hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mer muskler i ryggen ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mer muskler i ryggen ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Caroline-Spyder

Skrevet - 12/03/2007 :  00:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det er riktig å sette dette under ''hest og helse'' men jaja.

Jeg lurer på om det er noen der ute som vet om noe jeg kan gjøre for å få bedre ryggmuskler på hesten min?

Han er en stor 15 år gammel varmblods ridehest på 182 i manken. Jeg rir både dressur, sprang og tur med han! Prøver å få han til å sette beina ordentlig under seg i dressuren, og gå ordentlig ned på tøylen samtidig som jeg får han frem. I sprangen hopper han kjempebra!
Så da tenker jeg: jeg rir jo det meste som gir ryggmuskler, men hva mer kan jeg gjøre? Noen tips? Jeg har hørt at å trave bommer er bra for ryggmusklene? Men hvilken avstand burde jeg ha imellom travbommene da? Siden han er så stor/lang.

For om jeg stryker hånda over ryggen hans, så kjenner jeg rett på ryggraden, å han er helt j*vlig å ri barbak på, sellom det er sjeldent jeg gjør.

Håper på svar :-)

Redigert av - Caroline-Spyder den 12/03/2007 00:07:19

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:02:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Du bør kjøre ham. Det bygger muskler. Spesielt i lange, slake oppoverbakker. Så må du la han klatre masse. Er han salrygga? Det høres sånn ut.

Start med å tømmekjøre han, hvis han ikke er innkjørt, så begynne med det. Det er ikke for sent. Så begynenr du rolig. ca. kjør med han 2 ganger i uken. Også dra på lange klatreturer, både i kjøring og ridning.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  11:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan man altså begynne med det med så "gammel" hest (jeg har selv en 15 åring). Interressant... Det hadde vært knallgøy å prøvd med min! Klatring er jo kjempegod trening, og gøy for både hest og rytter. Skritte i ulendt terreng er også bra - sånn skog og mark ting :). Skritting er undervurdert ser du. Jeg skritter i bratte oppover og NEDOVER bakker. Når du skritter en hest i nedoverbakke vil du veldig lett kunne se om den er sterk nok i ryggen. Hvis den stopper halvveis ned i bakken, går sidelengs eller snur å går opp igjen - så vet du at den ikke er sterk nok. Mange hester begynner og trave eller galloppere opp lange bratte bakker. De ser bakken å tenker "her må jeg ha fart hvis jeg skal klare å komme meg opp". Det er jo gøy å suse opp bakkene i full gallopp, men man bør også av og til tvinge hesten til å skritte opp bakkene, det er knalltungt for den. Om sommeren kan du kanskje bade med hesten? Hvis hesten ikke svømmer, kan du la den vasse rundt i vannet, så dypt den tør, en god stund

eg driver ikke med sprang selv, men hun jeg kjøpte hesten min av (Heidi Jacobsen) sier det er bra trening med å sette opp 3 krysshinder etter hverandre hvor hesten akuratt rekker å lande mellom før den må hoppe neste. Disse satt hun opp ca 60 - 80 cm høye bare.

Rir du dressur med dressursal? Den skal hvis også bygge muskler i ryggraden.
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jada, det er aldri forsent å kjøre inn en hest, så sant den ikke er redd elelr ikke tåler å bli kjørt. Men kjøring er viktig for hester, spesielt de som har hatt hvilepreiode må kjøres med før du kan ri dem. Det styrker veldig ryggen, + at det er fin varisjon for hesten.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  12:21:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg syns man får trent ryggmusklene når man longerer på to tøyler feks. Fordi det da er lettere å jobbe med bøye/stille osv. enn hva det er når man bare longerer "vanlig".
Samtidig er det jo mange oppover og nedoverbakker rundt omkring på Gjøvik ;-) så det bør jo være mulig å få klatret litt også.

Og ikke minst: hvis du vil at han skal bygge ut muskler over ryggen må det være plass til det inni salen hans. Hvis ikke kommer det ikke til å skje :-)

Guro
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  18:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du rir hesten i en riktig, rund form (gjerne litt dyp i begynnelsen) vil hesten etter hvert bygge ryggmuskler og danne overlinje. Bare pass på at hesten ikke legger seg på eller går på forparten. Alt skal skje bakfra!
Ellers har jeg hørt at tømmekjøring bygger overlinje, og longering med to liner;)
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 12/03/2007 :  20:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amante_del_caballo :

- Han tåler nesten ikke stå ved siden av en vogn som er i bevegelse, så tviiler sterkt på at han kan bli innkjørt.. Han er litt småskeptisk av seg på sånne ting, og får helt panikk om han får ting hengende bak seg.
- Jeg har tømmerkjørt han EN gang, å det gikk sånn helt ok. Han blir som sagt veldig skeptisk når han får den ene ''tommen'' bak rompa, så har ikke gjort så mye av dette.

Royal-X :

- Jeg skritter allerede masse i bratte opp og nedoverbakker, og lar han klatre. Sjeldent jeg lar han løpe i full galopp opp bakkene.
- Ja, jeg har som sagt hoppet masse stusser, om det er det du mener? Slik 3-4 hinder etter hverandre. Som ikke har vært høyere enn 80..
- Ja, jeg rir med dressursal i dressur ja.
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  21:29:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
du trenger ikke ha tømmen bak rompa da
Tømmekjøring er utrolig bra, og alt du trenger for å trene er en tømmekjøringsgjort og tømmer eller to longer og en pisk. Enkel og bra trening for å bygge rygg og overlinje:)

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  21:38:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var jo dumt jeg ikke kunne komme med noen glupe triks du ikke hadde prøvd da... Ang. tømmekjøringa så kan du gå ved siden av hestens skulder når du trener han på lange tøyler. Det er sikkert noen som har et bilde eller en link som beskriver dette godt. Du kan bruke et longsjetøu eller glidetøyler når du gjør dette og en dressurpisk. Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 13/03/2007 :  00:16:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet hva dere mener. Men han liker ikke å bli tømmekjørt! :/ Er bare det som er litt kjipt.. Dessuten får jeg ikke han til å jobbe ordentlig når jeg tømmekjører heller så.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  02:59:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å ri hesten i terreng, og bruk "feltsits" så mye som mulig - ehh - som dine lår orker.
Og ikke ri "mye og langt" til å begynne med. Prøv deg frem - hvordan du kan ri uten å belaste ryggen hans, men la ham bruke ryggen.
Har du GOD råd? - Da er svømming et godt alternativ.....
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  16:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er viktig å merke seg at muskler ikke bygges "fra dag til dag" på et så stort dyr som en hest :-) Det tar tid å se forskjeller. Og det tar enda lenger tid for oss som er blitt "hjemmeblinde" å se forskjeller. Derfor kan det være kjekt å stille hesten greit opp (på flatt underlag) og ta bilder fra siden med jevne mellomrom. Da kan man sammenligne og se om hesten er tykkere/tynnere, om bakpart og rygg endrer seg noe osv.

Et annet spørsmål er jo også om han aktiviserer seg noe ute? Eller om han bare står rolig ute i en paddock. Jeg har til en viss grad tro på at det hjelper hestene å bevege seg helt fritt ute sammen med artsfrender også for å bygge muskler :-)

Sist men ikke minst: det er viktig at han slapper av når han klatrer opp og ned bakker. Ikke at han nødvendigvis skal presses inn i noen sorts form, men at han slapper av, og ikke leker "giraff" (altså går med høyt hode, da vil han senke ryggen).

Guro
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 13/03/2007 :  19:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
T.Boysen: Å stå i to-puktssits mener du? Gjør det som regel når vi galoperer på tur ;)
Litt vansklig å få til svømming nå men :p Men skal prøve til sommeren ja :) Har allerede prøvd en gang, men da vassa han bare ;p

Guro: Jaja, tar masse bilder hele tiden jeg :p
Hm, han og han som han står ute med småleker en del ja ;)
Han går helt frivillig opp å ned bakkene :)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  21:05:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Versader og travers må jo være supre øvelser for nettopp dette, de styrker bakparten, får hesten til å sette bena mer under seg, og demed heve ryggen, noe som jo vil styrke ryggen.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  17:35:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Longering med to taumer burde funke. Lett å "justere" formen. Og trening i bakker. Kan nesten aldri bli for mye, i alle fall er det meningen til min ponni.
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 18/03/2007 :  16:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Natalie_S: Jeg rir travers og versader ;)
.ELSKEDE.EMBLA.: Hm, se hva jeg har svart de andre som foreslo det , du :p
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.