hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fyller i hasene bak
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fyller i hasene bak
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  22:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er diagnosen hesten min fikk etter møte med equiterapaut forrige uke. Hun anbefalte meg å kjøre hesten til kristiansand eller skien for behandling av dette. Jeg kan ikke så mye om slike ting, men vet at noen produserer mye leddveske uten noen spesiell grunn. men det kan jo også være en gammel skade der som sitter igjen, evt andre ting?

Greia er: Hesten har vært en aktiv spranghest i mange år, men har nå blitt på en måte pensjonist (da jeg ikke er aktiv i noen grener), han er nå 15 år. Jeg har hatt han i ett år og leddveskeproblemet hans har han i alle fall hatt i minst 3 år (da ble jeg hestepasser for han hos forrige eier). Jeg vet dette fordi han alltid var veldig stiv i bakbeina når vi begynte å ri, mens når han var varmet opp var han helt fin å sitte på. slik er det enda, altså jeg merker ingen forskjell på han - ingen forverring.

...men heller ingen forbedring... Jeg vil virkelig at hesten min skal være så frisk som mulig. og ei her i stallen hadde en teori om at dette kan være en av årsakene til at han er litt gal om vinteren, mens snill som et lam på sommeren... Når jeg kjøpte han håpet jeg at han skulle bli helt bra bare han fikk hvile seg, men nå har det gått et år liksom... Mange sier han har blitt mye bedre, men det går veldig opp og ned syns jeg da.

Dette var bakgrunnsinformasjonen, nå til spørsmålet. Skal jeg kjøre han til dyreklinikk? det blir vel å gå gjennom hesten, halthetsundersøkelse og muligens røntgen. Dekker forsikringen dette? Er det noen her som har erfaring med lignende? jeg klarer ikke helt å se hvordan de skal kunne behandle det heller, noen som vett? Håper på svar!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  22:32:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg vet heller ikke, men jeg har lagt merke til flere spranghester som fyller, både i haser og sener, uten at dette blir blir skikkelig behandlet ("det bare er sånn"). Tror derfor det er ganske vanlig at så lenge hesten ikke halter ol, at dette ikke blir gjort noe med, utover varmebandasjer om natten, spyling og cool gel/ol. Så hvis noen har fått behandlet hest for dette og det har blitt helt bra, hadde det vært veldig interessant å vite. Så jeg følger med her jeg ;)
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 12/03/2007 :  09:47:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Du sier hesten har gått som spranghest og hatt dette problemet i 3 år og kanskje litt til nå etter som du har tatt over. Det er nok en reaksjon på all belastningen han har vært gjennom, altså slitasje skade.

Du får neppe dekket undersøkelse på klinikken på forsikringen siden dette er "gammel" skade.

Vil heller anbefale deg å bruke enten varmebandasjer (fleece) eller back on track om natten. Dette øker blodsirkulasjonen ved å gi varme og vil muligens gjøre han mindre hoven og mer myk i bena til morgenen.

Det vil koste deg rundt 1500-2.500,- og opp for å foreta de undersøkelsene på klinikken i tillegg til frakutgifter....så med mindre du virkelig vil prøve det, så ville jeg prøvd den enkle måten først og sett om den fungerer.

Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  11:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Det er litt der jeg er også. Jeg kan liksom ikke helt se for meg hva de vil kunne gjøre liksom... De kan jo fylle inn bedøvelse og se osv, men de kan jo ikke gjøre så mye mer skulle jeg tro...? Og en så dyr undersøkelse på en pensjonist...

Jeg hadde magnetbelegg fra bioflow før som jeg lånte av ei venninne, men så kjøpte hun hest så da mista jeg jo de... Jeg har sånne stallbelegg fra alphahorse som jeg tar på han av og til, men jeg kunne sikkert putta noen back on track inni disse. Mener jeg har sett sånne hasemagneter et sted også.... må lete etter det, kanskje det hadde vært noe!

Vi fremdeles høre om folk som har behandlet slike skader og hvordan :)
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  12:35:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Garsy har probl med haseveske, denne stivner... JEg har kjøpt magnedbelegg til hasene (har oxo et par bandasjeunderlag) som jeg kjøpte hos sunnhest.no Disse skal visst øke blodsirkulasjonen, jeg skal til biri med hesten min for å sjekke alle bein og se om det event er forkalkninger ettersom hun er 19 år... Synes ikke 1500-2000 var så masse for dyrlege jeg da men...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 12/03/2007 :  15:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Den står ikke å sparker da???
mange hester får feite haser av det
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 12/03/2007 :  17:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet jeg har sett hasemagneter tilsalgs på www.sunn-hest.no ....
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  20:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for link musical missile! og hvis noen lurer på er det hasebeskyttere fra back on track pluss noen andre med magneter. så nå må jeg bare i gang å bestille!

Snakket med en hestemassør som var å behandlet en hest på stallen i dag. hun sa at jeg ikke behøvde å uroe meg for gampen min. så lenge leddveska forsvant når han ble varma opp, så var alt i orden. hun mener at han har dårlig blodsirkulasjon og at det derfor samler seg leddvæske. Hun gav samme råd som dere :). varme og kalde bandasjer. men hun mente det var veldig viktig at hesten ikke ble stående med dette lenge av gangen, og heller ikke hver dag. da mister de effekten. Jeg har bestemt meg for å forsøke det her hestemassasjegreiene - selv om det kanskje ikke har noen effekt i.f.t fyllingene - så er det jo deilig for hesten uansett. så ikke penger kasta ut av vinduet liksom :). noen som har erfaring med magneter og varmebandasjer? gode og dårlige takk :). Jeg har prøvd magneter før, men aldri back on track - så skal teste det først. De er jo laga av noe kjeramikk greier som reflekterer kroppsvarmen og varmer opp der de blir festa. er knallfasinert av alle sånne ting. hadde jeg hatt masse penger ville jeg kjøpt alt av magneter og testa som en gal :)

Redigert av - Royal-X den 12/03/2007 20:33:12 Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 13/03/2007 :  16:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har magnet dekken, og dyneprøver(!) som bandasjeunderlag! Begge disse er fra Nikken. Jeg synes det funker veldig bra. Han er mye mindre stiv når han har stått med dekkenet, kontra uten. Bandasjeunderlagene brukte jeg da han var hoven i beinet etter et spark, og hevelsen forsvant fort. Om det var pga magnetene eller ikke får man aldri vite....!

Har veldig tro på backontrack produktene. Skriv hvordan det går da!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  17:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
De hadde visst ikke back on track produktet inne før tidligest en måned, så da prøver jeg magneter først - som de hadde! :) utrolig hyggelige og behjelpelige folk de derre sunnhest folka. Fikk en lang mail, sammen med bekreftelsen på bestillingen min, Med ting og tang jeg kunne prøve. F.eks. kunne bendelorm være en årsak faktisk. Nå er hesten min fulgt pinlig nøye opp med ormekurer, så det kan "umulig" være det. Feil foring, eller for den ikke tåler kan også være. og der hadde jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt, da jeg ikke aner hvordan man oppdager matallergi... Er det blodprøve det eller? Kunne vært kjekt å prøvd det også i grunn, men da finner vel dyrlegen ut at jeg bare MÅ ha denne kuren her til 3000 kr hektoen... huff, ikke mye tro på legemiddelindustrien :). Fleiper litt da selvfølgelig, jeg vil jo ha frisk og rask hest. og hadde alle sagt at jeg måtte kjøpe det og det, så hadde jeg nok gjort det ja... :) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  00:05:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
I morgen begynner hesten min på diett :). Denne skal visst få i gang lymfesystemet:

- 6/7 gulrøtter
- 2 spiseskjeer pepperrot
- 5 fedd hvitløk
- 4 spiseskjeer tran
- Kalk
- Løvetann

-Videre så skulle jeg gradvis kutte ut betforet
-ormekurer (jeg tok to Benminth kurer mot bendelorm)

I tillegg anbefalte hun meg å lage en blanding av en del andre urter og midler i en sprøyte som jeg skulle gi han i munnen 3 ganger daglig... I.o.m. hesten min ikke takler å få noe i munnen (var med livet som innsats han fikk ormekurene) så velger jeg å utsette dette. han får jo vanlig vitamintilskudd fra FK, så det får holde inntil videre.

Skal kanskje over på Spillers for eller lignende istedet for komplett pelletsen. hvilken er det jeg skal bruke da, er det noen som vett? Viktig at han ikke blir veldig sprek og gal...
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  22:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er hesten bøyd opp noen gang og sjekket av vetrinær?
Tenkte på om det kunne være artritt el noe...Ledd betennelse.
Veldig vanlig årsak til problemer i det leddet hos konkuranse hester.Hesten trenger ikke ha tydelige symptomer el noe,men din har jo hatt d så lenge.
Men fyllinger rundt leddet er vanlig da.Det tar også lengre tid før hesten blir branår den er ridehest i forhold til en traver.
Bare en tanke som slo meg:)

Eva(aut,hestemassør/Laser terapaut)
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  09:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt magneter på hest, men har brukt det på meg selv. Gikk med magnetplaster da jeg hadde betennelse og hevelse i nakken (au au). Og det funket bra i hvertfall. Så skulle vel egentliog trodd at det hadde funka på hest også.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lena&Astrix

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  23:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, slenger meg inn i diskusjonen når det fortsatt er oppe å går, forhåpentligvis..
Jeg har en fjording med veldig rett bakbein, og han fyller i hasene i bakbeina. Dyrelegen har sjekket han, bøyd han opp. Hun tror at han har vannspatt, noe jeg ikke har mye peiling på hva er. Han var kun >1 grad i ene hasen da vi bøyde han opp.
Fyllingene blir mindre når jeg har fått varmet han opp, men syntes ikke de blir misket nok, han er også vanskelig å få til å jobbe skikkelig med bakbeina.
Kan noe magnetbelegg fungere på han? Evt stallbandasjer om nettene?
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  10:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan ikke si annet enn at du må forsøke for å se... det er det jeg ble anbefalt, men det er ingen garanti for at det virker... hva anbefalte vetrinæren din deg å gjøre? *nysgerrig*. Fyllingene på min hest forsvinner når han er varm, men kommer tilbake... han står mye ute og da er hasene nokså fine. om kvelden ruller jeg på han bandasjer av og til (ikke hver kveld). han får også massasje hver tirsdag av aut hestemassør. grunnen til at min hest fyller er antageligvis dårlig blodsirkulasjon og slitasjeskade...

Oregon eller andre: hva slags behandling er vanlig ved leddbetennelse? Og spatt som "lena&astrix" nevner...? Evt. noen tiltak annet enn dem jeg har gjort, jeg kan prøve?
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  21:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ved akutt leddbettenelse skal iallefall ikke vi som massører gjøre noe.Men vet.behandler som regel med falsk leddveske eller kortison.Men når betennelsen er borte er det veldig greit å massere lett over stedet for å hindere at det kommer tilbake.
Der kommer jo produkter som magneter og back on track inn også.
Hesten bør holdes i gang og ikke bli stående på boks.Ut å spasere;)
En bør iallefall IKKE drive å stretche en hest med leddplager!!

Spatt er jo en form for slittasjegikt.(Har ikke hørt om vannspatt da så kan ikke uttale meg der;)
En finner det i hasen og spatt i d øvre glideleddet gir ofte kronisk halthet ,men de nedre er litt snillere.
Spatt er ganske vanskelig og behandle og etter tid vil strukturene vokse sammen.Det er derfor veldig vikte å holde leddet så løsgjort som mulig.Enten med lett massasje,magneter,back on track og jevnlig mosjon så hesten ikke stivner helt bort.

Ang.magneter så kan det være lurt og sjekke hvilken styrke magnet beleggene har.Der er d store sprik!
En må også passe på å ikke bruke det for mye.Da kan det få motsattvirkning.Å bør brukes under oppsyn!!

Sjekk også om magnetene er biopolare eller unipolare.
Dvs.at noen magneter representere kun den nordlige eller sydlige polen,men de fleste er biopolare(begge polene).

Så forskjellige typer magneter kan virke forskjellige.
Har sett god effekt av de hos sunn-hest da(egen erfaring)+nikken.

jaja,det var litt snikk snakk fra meg:)

Eva:)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.