hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan finne passende sal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvordan finne passende sal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sandylilo
» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  16:12:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSandylilo  Svar med kopi av melding
Jeg er usikker på hvordan jeg skal finne passende sal. Leste på en side at jeg kunne bruke en ståltråd å finne ut formen på hesten og deretter tegne det over på et ark. men så stod det ikke mer. skal jeg ta med dette arket til butikken og sammenligne arket med en sal? skal jeg måle fra arket? så er jeg litt usikker på hva bomvidde er... Håper noen kan hjelpe meg
Vær deg selv, det kler du best..

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  17:14:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
Det beste er å ringe en salmaker og få han/henne til å komme til stallen og tilpasse en sal. Hvis du ikke er erfaren, er det lite lurt å kjøpe en sal hvis du ikke vet om den passer. Mange utstyrsforretninger har litt peil, så du kan jo forhøre deg rundt. Sånn ellers, så skal salen ligge tett inntil hesten, uten å klemme. Uten underlag skal du kunne se en god "tunnel" luft langs hesten ryggrad. Når du legger salen på hesten og "drar" den bakover på plass, skal den ligge godt uten å vippe eller forhindre hesten skulderblad- Bomvidden er hvor bred bommen er. Hester med høy manke har smal bom, runde hester uten manke har vid bom
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  22:50:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Det der med ståltråden, joda - meningen er å sammenligne bomvidde på salen. Meeeen, det sier FINT lite om resten av salen. Den trenger ikke ligge godt bak, selvom vidden er riktig - masse forskjellig fasong på sal-putene (eller hva det nå heter bakerst der) I fjor kjøpte jeg og solgte ikke mindre enn 18 saler før jeg endelig fant en som lå godt på hesten MIN. Salmaker/tilpasser-tipset er absolutt å anbefale, da prøv-og-feil-metoden min sannsynligvis kostet MER enn å få det ordentlig gjort med en gang....Eneste fordelen med måten jeg gjorde det på - må vel være at jeg har lært masse om saler, da....he-he.
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  23:34:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ta kontakt med en salmaker du, det er det beste. Det er ikke bare ubehagelig for en hest å gå med en sal som ikke passer, i de verste tilfellene kan det være direkte smertefullt for hesten!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  06:32:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å kjøpe en ny sal er LITT å sammenligne med det å kjøpe seg et par fjellstøvler - eller et par sko man altså skal BRUKE. - Altså ikke som å skaffe seg et par rååålekre høyhæla sko som man altså skal piiine seg gjenom å bruke noen timer en kveld eller fem.....

De aller fleste saler som lages, er å anse som "rå" - ut fra at de ikke er blitt brukt, ikke har "satt seg" og heller ikke er blitt pusset opp.

De fleste saler passer derfor ikke heeeelt perfekt ved første pålegg, men vil, etter noen ukers bruk vise seg å "gå seg til" , med litt justeringer, passende underlag, en god gjort, osv.

Ved lesning om alle de "problemer" man har med å finne en passende sal i dag - så må jeg virkelig undres hvordan i all verden hestene klarte seg i "gamle dager".

Enten har hestene - i løpet av de siste 10 - 20 år - blitt "håpløse" å lage saler til, eller så har salprodusentene ikke klart å finne ut hva man gjorde i gamle dager for å få en sal til å passe på en "noenlunde normal hest"?

Har dere som leser her noen formening om dette? - Er det virkelig så hååååpløst å finne en sal til sin hest??

Er et av problemene rett og slett at hesten ikke får prøvd salen lenge nok, til at dens konstruksjon og materiale får "gått seg til" - pga. at man bare har en kort periode å "prøve ut salen på"? - Ja, lenge før man finner det rette underlag - OG at man kan "pusse salen" til riktig "konsistens", med oljer og salsåpe. - Og da er det jo for sent å returnere salen - da den er "brukt" og har tapt seg en god del tusenlapper, siden den ikke lenger en "ny".

Er dette blitt en "profittbransje" som utnytter at heste-eiere ikke får TID NOK til å prøve ut en sal - og at "sal-tilpasserne" tjener grovt på ukyndige, men ambisiøse, nye heste-eiere??

Har sett over 20-årige hester som har hatt samme sal i nesten hele sitt liv, har overtatt gamle saler til "nye" hester - bla. en "arabergalopp-sal" til en nl-hest, har kjøpt billige "pappsaler" til 1/3 av prisen på lærsaler, og de har fungert aldeles uuutmerket på mange hester - i årevis.

Og nå sist: Da jeg fikk min gamle nl-hoppe tilbake etter 2 år, og ny sal måtte skaffes: I en hestebutikk hadde de en liten ponnisal til UNDER 1000-lappen hengende, og jeg så at den ville nok "passe sånn noenlunde". Og jepp - den satt pefekt - ingen problemer - særlig ikke etter at den var pusset opp og ble mykere i læret. Må nevne at salen pusses jevnlig, og at jeg er meget bevisst på om salen er OK for min gamle dame. Det er fordi jeg selv ikke bruker den, da jeg selv ikke kan ri med sal.

Men altså: "Billig-salen" passer helt utmerket - men er altså blitt meeeget godt pusset opp siden anskaffelsen, så den passer hesten helt perfekt.

Jeg gjentar altså det jeg sa til å begynne med: En sal er å sammenligne med gode fjellsko: Den må pusses og stelles - OG brukes for at den skal passe. Det er jo et "he......" å få gnagsår første dagen på turen over Besseggen med heeeelt nye sko.....

Kanskje det finnes mange "brukte saler" der ute, som kan være den perfekte sal for nettopp din hest - til halve prisen av en "ny og ubrukt" sal - som altså ikke "passer" første uka den bir prøvd....
Gå til toppen av siden

Sandylilo
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  21:15:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSandylilo  Svar med kopi av melding
Okei, tusen takk for svar ;)
Vær deg selv, det kler du best.. Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  13:37:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Enig med T. Boysen. Prøv salen lenge og vurder det frem og tilbake. Jeg prøvde salen min nærmere en måned før jeg bestemte meg. Den var brukt. 8 år gammel (lite brukt siste 5). kjøpt ny for 16 000,-, men pga alderen fikk jeg den for 2 500,- . ELSKER DEN:D
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

--Linda--

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  07:10:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
og hvis man ikke har så mye penger og kjøpe sal for kan man jo bare kjøpe en wintec "bommåler" og finne ut hvilken bom man trenger og kjøpe salen evt brukt:) (har en tilsalgs:P)
eller så burde man få en salmaker til stallen:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.