl, da han er doblet på TO betydelige hingster i henholdsvis 3. og 4. ledd i tillegg til at hoppestammen er dønn-solid hele veien igjennom.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan legge ut bilder eller filer her, så jeg skriver ned så godt jeg kan...

Far-siden først:

Baroncelli e: Bergamon u: Madeira
ff: Baryshnikov fm: Paola mf: Matcho x mm: Picarla
fff: Bolero ffm: Allegirl fmf:Pik König fmm: Franka
mff:Pancho II x mfm:Timab de Fondel x mmf: Pik König mmm: Donna Clara

Så mor-siden:

Dora Diovanni e: Del Piero u: Wakonda
ff: Donnerhall fm: Mascha mf:Werther mm: Dolmara
fff: Donnerwetter ffm: Ninette fmf: Matcho x fmm: Galante
mff: Wendekreis mfm: Meisterkrone mmf: Dagobert mmm: Abendgut

Hvis du skriver ned, så er det enklere å se ledd for ledd...

Jeg har et par kommentarer til stamtavlen også.
Paola er en hel-søster til hingsten Pik Bube.
De aller fleste hoppene er ut av en hoppestamme som har gitt hingster som: Ragazzo, Regazzoni, Pik Bube, Donnerwetter, Donnerschlag, Riverside, Davignon osv.
Wakonda er også mor til hingsten "Regazzoni".

Jeg er litt skuffet "klumpen" min ikke ble kåret nå som 3-åring, men han får beholdes som hingst likevel. Om du vil se mere om hans opphav kan du gå inn på www.ingo-pape.com
Det finnes mange gode og solide stamtavler der man kan drømme seg helt bort i....

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.