hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP! Hesten min hovner opp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 HJELP! Hesten min hovner opp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  00:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min kan av og til være litt hoven i både forbeina og bakbeina, det er somregel etter at hun har stått på stallen. Hun er ute omtrent hele dagen, og står derfor bare inne om natten. Jeg vet om flere som har det samme problemet...ei bruker å bandasjere beina med fleece bandasjer over natta, og hun sier det hjelper. Beina er IKKE varme, og det virker ikke som om hun har noe vondt...i sommer prøvde jeg med kjøle gele, og det hjalp! ....hva kan det være!?Er det kanskje lurt at vi sjekker om hun har grader i beina...? Hun har vært traver...En gang da jeg ga henne hestegodt hovnet hun opp som en balong i hele trynet!Vi tilkalte dyrlegen, men han sa at det var en alergisk reaksjon...d viste seg å være sant, så hun har ikke fått mere av det hestegodtet....

Mvh DESPERAT!

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  00:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Høres ut som for allergi, få en analyse av blod , avføring osv og finn ut om det er noe den reagerer på, kanskje det bare er et element i fortet den reagerer på?

Eller hard trening på hardt underlag kan også være?

Eller om dere har betong gulv kan det faktisk være du har for lite eller for mye flis så det blir belastning.

Spørr litt dyrleger

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  01:14:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan hende...Men nei, hesten min går ikke på betong gulv, og hun har rikelig med spon i boksen sin:) Det er nok heller ikke hardt underlag, for vi jobber i snø nå, og på sommers tid har vi en ridebane hvor det er veldig mye sand-underlag..:) Men tusen takk for tipset! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  08:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som klassiske "mangle på blodsirkulasjon". Når hesten står bom stille i en liten boks i mange timer så reagerer flere hester med å hovne opp fordi de ikke får nok sirkulasjon i bena. Får hesten din i tillegg mye kraftfor til kvelds?

Min hest hovna opp forrige uke, han fikk for mye kraftfor i forhold til mosjon (jeg var syk), og mer skal det ikke noen ganger.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  12:11:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er vel ganske sannsynlig det tenker jeg. Hun får ofte en del kraftfor om kveldene. Skal kutte ned på mengden å se hvordan det går.:) Takk for tipset! Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  19:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En gang da jeg ga henne hestegodt hovnet hun opp som en balong i hele trynet!Vi tilkalte dyrlegen, men han sa at det var en alergisk reaksjon...d viste seg å være sant, så hun har ikke fått mere av det hestegodtet....

Mvh DESPERAT!

Opprinnelig postet av Grandi-Maylinn

Når du sier hun reagerte på hestegodt, kan det være noe i foret som den ikke tåle også.

Kankje du burde sjekke det for sikkerhets skyld og sende inn litt av foret og hestegodtet som du gav.

Bare for og sjekke.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  19:17:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg tror også som rusket at hun fyller pga av lite sirkulasjon. Det er egentlig ganske mange hester som hovner opp i beina over natten, også er de fine igjen etter å ha fått bevege seg litt. Da bruker noen varmebandasjer, som du, for å varme og holde igang sirkulasjonen selv når hesten står still. Det er ikke så mye annet du kan gjøre, altenativet er å la hesten stå ute om natten også.
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  23:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er sant det at "hevelsen" går ned igjen etter litt bevegelse. Det har jeg sett hver gang det er "oppblåst".:) Men det å sende inn litt av fõret tror jeg egentlig ikke...for hun stod på en stall et godt stykke unna der hun "bor", og da hadde jeg ridd henne dit. Det er veldig langt dit, og om natten var første gangen jeg så hun hovnet opp i beina. Det kan jo hende det at det ble litt "brått" på en måte for beina når hun plutselig ble stående rolig hele natten. Vi har gård her hjemme også, så fõret blir sjekket godt før hestene får det. Hestegodtet får hun ikke noe av!Så Eva, du sier dette er et vanlig tilfelle da?:P
Redigert av - Grandi-Maylinn den 11/03/2007 23:50:30 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  01:45:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Du skrev du gav henne heste godt og så hovnet hun opp som en balong i hele trynet, for og bruke dine ord, og så har hun problemer med hevelser i beina.

Jeg snakker ikke om og sjekke foret for mugg osv, snakker om at det kanskje er noe de bruker i foret når de produserer det, som ikke er bra for henne.
Og som det kanskje er mer av i fks hestegodt.

Hesten min hadde også noen ganger tømmer stokk bein og han tålte ikke silo som ble tilstatt ting, nå får han bare silo som ikke gjøres noe med og han er helt fin.

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  17:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...hestene går på rundballe. Tror du det kan hende at hun reagerer på hvitløkspulver eller havsalt? de bruker å få det til kvelds... Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  21:26:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Det kan man aldri vite sikkert om man ikke sender inn prøver.

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  16:17:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok.
Tusen takk for alle svar:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.