hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen andre med skoliose??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Noen andre med skoliose??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magni+Leon

Skrevet - 11/03/2007 :  14:59:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk vite like før jul at jeg har skoliose, dvs. skev ryggrad. Det var så ille at jeg ble nødt til å operere, så jeg ble operert i begynnelsen av februar .. Det verste er at jeg ikke kan ri på et HELT ÅR! Det er helt grusomt! Er det noen flere der ute som har blitt operert eller kjenner noen som har blitt operert for skoliose? Det jeg lurer mest på er om det er noen begrensning for hvor mye jeg kan ri senere, siden jeg drømmer om å bli berider. Jeg er 16 år og har egen hest, heldigvis har jeg noen andre til å ri ham, men det er så utrolig kjedelig å ikke få ri selv! Har du noen erfaringer om dette??

Venia.

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  23:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
En jente jeg kjente hadde skoliose og drev med hest, dressurridning! Tror hun også ble operert i hvert fall én gang for det, og fortsatte med ridning etterpå.

Hun red dressur og var en kjempedyktig rytter på tross av ryggskjevhet. Men hun var avhengig av å hele tiden være bevisst på sin egen sits, og bokstavelig talt rette seg selv opp for å kompensere. Ved hjelp av instruksjon og å være selvbevisst om sin egen kroppstilling under ridningen, så gjorde hun bra fremskritt.

Det er sikkert en større utfordring for dem som har skoliose å oppnå riktig sits, men på den annen side; strever vi ikke alle etter den perfekte sitsen?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  03:29:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm - scoliose er en ryggplage som mange lider av - i større eller mindre grad. Det betyr at ryggraden er skjev i SIDE-plan, og ikke det normale som er en S-formet kurve for- og bakover.

I årenes løp har ridefysioterapeuter diskutert opp og ned og frem og tilbake HVOR store scolioser som BØR ri. Det er fordi ridningen så sterkt innvirker på ryggens strukturer - ryggvirvlene, senene, muskene osv. Ved mindre scolioser anses ridning som meget bra, da den styrker alle strukturer, og ryggen får opprettings-rekleksene forsterket. Men HVIS scoliosen er over et visst antall grader, så vil ridning kunne forsterke utviklingen av side-kurvene i ryggen.

Ser at du er ung, og heldig, som fikk dette oppdaget og behandlet. - Ehh - skulle gjerne sett røntgenbildene dine fra før og etter operasjonen.

Ser at du har Fjording - da er du heldig, for dette er en hesterase som ikke har så store ryggbevegelser - og som altså anbefales for ryttere med ryggproblemer.

Og du er altså nyoperert - men å vente et helt ÅR - vel det er kanskje litt lenge - hvis det ikke er andre grunner til å la være å ri. (Hvis altså legen din VET noe om hva ridning gjør av opptrening av rygg, da....)

Jeg har i årenes løp hatt en god del "opererete ryggpasienter" til terapiridning, og det som da har vært viktig å ta hensyn til, er hestens bevegelser i forhold til rytteren OG å ri i rolige gangarter - mye skritt og litt i meeeeget rolig trav (= "luntetrav").

Bruker du korsett? Går du med krykker? Eller hva? Fysioterapi???? Hva slags opptrening har du? - For det er MEGET viktig med opptrening etter en sånn operasjon - men det har du vel fått vite.

Er hesten din så rolig at du - med en leier - kan ri rolig i skritt? At hesten er til å stole på osv.

Da vil jeg - helt uten å ha satt meg mer inn i "ditt tilfelle" enn det du beskriver selv, kunne bruke din egen hest til opptrening og "terapi" - kanskje omkring 17.-mai.

Men du må IKKE gjøre det hvis du får "forbud" mot å ri, for JEG vil ikke ha "skylda" hvis noe går galt. Jeg gir her bare generelle råd, som du kanskje kan høre med din lege/fysioteapeut om hva de mener om.

Kontakt meg gjerne privat hvis det er mer jeg kan hjelpe til med. Jeg har tross alt drevet med terapiridning siden 70-tallet.

Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:25:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jeg er 14 år og har scoliose. Jeg skal operer om jeg vil og jeg har jo lyst for jeg vil jo ikke ha det verre som det kommer til å bli. Men nå har jeg akkurat fått kjøptillatelse på hest, så, frustrerende om jeg ikke får ri på et år! =S
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  11:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Søsteren min har det. det ble oppdaget når hun gikk i 7ende klasse, men legen sa at "det kommer du til å vokse av deg". Hun gikk derfor hele ungdomstiden uten operasjon og uten fysioterapi. søstra mi har alltid vært aktiv i mange idretter som: turn, padling, volleyball og hest. Men plagene ble bare værre og værre. På videregående begynte hun hos en veldig flink fysioterapaut som hun går til enda (hun blir nå 30 år til sommeren). Det skal nevnes at hun nå ikke driver med noen som helst idrett i det hele tatt. i sommerferien rir hun av og til hesten min litt, men hun er avhengig å ha meg der til å ta over når hun får vondt i ryggen, så rir jeg litt før hun kan sette seg opp og fortsette. Hun lever et tilnærmet normalt liv da. har to herlige barn blant annet. Hun har også fått erstatning for at hun ikke ble operert, men tenk dere hvilket liv hun kunne hatt dersom hun hadde fått tilbud om operasjon? Å her sitter dere å diskuterer at dere ikk kan ofre ETT ÅR av livet deres for å kunne fungere optimalt??? Ett år er vel ingenting!!! Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  15:32:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
seffølgeli er det mye som kan ver verre en å ikke kunne ri på ett år.

men det betyr ikke at du ikke kan klage på det som ikke er like ille.

<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

Magni+Leon

Skrevet - 12/03/2007 :  18:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til T.Boysen:

Tusen takk for svar! Dette var til god hjelp :)
Min skoliose var på 59,5 grader. altså ganske mye. Operasjonen gikk veldig bra, så skevheten ble så å si 0 grader. Men som sagt var skevheten ganske langt opp på ryggen. Noen hestefolk jeg kjenner sa at det hadde vært verre hvis den hadde vært lenger ned, for da kunne det gått utover hoftene, som vi bruker mye når vi rir. Men jeg håper virkelig ikke at jeg helst ikke bør ri pga. ryggen, for hest og ridning er jo livet mitt! På sykehuset sa de at jeg kan leve et helt normalt liv etter ett år, og at jeg kan bli ballettdanser hvis jeg vil!
Jeg bruker verken krykker, korsett eller fysioterapi , det var ikke nødvendig. Det som er viktig nå er at kroppen skal vende seg til å ha fått "ny rygg". Jeg skal ikke ha noe spesiell opptrening, bare gjøre hverdagslige ting, gå små turer og ta det med ro. Legene ga meg ikke forbud mot å ri, men sa de syntes jeg burde holde meg unna hesteryggen ett års tid. Så da syntes foreldrene mine at jeg burde høre på det. Men om to mnd. skal jeg inn til kontroll, og da kan jeg jo spørre om det går an å ri litt korte skritteturer med leier. Hesten min er veldig rolig og snill, så det burde gå greit.
Jeg har røntgenbilder, så jeg kan sende det til deg:)

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  18:22:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg har brei nakkevirvel samt litt skjev rygg (skoliose), men foreløpig plages jeg ikke så mye av det at jeg vil operere. Går til fysioterapeut og håper det ikke blir verre ;)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  04:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, Magni, da har du både svart på litt av det jeg lurte på - og forhåpentlig gitt deg noen små råd.
Det kan jo være at legen din forbinder ridning med det man ser på TV, med svære hindere og dressur på høyt nivå - og ser for seg hvordan ryggen din ville få masse "juling" av ridning - og altså ikke "trening" - som er det jeg anbefaler.

OG - du hadde en ganske stor scliose - som nå er blitt til 0 grader - kjemperesultat!

HVIS du føler deg trygg på hesten din, som du tydeligvis gjør, så vil jeg anbefale at du ikke rir med sal og stigbøyler den første tiden, men tilnærmet barebck.

Jeg kan selv ikke ri med sal, men har på hesten et ca. schabrack-stort fiberpels-teppe, festet med en strikkgjort. Da sitter jeg ganke trygt, i forhold til det å måtte anstrenge meg for å holde meg på den glatte hesteryggen. I tillegg har jeg en tynn lær-reim - en halsring rundt hestens hals, som et supplement til tøyler, og da behøver jeg ikke ta hardt tak i tøylene, om jeg skulle komme litt ut av balanse.

Siden du har Fjording, så har jo ikke den en man å ta tak i (som jeg har med min hårfagre nl-hest) - med mindre du lar nederste del av mana gro ut - til det jeg har hørt av andre Fjording-folk kalle "handtak" - meget praktisk, ifølge dem. - Hehh - hvis de skulle på utstilling, så ble "handtaka" klippet av til "den store dagen"...

Og hvis du får "et lite klarsignal" til å ri som trening av ryggen, så må du fortelle lege/fysioterapeut at du kun skal ri i forskjellige tempi av skritt - fra helt rolig til friskt skritt - og i trav kun "luntetrav" - altså så langsomt at du IKKE føler behov for å ri lett. I det øyeblikk travet blir for "skarpt", må du avbryte det. - Ja, for trav er den "verste" gangarten å ri.

Men HVIS hesten din kan klare/har lært å gå direkte fra (litt raskt) skritt til rolig galopp, så har du en "perfekt terapihest". Selv har jeg lært alle mine hester dette, så det tar bare et par travslag fra jeg gir kommandoen "gaa-lopp" og til den tar en myk og samlet galopp.

Har forøvrig også lært mine hester at hvis jeg samler tøylene, så er det tegn på at den skal øke tempo, og at trav eller galopp er neste kommando, og de følger spent med på hva jeg vil at de skal gjøre. HVIS jeg da føler at hesten traver for skarpt eller tar for rask galopp, så SLIPPER jeg rett og slett tøylene, og hesten går øyeblikkelig ned i skritt - ja, til og med stopper opp - da den merker at jeg (= rytteren) ikke har balanse eller klarer å følge med i bevegelsene.

Det krever et godt og gjensidig samarbeide mellom hest og rytter, når hesten skal være din "terapeut". Jeg hadde ALDRI stilt opp på Dyrsku'n med min hest til "oppvisning i terapiridning" hvis jeg ikke hadde stolt 99,9999999% på henne.

Du kan se om dette på Hest.no, under "stevner" på meny på venstre side, og på artiklene om "Dyrsku'n" . Bildet her til venstre, og mange av bildene på min VIP er fra dette arrangementet.

Har i årenes løp - siden 1970 - sett at omtrent alle slags hester kan egne seg til terapihester, og har også hatt noen Fjordinger som "særs egnete". Ja, på EKT har de vel ikke annet....

Men altså: VENT et par måneder til før du prøver deg på hesteryggen. I den tiden kan du "prøve ut" hesten din, hva den forstår av muntlig kommando, lære den opp, og bli så trygg på den, at du VET - med 99,99999% sikkerhet at den er trygg og rolig. - Ja, la noen prøveri ham uten sal, og se hvordan han oppfører seg hvis rytteren - med vilje - agerer å miste balansen og "nesten falle av".

Jeg håper dette kan være til hjelp, og jeg vil gjerne hjelpe deg videre. - Ja, kanskje andre kan få noen tips.....

Gå til toppen av siden

Magni+Leon

Skrevet - 13/03/2007 :  11:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! Faktisk har fjordingen min lang man, så jeg har mer enn nok å holde meg fast i! Men jeg har ikke lært han galopp rett fra skritt..
Det hadde vært helt topp hvis jeg kunne ri litt forsiktig om ett par måneder :) Det er jo mye annet jeg kan gjøre etterhvert også da, jeg kan gjøre mange øvelser fra bakken, også kan jeg longere og tømmerkjøre også :)
Jeg føler meg helt trygg med hesten min, jeg har ridd ham en del uten sal.. En gang red jeg ham helt uten utstyr på en ridebane, og det gikk helt fint! Det går helt fint å ri ham bare ved å bruke stemmen! Sier jeg tra-ve, begynner ham å trave, sier jeg ga-lopp, galopperer ham, og sier jeg skri-tte, så skritter ham :) Så han lystrer stemmekommando veldig bra.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  01:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da kan jeg bare ønske deg lykke til videre!
- Og ikke nøl med å spørre meg - evt. hvis det er noe legen lurer på om terapiridning.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  05:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei - å lære en hest til å gå fra skritt til kort galopp krever litt opptrening, men jeg er ganske sikker på at du klarer å lære hesten din dette. Du har jo ALLE forutsetninger for at du kan bruke din egen hest til "terapi" - du er høyst priviligert!

Hehh - at du har en langmanet Fjording er nå bare en stor fordel. Men husk på å ha på en halsring i tillegg - den har "reddet" meg (og andre ryttere) mang en gang.

Det viktige med denne halsringen, er at den er nøye tilpasset hestens hals, så den er omtrent akkurat så lang at den "føles som en tøyle" for rytteren, men IKKE er tilknyttet hesten følsomme munn. Det er "nesten" som å ri med doble tøyler - men du må være bevisst på å vite at TØYLENE er viktige for å styre og regulere hastigheten på hesten, mens halsringen er din "sikkerhet" hvis du må ha noe å holde deg fast med hvis du faktisk må slippe tøylene.

Gjentar at det er viktig at du - i hvertfall i en periode - har en leier som har en deltakrok festet i bittringene, og som øyeblikkelig kan ta "tak" i hesten gjennom et leietau.

Du bør forøvrig IKKE begyne å ri riktig enda - vent en mnd. eller to - og SÅ kan du fremlegge dette jeg har skrevet i flere innlegg (ta utskrift) til din lege. Jeg vil da kunne svare ham/henne om mine erfaringer med terapiridning og DINE muligheter med din egen hest for å få dette til å bli noe positivt.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  08:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er søren meg sinnsykt dyktig Boysen! Også MIDT på natta. *Klapper ivrig* Gå til toppen av siden

Magni+Leon

Skrevet - 14/03/2007 :  09:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for det :) Jeg ser mye lysere på det nå! Skal skrive ut alt du har skrevet og ta det med til legen.
Tusen takk for gode råd :D
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.