hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forsjellen mellom arbeidstrav og mellomtrav ol?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 forsjellen mellom arbeidstrav og mellomtrav ol?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  23:37:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
hei:)
tenker litt på å starte LB dressur for første gang, men vet ikke helt forsjellen på arbeidstrav og mellomtrav...?
og det samme med arbeidsgallop og mellomgallop? og øket skritt vs. mellomskritt...
har startet flere LD og LC, og tenkte å starte LB:4 nå, som er nesten "fri" for øvelser, bare volter og overganger og diagonaler og rygging og sånt:P
men vill vite forsjellen på mellom og arbeids gangarter...

når man galloperer diagonalene, får man mye trekk vis hesten bytter gallop av seg selv? hehe, hesten min ser hjørnet komme, og vil bytte til "rett" gallop, før hjørnet, så skjønner han ikke mye når jeg tar hen ned i trav gjennom svingen, for så fatte gallop igjen:P
hva kan jeg gjøre for å hindre det??

kansje litt teite spørsmål, men har ikke ridd for dressurtrener mere enn 2-3 ganger, og dressuren rettet mot sprang er ikke akkuratt rettet mot dressur programmer:P er liksom ikke det samme...

håper på svar;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."

Guro
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  01:09:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
mellomtrav har økt steglengde i forhold til arbeidstrav, men er da "midt mellom" arbeidstrav og øket trav. (veldig så god jeg er til å forklare innimellom, og iallfall klokka ti over ett om natta...).
Sånn egentlig vil jeg tro at litt tempoøkning, samt da litt økning av steglengde er godkjent i LB (men her kommer nok Spoff og retter meg om jeg tar feil ;-))

Det samme gjelder da også for galoppen. Arbeidsgalopp er du helt sikkert godt kjent med iom at dere sånn "til vanlig" er en sprangekvipasje. Mellomgalopp vil da si noe økning i steg, oppover mot en øket galopp, men fortsatt er vi da på et stadie imellom disse to.

Ble dette forståelig?

Trekk for galoppbytte kan jeg ikke svare på, for det aner jeg ikke. Men det kan jo hende du kan overbevise Polo om å holde galoppen hvis du prøver å holde han rett, og ikke stiller om altfor mye før du begynner å nærme deg hjørnet, samtidig som du "sitter" godt plantet for å holde galoppen :-)

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  08:37:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Når det gjelder definisjon av de ulike tempi i de ulike gangartene anbefaler jeg deg å titte på Veiledning for dressurdommere.

Når det gjelder de lette klassene, f.eks. LB, ville jeg som rytter ikke skilt så mye på forskjellen mellom mellom- og øket trav, og mellom- og øket galopp. Burde kanskje ikke si dette høyt, men de færreste hestene og rytterne på dette nivået får så veldig enormt øket trav eller øket galopp, at du vil bli trukket på at det faktisk blir for mye. Det blir igrunn veldig ofte mellomtrav og mellomgalopp alt sammen. Med mindre du har en hest med god balanse, og hvor du faktisk kan vise gode mellom- og øket gangarter, og skille på dem, så gå for at det er det samme.. Hysj, hysj.. Man burde kanskje ikke si det slik, men min erfaring er at det ofte er slik.. En ting du derimot bør fokusere på er at hesten ikke blir løpete. Det er en større og mer vanlig feil i LB..

Når det gjelder forskjell på øket skritt og mellom skritt har du derimot en vesentlig forskjell. I øket skritt skal hestens form være friere, dvs at du skal ha lengre tøyle, men fremdeles ri hesten til tøylen. Skrittlengden skal også være større. Veldig mange hester, særlig i de lave klassene, viser ikke spesielt stor forskjell på skrittlengden i mellom og øket skritt, men det dommern iallfall ser er forsøket ryttern gjør for å iallfall ri i rett form. Du vil aldri score høyt ved at det er liten forskjell i skrittlengde, men du vil score ennå lavere om du ikke en gang som rytter tilbyr hesten en mulighet for å ri øket skritt. Da viser man jo at man ikke kan det, eller har noe å skjule..

Hvis hesten bytter galopp et sted det ikke skal skje får du maks 4 på øvelsen (kan selvfølgelig diskuteres mot en eksemsjonelt god økning før byttet, men erfaringsmessig har jeg ennå ikke sett den mellomgaloppen, som med bytte, vil kunne gi bedre enn 4 i LB. Men det er selvfølgelig ikke gitt at det ikke går ann.. Jeg har sett hester i middels som jeg antagelig ville gitt godkjent i mellomgalopp i LB, til tross for bytte). Karakteren vil avhenge i hvordan øvelsen utføres før byttet. Er det f.eks. mellomgalopp, og du aldri viste noen mellomgalopp, eller hesten f.eks. løp sin vei, vil du få mer trekk. Dette kan også føre til trekk på lydighet. Vanligvis pleier ikke et bytte på diagonalen ene og alene ha så stor betydning, men er dette en av flere lydighetsbrudd vil du nok få trekk på allment inntrykk. En ting du kan ta til vurdering er å bryte galoppen før du egentlig skal. Dette vil selvfølgelig gi trekk på at dommern skriver "for tidlig til trav", men er du heldig, og viser en god økning, så kan dommern heller gi en dårligere karakter, enn underkjent. Vil ikke tro du får så mye bedre enn 5, men det er jo likevel bedre enn 4.. Dette vil også gå på nøyaktighet i programmet, men rir du ellers et supert og nøyaktig program, vil denne ene tingen antagelig heller ikke trekke på allment inntrykk. Men her må du nesten vurdere litt selv. Det er ingen god ide og ingen anbefaling og tolke programmet slik at du bevisst legger inn feil for å komme gjennom. Det er antagelig lurt å gjøre det på et par ting, men for mye rask, blir heller ikke bra. Da er man antagelig ikke klar for klassen.

En ting man må tenke på er at de feilene man gjør ikke gjør programmet vesentlig lettere. Samtidig bør man være flink med å tolke programmet slik at man gjør det enklest mulig for seg selv. F.eks. en galoppfatning. I LB:1 f.eks., hvor du skal ha venstregaloppen fra A fra skritt. Om du har en hest som er vanskelig å fatte venstre på, kan man bevist legge en sen fatning, slik at man får benyttet hjørnet. Det kan være lurt for neste øvelse, slik at du beholder riktig galopp til det. Men du gjør jobben enklere for deg selv, og dette vil antagelig gi mer trekk på unøyaktighet, enn om du i samme programmet fatter høyre galoppen senere enn på K (da blir den unøyaktige fatningen på langsiden, og ansees kun som unøyaktig, ikke unlyaktig og forenklende). I LC har du f.eks. fatning mellom bokstaver. For hester som har vanskelig for å fatte på rett spor, fatt så nære hjørnebokstaven som mulig. Her har du igjen mulighet for å bruke programmet riktig, og forenkle ting for deg. Her vil jo det igjen være lov..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  16:25:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Men spoff da, oppfordre til å slumse med reglene *host,host* :-)

Kos å se deg litt på nett igjen forresten :-)

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  21:31:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke en oppfordring, men heller en ting man kan vurdere om det kan komme til fordel. Man rir selvfølgelig ikke perfekt før ting faktisk er perfekt.. Skal man ut å plukke gode prosenter og premier må man være nøyaktig

Men.. Jeg er jo på nett hele tiden, det er jo du som ikke er her

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  23:05:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kjenner til det du skriver stoff; det blir sjeldent så øket at man får trekk for det, så når jeg tenker mellomtrav satser jeg bare stort på øket trav (også blir det mellomtrav av det hehe).
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  13:39:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
ok:)
da sjønner jeg programmet bedre:)
men gallopbyttingen hans er et prob... jeg prøver å sitte så stille som mulig, og holde han litt bøyd i den gallopen han har, men han er vant til å bytte selv på sprangbanen når han har feil gallop mot en sving, så vil han bytte før han kommer til hjørnet når vi rir dressur... må jobbe mye med å overbevise han om at han ikke trenger å bytte gallop nå:) hehe:) takk for svar;)

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  13:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er bedre å stille mye til galoppsiden, enn å bare stille litt, og at hesten bytter. Igjen slik at det er vel ikke optimalt å overstille, men man må nesten se hva kosekvensene er. Gi også tydelig galoppsjenkel i gjennomvendingen, selv om man ikke vanligvis rir med galoppsjenkel når galoppen er fattet. Bruk også vekta..

Guro
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:38:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men.. Jeg er jo på nett hele tiden, det er jo du som ikke er her

Opprinnelig postet av spoff

Jeg -er- jo her, jeg bare skriver ikke så mye for tiden

Men nå skal jeg slutte å være off-topic her..beklager, beklager

Guro
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:24:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
i går klarte vi det!!! :D
han bytta ikke gallop:) vis vi kom i høyre gallop ned diagonalen, kikket jeg til høyre og stilte han litt til høyre, men ikke mye, og gjorde ikke noe ellers... han galloperte bedre fram og ble ikke løpete, og gikk ned i trav når jeg pustet tungt ut når vi kom til svingen:P måtte få han til å slappe av rett og slett, for han stressa seg opp og jeg ble spent når han ville skifte gallop... og det samme på venstre hånd da:)
takk for svar og tips;)

*** www.hesteliv.com ***

Redigert av - LineWara den 12/03/2007 11:26:39 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  12:46:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så flott *thumbs up*
Det er alltid kjekt med "problemer" som man klarer å løse så lett :-)

Guro
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.