hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Torv.. Må man ha talle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Torv.. Må man ha talle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Inga-Toppen

Skrevet - 10/03/2007 :  22:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må man ha talle hvis man bruker torv, eller kan man bruke det på samme måte som vanlig flis, dvs snu alt hver dag?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  00:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan lage talle av både flis og torvstrø - hvis man altså ønsker å bruke talle.

Selv lærte jeg å lage talle på 1970-tallet - og har brukt det i alle år. Det krever litt arbeide de første ukene, men nå "madrassen" er laget, så er det enkelt å holde den vedlike.

"Fordommer" mot talle, med at det lukter og er urent, betyr bare at man ikke har fått til en god talle. Da må man begynne omtrent på nytt - få ut "guffa", så den ikke ligger åpen med illeluktende "rauflis"
Gå til toppen av siden

Inga-Toppen

Skrevet - 14/03/2007 :  15:11:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så man kan bruke det på samme måte som flis da?

Får hestene lett sur stråle av talle?
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  22:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke hvis det er tørt vil jeg tro.
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  20:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Hva er talle??
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

THUSBY

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  20:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
talle er vis du samler opp pisset og bare legger oppå nytt strø, slik at det blir et tykt lag med strø & piss, som er mykt for dyra å ligge på. dette tas vekk jevnlig, så samler man opp igjen (tror jaffal det er slik) Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  21:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Altså at urinen fortsatt er i strøet om natten? Vel, jeg ville ikke gjort det sånn. Når jeg møkker så tar jeg vekk alt vått og all møkk og alt høy Sunny (gamle-hesten min) sølte rundt i boksen og fjerne det. Så tok jeg inn ny spon og blandet det med den gamle sponen.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  10:30:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med amante. talle er kvalmt!!

men vet at de som virkelig kan det så er det ikke ekkelt men godt underlag for hest. Penget mitt er at det er utrolig mange som ikke kan det og som aldri fjerner urinen - det er IKKE bra!!
Gå til toppen av siden

Phantomstruck

Skrevet - 27/04/2007 :  11:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Talle er veldig bra det, men farlig hvis det blir gjort feil. Det skjer dessverre ofte, det er jo bare å legge på ny flis og det klarer jo alle?! Riktig talle er lettstelt (etter en stund) og er helt tørr og luktfri på overflaten. Klarer man ikke å lage luktfri talle bør man ikke ha det, for lukt betyr gass, og gassene i hesteurin (blant annet ammonium) er så sterke at de kan ødelegge slimhinner og luftveier. Og så må man huske å bytte en gang i blant, noen måneder pleier å være passe. Da er det viktig å bytte alt på en dag, for det kommer til å bli et enormt gassutslipp som må være luftet vekk innen hestene skal inn for kvelden. Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 19/05/2007 :  14:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har brukt torv i 12 bokser i noen måneder nå, og vi brukte talle/tissematte. Det endte med at vi har begynt å gå tilbake til flis igjen. Det gav fortere betennelse i sår, pga at det er bakteriebombe. etter ei stund så blir det like tungt å møkke ut som vanlig flis. Grunnen til at vi har brukt talle er pga. at torv er dyrere enn flis.
Men det virker som om hestene synes det er bedre med flis. Det første hestene gjorde når de kom inn i en flisboks var å rulle seg...

Men det er opp til den enkelte hva de vil bruke.
Gå til toppen av siden

Alekssandra
» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  16:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
talle er enklest i åpne husdyr rom, til ex; gris, kjøttfe fjøs ol..

Ei talle som er ordentlig lukter ikke, den er varm, tørr & myk.. Ofte blir det brukt halm, men den kan bli veldig tung å ta ut i gjenn, (i åpne/moderne husdyr rom, blir talla kjørt ut med traktor, ca 3-4 ganger i året).
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.