hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sår..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 sår..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  13:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Trenger sårt hjelp!
Hesten på skolen der jeg går har fått et skikkelig ekkelt sår.
Det startet som bare et kjempelite sår man nesten ikke så, men nå har det blitt til et ganske stort sår som verker som søren.
Veterinærene finner heller ikke ut noe.De bare skriver ut resepter på salve som ikke funker..
Hun var stokk halt i starten,men er bedre nå,men det såret vil ikke gro, og nå har hun hatt det i snart over en mnd.
Burde vi prøve alternativ med.?

På forhånd takk for alle tips!

Astrid H

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  14:49:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
HVor sitter såret og hvordan fikk hesten det? Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/12/2003 :  16:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hender at et sår tar så lang tid på å gro, noen ganger fordi "grovevet" er skadet. Det kan også være at hesten stadig får tilført nye baktereier i det, sitter såret langt nede på foten? Ligger såret over et ledd?

Ene hesten min hadde for flere år siden et sår på koden som brukte godt over en måned på å gro. Brukte antibiotika og alskens kremer men det grodde ikke. Ble nødt til å sørge for at hesten stod mest mulig i ro og holdt det så rent som mulig i boksen, grørmete luftegårder holdt jeg han langt fra. Til slutt grodde det.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/12/2003 :  00:15:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Legg på et jod eller kloramin-omslag, 2-3 netter etterhverandre.Er det ikke blitt bedre ,tilkall veterinær slik at de evt.får åpnet det skikkelig og gitt hesten litt betennelsesdempende.

Er det verk,er det betent.Om det kun blør ,er det ikke gått betennelse i det enda,og det renser seg selv så lenge blodet får renne ut.Ikke "tett det igjen" da, med feks.blåspray eller andre uttørrende midler,da kanskje ikke alt kommer ut, og såret lukker seg og det bygges opp en betennelse innen ifra.Kanskje det er det som nå har skjedd...?

Prøv omslag først,det går i dybden og trekker ut evt."gørr".Ikke la det sitte på mer enn max.12 timer i strekk,beveg hesten mye om den ikke er stokk halt.Da heler det fortere pga.blodsirkulsjon osv.Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  14:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såret sitter nede på koden på bakbeinet. Vi vet ikke hvordan hu har fått det...hun haltet når vi skulle ha henne inn fra luftegården, så det kan jo være at hestene har sparket hverandre (de går jo med brodder) men såret var så innmari lite i starten,så det nesten ikke. Det bare verker,har ikke blødd. Hun har fått betennelsesdempende,og vi har hatt på jod og kloramin omslag i flere netter nå,men det blir ikke bedre,og veterinærene vet snart ikke hva de skal få gjort....
Luftegårdene er gjørmete,det får vi ikke gjort no med siden været er sånn det er..hehe..
Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre,det er jo ikke min hest,men synes jo alikevel synd på henne...men uansett takk for hjelp så langt!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 24/12/2003 :  22:42:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke la henne gå i de gjørmete luftegårdene, selv om det kansje ikke er bra for henne å stå inne mye, burde hun stå inne, eller et sted det er tørt til såret har grodd. Bedre at hun blir leiet på tur enn at hun får tilført nye bakterier i det fra luftegården.

Hesten min hadde såret sitt på samme sted bare på en fremfot, det var som sagt først når jeg fjernet han fra gjørma at såret grodde.

Lykke til.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/12/2003 :  00:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Kan høres ut som et brodd-sår,og de er ikke å spøke med.På brodden sitter det masse bakterier som da blir påført langt inn i såret.Som regel synes såret som ganske uskyldig og lite,men det skjuler seg mye inni selve hullet, pga.brodden.

Få veterinæren til å skjære opp såret ordentlig,slik at det blir gjenomspylt,og sett hesten på antibiotika-kur.Slike sår kan utvikle seg til blodforgiftning og hovne kolossalt opp,og ødelegge blodkarene i beinet for alltid.(Beinet blir da konstant hovent)

Jeg har stor "respekt" for broddsår,måtte til slutt avlive en hest jeg hadde pga.av dette....Hesten sto på veterinærhøyskolen og Bjerke dyrehospital i flere uker med døgnlig behandling som blt.mosjon på tredemølle,skifte av bandasjer opptil 5 ganger daglig,betennelsesdempende osv.,men ingen klarte å behandle det friskt igjen.Såret var på størrelse med en 5 øring,men inne i benet skjulte det seg tydligvis større skader...

Håper jeg ikke har skremt "vannet" av deg,men ikke undervurder et lite brodd-sår.
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  16:17:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Våres hest, Khanela, har slitt med tråsår på høyre frambein i over en måned nå. Hun har antakeligvis tråkket på seg i paddocken eller noe lignende. Vi la ikke merke til det før ved morgenfôringen, og hadde trolig stått med det hele natten, og det er selvsagt ikke bra. For et halvt år siden hadde hun et lignende tråsår, men ikke på samme plass.

Vi startet med å vaske det skikkelig godt med grønnsåpevann, og så renset vi det med hydrogen pyroxid (veldig sterkt, "koker" bort bakterier). Så hadde vi på bacimysin-salve, kompress og elastisk sårbandasje. Sånn hadde vi henne noen dager, men det vart ikke bedre, så vi måtte ringe etter veterinær. Hun gav henne en antibiotikasprøyte, men klarte ikke å sette den i blodet. Vi fikk også en slags pasta, Quadrisol (eller noe lignendes), som hun fikk i to dager. Etter det fikk vi en antibiotika-kur, i pastaform. Etter fem dager var hun ikke blitt bedre, og vi måtte dessverre begynne på en ny kur (det er dumt å gi hesten mye antibiotika - da kan bakteriene bli immune mot enkelte typer). Grunnen til at antibiotikaen ikkke virket, var sannsynligvis at sprøyten bare ble satt i muskulaturen og at den quadrisol-pastaen ikke virker på sånne typer skader. Litt surt å bruke masse penger på noe som ikke virker. Vi brukte animalintex-omslag, og det er veldig bra viss en bruker det på riktig måte. Hver dag leiet vi henne på skritteturer og lot henne gå i den minst gjørmete paddocken. Vi skiftet bandasje minst to ganger daglig, satte ned kraftfôr-mengden og gav henne litt mer høy istedenfor.

Etter begge antibiotika-kurene var den voldsomme hevelsen gått ned, men sårene måtte fremdeles stelles. Nå har vi begynt å trene henne rolig opp igjen, for hun begynte å halte litt på høyre bakbein i tillegg til sårene på frambeinet. Nå har vi kjørt henne rolig på tur i ca tre uker, og hun er ikke lenger like stiv og fæl. Men vi skal vente til over nyttår før vi rir henne noe. Og alt dette på grunn av to bittesmå tråsår...
"
Khanela har av og til vanskelig for å "stokke" de lange, tynne beina sine, og er i tillegg en veldig aktiv dame. Dette er en dårlig kombinasjon sammen med skarpe vinterbrodder. Så nå bruker vi kopper på frembeina hennes enten hun går ute, blir trent eller står i boksen sin. Sånne sår ser lett uskyldige ut, men er absolutt noe som bør takest alvorlig...

Håper dere finner ut av det! Lykke til;)
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  15:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Takk for alle de nyttige tipsene dere har kommet med!
Skal prøve det dere har sagt,så skal jeg gi tilbakemelding på hvordan det går!!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/12/2003 :  05:28:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Tror du har faatt ganske gode svar allerede. Hvis det er mulig, boor kanskje saaret vaere dekket til. Men om du gjoor det er det veldig viktig at saaret faar "puste" innimellom. Hvis ikke faar det heller ikke grodd skikkelig. Synes ogsaa hesten skal ha fri helt til saaret gror. Hesten faar heller staa inne en stund med litt ekstra kos, en aa staa i en skitten gjoormete paddock. Mookkingen boor det vaere super nooye med, det er MASSE bakterier i mookk.

For aa unngaa saant i fremtiden: Det er lurt aa venne seg til aa skjekke over hestene etter de har vaert ute. Jeg har en kjempe klumse av en hest, som alltid skader seg paa alt mulig rart... raringen... Saa da pleier jeg alltid aa skjekke han over etter paa, samtidig som jeg pusser han litt(han har jo gjerne rullet seg, selv om han var super ren naar jeg puttet han ut ). Skjekk alt! Ooyne, nese, munn(hesten min fikk flis i munn en gang!), hals, buk, rygg, bakpart, BEIN(innsiden, utsiden, overalt!), hover(kanskje hesten traakket paa en spiker, kanskje skoen er loos), skjekk til og med ansiktet(oppdaget i dag ett saar oppe i panna, under panneluggen, bak ooret; veldig godt gjemt), skjekk at hesten ikke halter naar du tar den inn, skjekk ALT! Og finner du ett saar, ikke stop aa lete, for er det ett saar er det ofte flere.

Gjoor du det minsker du sjansen for infeksjon. Jeg har fullblods, de er jo ganske skjoore, saa jeg vasker hvert lite saar med antibakteriell jod, saa smoorer jeg paa en god salve saa det gror. Gjoor du det med engang, slipper du stortsett de stygge infeksjonene. Jeg steller saarene minst to ganger dagen. Pyse? Kanksje, men jeg vil heller vaere sikker. 5 minutter ekstra er vel ikke saa ille... i faar hold til flere uker med boksvile. Hesten min gaar forresten med stryksokker, senebeskyttere og kopper i paddocken. Rart? Vel, har du en tulling som min, saa er det en billig forsikring.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  14:04:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Anbefaler alternativt. Har en salve som jeg kjøpte av en homeøpat, bruker den på både meg og hestene. Den svir litt, men gjør underverker. Den slutter aldri å overraske meg. Ellers er vel alt annet sagt...???
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  08:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Gå på en helsekostforetning og spør etter Grønn leire. Den du får i pulverform og blander ut i LITT vann (omtrent som melis), er den vi har best erfaring med. Du får den også på tube, men den var vanskelig å få til å henge. Grønn leire trekker ut gørra og hjelper til at såret gror raskere. Jeg ville også holdt såret reint og tørt. Vask med grønnsåpe og dekk det til når hesten er i møkkete omgivelser. Gå tur med henne så hun får beveget seg. Er nok lurt å få en vet. til å åpne det også. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  18:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
kanskje dumt å spørre om, men har veterinærene testet såret for gule stafylokokker?
Dette er bakterier (mener jeg å huske, kanskje virus, men tror bakterier), som gir verk, "spiser" opp kjøttet (altså, såret blir større), og legingen tar lengre tid. er det gult verk i såret?

Håper du finner ut av det :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.