hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingsteutstilling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstilling
 Hingsteutstilling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mariie92
» VIP

Innlegg: 69

Skrevet - 14/03/2007 :  19:34:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Jeg lurer på hva man skal ha på hingsten om du skal på utstilling..? Når du skal leie altså.. Man må vel ha hingstebitt eller vanlig hodelag..? Man kan vel ikke komme i grime..?

Håper på svar...!

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 15/03/2007 :  00:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting er sikkert: Ikke grime.
Så sant ikke hingsten er helt umulig å leie, skulle et vanlig hodelag være helt i orden.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 15/03/2007 :  08:38:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vanlig hodelag, med enten tøyler eller leiekjetting.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Innlegg: 309

Skrevet - 19/04/2007 :  15:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og skulle hingsten være helt umulig å leie ville jeg ventet et år.. he he.
Hodelag skal du stille i. Og ville valgt tøyler, utstillingstøyler er lengre enn vanlige tøyler. Vil jeg absolutt anbefale.
Om hingsten skulle bli litt ivrig er det greit å ha litt tøyle å gå på, altså litt lengde.
Også lettere å korrigere når du skal stille opp med tøyler enn med leietau!!
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Innlegg: 57

Skrevet - 15/05/2007 :  12:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nye regler sier at hester eldre enn to år skal vises med hodelag OG TØYLER. Leietau/kjetting kan brukes i tillegg. Tidligere har det vært tillatt med enten leietau/kjetting eller tøyler.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 15/05/2007 :  13:06:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når kom de reglene? På årets hingsteuts. for fjordhest var det mange som bare brukte leiekjetting.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway
Innlegg: 641

Skrevet - 16/05/2007 :  10:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kjem nye reglar til neste år, så vidt eg har forstått det, men eg trudde ikkje dette var ein av dei.. Synast folk må få bruke det dei føler er best. Kven kjem til å bruke taumar OG leietau? Den "regelen" burde vere open, som før..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 16/05/2007 :  14:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Og bruk tøyler med klips i enden!
Oppfording fra meg!

Var og så på kåring for islandshest i seljord og så var det en som glapp tøylene så de surret seg rundt det ene beinet til hesten, han hadde klips og man unngikk panikk!

Smart

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Innlegg: 57

Skrevet - 22/05/2007 :  23:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm..... De var veldig nøye og repeterte "til det kjedsommelige" over høyttaler på Biri at det var nye regler fra i år, at de skulle vises i hodelag og tøyler, og at evt. leietau kunne brukes i tillegg. Når jeg nå går inn på Norsk Hestesenter sine sider, er det utstillings-reglement fra 2005 som ligger under linken, så jeg får ikke sjekket det opp noe nærmere akkurat nå...

Redigert av - Garvik den 23/05/2007 00:01:13 Gå til toppen av siden

Sandy-og-Ymir

Innlegg: 6

Skrevet - 01/06/2007 :  20:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj!Ny regel jeg ikke har fått med meg. Ikke lov med med leddtøyle med dobbelt lenke altså? Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway
Innlegg: 31

Skrevet - 12/11/2007 :  20:59:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Heisann!

Dra til HERNING! det var HELT VANVITTIG! det er en av de største hingstekåringene i verden. 60 000mennesker innom der. alt var bra der. :o) Kom også på AEG å se på norsk varmblods kåringa.
de prøver lage gode arrangement for kåringa her til lands også.

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

Candy_Core

» VIP

Innlegg: 23

Skrevet - 07/01/2008 :  22:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står i reglementet at man oxo ska ha en pisk me deg.. Men når jeg stilte ut Kaldblods hingsten vår på seljord var det nesten bare jeg som hadde det da..
Brukte sprang-bitt på han.. Han var rimelig umulig der. Han hadde klikka i hodet to dager før stevnet å blitt skikkelig hingst da. Brukte to timer å få han på hengern igjen etterpå..
Men han gikk veldig bra der, bare vær opps på frambeina når du stopper me han! De kan komme rimelig fort..Jeg ble ikke sparket..heldigvis..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 08/01/2008 :  13:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skal man ha med pisk?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 09/01/2008 :  04:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, en pisk (dressurpisk) er lov, og da brukt på en "pen" og fornuftlig måte, ved at man da kan "be" hesten om fremdrift bakfra, uten å måtte draaa i tøylene og overdrevent smatte og mase på hesten for å få den til å gå GODT frem i gangartene (skritt og trav).

MEN, da må også hesten være TRENT til å lyde denne pisken på en fordelaktig måte.

Hvis en pisk gjør at hesten skvetter forover, eller at den ikke bryr seg om den, kan man like godt la den være.

Det som er VIKTIG, er at man har TRENT på mønstring FØR man "slenger gampen" inn foran dommerne.

I flere hesterasers "sider" - OG i sidene til NHS (Norsk Hestesenter) er det artikler om "Hvordan mønstre en hest". Det er IKKE noe man leser snaret innom kvelden før utstillingen, men noe man setter seg inn i FØR man melder hesten på til en utstilling i det hele tatt.

Har selv vært med på ganske mange utstillinger, både med og uten hest, og jeg kan LOVE at det lønner seg å ha TRENT på mønstring - samt at hesten bør være vant til å omgås andre hester.

Min nåværende hest har fått 2.-premier i hopetall (5 stk), men jeg glemmer aldri da mor hennes dro i land TO 1.-premier - som individ og for avkom - en begivenhet som er blitt få heste-eiere til del!

De to hvite sløyfene oppbevares som de reneste "OL-medaljer", da det er svært få hester i Norge som har oppnådd dette utrolige resultat.

Og JA - jeg hadde med en dressurpisk da hun ble mønstret...... - og JA, jeg suger enda på denne "karamellen" - som nå har vart i 22 år...!

De av dere som HAR hester som er av en rase som kan utstilles og premieres etter de krav til kvaliteter som stilles, - still dem ut! Ikke så mange får oppleve det JEG har opplevd med å ha en "skikkelig premiemærr", men det ER verdt å prøve!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 09/01/2008 :  12:12:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Høhø, ikke alle hester kommer like høyt opp. Jeg har en drøm om å få snitt over karakteren 7 på mi, men det er vel å drømme.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 09/01/2008 :  12:14:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Høhø, ikke alle hester kommer like høyt opp. Jeg har en drøm om å få snitt over karakteren 7 på mi, men det er vel å drømme.
www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.