hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ridning på volte
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 ridning på volte
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  18:17:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Hei ja!!!
Hoppa jeg trener forstår ikke at jeg det går an å bruke to sjenkler uavhengige av hverandre...så jeg sliter med å bøye hu med sjenkler...det går greit med hendene, men da blir det bare å vri hesten på sporet mener jeg...hun forstår innvendige , men da skyt hu med skulder og bakpart...og hvis jeg vil støtte opp med sjenkel går det rett fram----nå er ikke jeg noen ekspert på dressur...
kan ikke all verden...
Men vil prøve å gjøre at hun forstå meg bedre...
Vi har jo akkruat begynt med dresur....så det er ikke noe rart...

men en ting til:
vil gjerne ri henne barbak, men nå er hun så spretten, at jeg frykter jeg sitt på bakken med det samme...
Hun blir 5 da...Om det har noe å si...det er ei blanding av varmblod s og islending..tenkte jeg bare skulle nevne det...;)
håper på tips

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  18:33:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er ikke så lett å svare på dette via et forum. Det beste ville vært å sett dere i virkeligheten og så kunne kommentere når du skal bruke de forskjellige sjenklene og hvordan. Ridning har mye med timing å gjøre. Du må være på rett plass til rett tid. Det er ikke så lett å lære seg dette, men med en instruktør vil du etterhvert få en ahaopplevelse på når du skal gjøre hva. Problemet ditt nå er sannsynligvis at hverken du eller hesten helt forstår hvordan dere skal gjøre dette, og derfor fungerer ikke ting så bra. Mitt tips vil rett og slett være å prøve og finne en instruktør som kan hjelpe dere. Det er så gøy når man føler at man får til ting

Barbakdelen har jeg ikke så mye å si om. Etter min mening er det håpløst å ri dressur barbak. Gitt at du har en alternativt god sal da. Du skal selvfølgelig kunne ri hesten i dressur barbak også, men selv føler jeg meg friere og klarer å bruke hjelperne bedre og mer kontrollert ved å ri med sal. Litt fordi salen hjelper meg til å sitte godt og rett, og fordi jeg har stigbøyler som f.eks. gjør det enkelt med oppvarming i lettridning.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  19:06:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
prøv voltesits! det hjalp meg og hesten jeg hadde på fôr i høst veldig. hun skjønte ikke at sjenkler ikke nødvendigvis betydde fart, og på volte så endte det alltid opp med at vi løp i hundreoghelvete, men så leste jeg om voltesits og det fungerte kjempefint

du kan lese om det bl.a. her: http://www.hest.no/eksperter/jakob/index.html?kategori_id=91, svarene til J. Kielland er veldig greie å lese (og å fatte).

lykke til

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2003 :  01:20:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er ganske grønn, så er ikke det å bøye det første du begynner på. Begynn med det "motsatte", nemlig å rette henne ut. Ri rette linjer, og prøv å kjenne etter at bakbena følger i samme spor som forbena. Ofte vil hesten sette bakbena til den ene siden slik at bakbena havner innenfor forbena på den ene hånden, og utenfor forbena på den andre hånden. Du må da forsøke å lede forparten inn på bakpartens spor. Hvis du for eksempel rir på venstre hånd og bapkarten havner innenfor, bruker du venstre tøyle til å lede forparten inn på bakpartens spor. Samtidig gjør du halvparader på høyretøylen slik at ikke skulderen skytes ut slik at hesten kan unndra seg det ledende tøyletaket i venstretøylen.

Når du rir igjennom hjørnene, stiller du litt innover, og legger sjenklene slik man gjør når man bøyer hesten: Invendig sjenkel ligger litt fremover, driver hesten framover og skal etter hvert også bøye hesten. Utvendig ligger inntil hesten, og legges til hvis hesten setter bakparten ut. Men ikke tenk så mye på bøyning i begynnelsen, fokuser på at hesten er stilt i riktig retning i svingene, ser rett frem på rette linjer og at forbena og bakbena går i samme spor. Hesten skal støtte likt på begge tøyler, og vende til siden når du tar ledende tøyletak ut til siden. Du kan selvfølgelig ri litt store volter også, men som sagt: Ikke tenk så mye på bøyning i starten. Det kommer siden.

Når du arbeider med dette, kommer hesten til å bli mer lydhør for sjenklene dine, og den vil faktisk av seg selv begynne å bøye seg litt i hjørnene. Først når hest arbeider rett og i balanse, begynner du å tenke mer på bøyning, og da bare litt i begynnelsen. Øke og minske volten er en ypperlig øvelse du kan bruke etter hvert. Hesten må da variere hvor mye den bøyer seg ettersom du øker eller minsker volten, og den blir mer lydig for de sideførende hjelperne.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2003 :  01:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og en ting til. Når jeg først er i gang ;).

Husk at bøyning er noe man gjør med hestens kropp. Man bøyer hesten langs hele ryggsøylen fra nakke til halerot. Dette kan ikke gjøres med hendene, det må gjøres med sete og sjenkel.

Med tøylen kan vi derimot stille hesten i nakken. Hvis vi tar et lite tak i den ene tøylen, skal hesten vende hodet bare akkurat så mye at man ser innvendig øye og nesebor. Man kan også ta et større tak, og dermed bøye halsen til hesten. Men da snakker vi mer om en slags tøyende øvelse hvor halsen tøyes. Det å bøye halsen på denne måten er ikke det samme som at hesten er bøyd i hele kroppen!

Altså: Med tøylen kan vi stille hesten i nakken, eventuelt bøye hestens hals. Med sete og sjenkel kan vi bøye hesten i hele kroppen, fra nakke til halerot. Veldig viktig prinsipp å få med seg på veien :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.