hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilke kriterier må utfylles om hest skal avles på
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 hvilke kriterier må utfylles om hest skal avles på
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

..Meg..

Skrevet - 13/03/2007 :  13:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei=)
jeg har en 6 års hoppe,spranghest.
jeg har tenkt litt på å etterhvert sette ett føll på henne, å lurer på:

* må hun stilles ut først( kvalitetsbedømning etc)?
* må hun være registrert i norsk varmblods om hun skal avles på i norge? hun er en nederlandsk varmblods
* Hun har en enorm teknikk å kapasitet i både sprang å dressur, men har ikke en typisk sprang avstamning, har dette noe å si?
*må hesten igjennom noe spesiel vetrinær besiktigelse før bedekning?
*hun er e stor å kraftig hest med store flotte gangarter, hun går LB sprang å LB/LA dressur, bør jeg ta med dette i valget av hingst? ( jeg vil selvfølgelig avle på henne med en sprang hingst, men om jeg bør velge en stor kraftig hest som far til føllet,eller en litt lettere type.)

Håper veldig på svar fra noen med "peiling" ;)

mvh meg

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  03:06:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke så mye om avl av varmblods- og ride-hester. Mer kan du sikkert finne ut ved å gå inn på sidene til NHS (Norsk Hestesenter). Der står det en del, og så kan du jo kontakte dem direkte for å få mer informasjon. Derfra kan du også komme i kontakt med Varmblods-ridehest-organisasjonen, som sikkert kan hjelpe deg videre.

Vil anta at din hoppe må registreres i Norge - den har forhåpentlig alle papairer i orden fra oppdretter. Mulig at den må stilles, men det vet jeg ikke konkret. Da vil også aktuelle hingster bli anbefalt.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  10:10:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Hei!

For å kunne få føllet registrert som Norsk Varmblod må hoppa være registrert i Norsk Varmblods. For å få henne registrert kreves det at du har fullstendige papirer på henne (stamtavle og eiersertifikat). Om du ikke har det kan det være et alternativ å få henne typegodkjent, men da vil det være visse begrensninger i forhold til føllet (feks hvis det blir en hingst kan det ikke kåres).

Hoppa må ikke være stilt ut, men det er jo selvfølgelig en fordel om hoppa er stilt ut og premiert i forhold til å avle på henne.

Avstamningen hennes har noe å si i forhold til å få solgt føllet, men om hun ikke har så veldig kjent avstamning kan hun likevel avle fine føll.

Hesten må ikke gjennom en veterinærbesiktigelse før bedekning, men det kan være lurt å forsikre seg om at hoppa er frisk og alt ellers er i orden før en setter i gang prosessen.

Når det gjelder valg av hingst så kommer det ann på hva en vil avle fram. Hvis hoppa er litt stor og kraftig ville nok jeg valgt en litt lettere hingst for at føllet ikke skal bli for stort og kraftig. Det som det er viktig å tenke på er at hvis hoppa har noen egenskaper som ikke er så bra, så bør dette være bra hos hingsten. Det er ingen garanti for at det blir bra da heller, men en bør ihvertfall ikke avle dobbelt på egenskaper som ikke er ønskelige. Tenker da ikke på alvorlige dårlige egenskaper, da disse hoppene ikke bør avles på i det hele tatt.
Det som kan være lurt er å snakke med noen som har litt holdt på litt med avl, og som kjenner hoppa di, slik at de kan hjelpe deg å velge en passende hingst til hoppa.
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 16/03/2007 :  21:08:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for kjempe fint svar =) hun er en ganske kraftig å stor hest, så det vil nok være lurt å avle henne med en litt mer edel hest,som du sier :)
men, hun er en nederlandsk varmblods(KWPN), om jeg da skal stille henne ut, hvor skal jeg henvende meg for å få dette gjort? er det egene utstillinger for KWPN hopper? eller stilles alle varmblods ridehester sammen? hva ser dommere på på en utstilling? er det eksteriør,gangarter,renhet,osv? :)

mvh meg :):)
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  11:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Hvis du ønsker å stille henne ut kan du henvende deg til Norsk Hestesenter. Det er de som har med alle hesteutstillinger å gjøre.
Alle varmblods ridehester stilles ut sammen, uavhengig av om de er KWPN, dansk varmblod eller norsk varmblod eller hva annet det skulle være.
Det dommerne ser på når hesten stilles ut er type, eksteriør på hesten (hode, hals, kropp), benstilling, bevegelsens korrekthet, gangarter og lynne. Hvis ikke hesten har gode resultater i sporten (må være plassert i minst LA sprang, dressur eller feltritt) må den også gå en bruksprøve, hvor hestens bruksegenskaper blir vurdert. Da får du vel en vurdering på gangarter, ridbarhet osv.
Hvis du skal stille henne ut er det lurt å trene en del på det på forhånd sammen med noen som kan det, for da får du vist hesten mye bedre
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 17/03/2007 :  17:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk:) jeg skal ringe norsk hestesenter på mandag :) syns jeg bør stille henne ut så lenge ho er en hoppe, å jeg vil sette føll på henne etterhvert.
Ho er bare 5 år å har vært ridd i 1 år, så foreløpig går ho LB dressur og sprang. men da tenker jeg det blir en bruks prøve på ho :) hehe..
tusen takk for supre svar, har hjulpet meg MYE! :)
driver du aktivt med avl? :)
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 17/03/2007 :  18:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva skal foreseten vises på en bruks prøve? er det løshoppning, mønstring, etc? skal man hoppe/ri dressur for dommere? Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  18:15:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig :)

Det er som du sier veldig greit å stille henne ut så lenge du tenker på å avle på henne. Bruksprøven er veldig grei, så det er ikke noe problem

Jeg er vel det du kan si mer enn middels interessert i avl. Hadde føll på den ene hoppa mi i fjor, men hun mistet det dessverre sent i drektigheten. Har i år føll på den andre hoppa mi, og krysser fingrene for at det skal gå greit denne gangen. I år skal jeg ihvertfall sette føll på en av dem igjen, om ikke begge. Har også lyst til å drive litt mer med det etterhvert, for synes det er veldig spennende

Det er bare å spørre hvis det er noe mer. Ikke sikkert jeg kan hjelpe deg, men skal ihvertfall prøve så godt jeg kan.
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 21/03/2007 :  14:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, synd med det forige føllet :-/ du får ha masse lykke til med de du skal bedekke nå, det går nok kjempe fint =) virker allefall som om du kan en hel del :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.