hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - To tøyler på pessoan??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 To tøyler på pessoan??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  13:00:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
har hør at noen bruker to tøyler på pessoa-bittet. hva er grunnen til det?? visst det er en god grunn, er det lurt å bruke det på pelham??

håper på svar

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

lucky june

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  13:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker du sett to tøyler på pessoabitt får du to forskjellige styrker.
På pelhambitt skal man bruke to tøyler, evt delta, men jeg personlig foretrekker to sett tøyler.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  13:23:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
ok.. men hvorfor?? er det pga at det ikke blir for sterkt og ikke for svakt eller??
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  19:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelt og greit fordi da kan du gi tydligere singanler alt ettersom hvam tøyle du legger vekt på, kontra evt delta da du får begge funksjonene på en gang som vil gi hesten et mer utydlig signal.
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  20:15:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har hør at noen bruker to tøyler på pessoa-bittet. hva er grunnen til det?? visst det er en god grunn, er det lurt å bruke det på pelham??

På pelham SKAL man bruke to tøyler, ved å bruke delta så ødelegges hele effekten med bittet. Da blir begge funksjonene sånn halvveis innvirkende. Ved bruk av to tøyler så bruker man den delen av bittet man ønsker.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  22:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
poenget er at om hesten er snill en stund kan du ri med trinsetøylen, men hvis den stikker eller noe kan du bruke stangtøylen (den som er festet "langt nede" på bittet). Dvs du får du forskjellige styrker/virkninger, som du kan variere med og gi presise signaler.

Det er derfor veldig veldig smart å bruke to tøyler, både på pessoa og pelham

edit for å si at hvis du rir med den i dressur (som et kandar med ett munnstykke), kan du også bruke stangtøylen til å regulere form mens trinsetøylen kan bli brukt til sideveis løsgjøring osv. men det er mest for erfarne ryttere :)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 07/03/2007 22:55:27 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  23:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
edit for å si at hvis du rir med den i dressur (som et kandar med ett munnstykke), kan du også bruke stangtøylen til å regulere form mens trinsetøylen kan bli brukt til sideveis løsgjøring osv. men det er mest for erfarne ryttere :)

og det er vel strengt tatt det som er hensikten med bittet også... ikke stoppe en hest som stikker ;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  23:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Stemmer i med summer sånn egentlig, men syns Hanna har et poeng i at da har man iallfall en eller annen form for "håndbrekk" om nå "uhellet skulle være ute" :-)
Og da syns jeg det er vesentlig bedre om man rir på to tøyler enn om man rir med delta og som allerede nevnt ødelegger hele bittets funksjon.

Guro
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  10:14:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
takker for svar! :) men hva slags tøyler skal jeg bruke?? det blir jo for tykt med vanlige ridetøyler... har prøvd men det gikk ikke så veldig bra!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/03/2007 :  10:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
smale lærtøyler ? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  11:00:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du bør ike ri med to tøyler med mindre du vet hvordan du skal bruke de. Så hvis du ikke har ridd med det før bør du få en instruktør til å hjelpe deg.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 08/03/2007 :  12:51:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Enig med Eva V! Vanskelig å lære seg på egenhånd, kan gjøre vondt verre. (Vet av erfaring...) Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  21:58:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
okei :) har ridd med det før... men rir bare med trinsebitt for det er jo det enkleste og det beste da Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  23:18:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jepp, enig med både summer og guro
på pelhamen min har jeg en vanlig "tykk" webtøyle på trinsebittet og en smal webtøyle på stangbittet. greit å ha to ulike så det er lett å skille dem..

(hvis noen lurte, så rir jeg med det når jeg vet vi skal på galopptur med mange andre osv, for å kunne hindre at han "graver seg ned og løper" som han noen ganger gjør, uten å måtte hale og dra i trinsen. rir alltid ellers med tredelt eller hack )

edit for å si at når vi først er igang, så foretrekker jeg pelham med to tøyler fremfor både pessoa og pelham med én. begrunnelser orker jeg ikke å ta nå XD

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 08/03/2007 23:19:19 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  00:15:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

edit for å si at når vi først er igang, så foretrekker jeg pelham med to tøyler fremfor både pessoa og pelham med én. begrunnelser orker jeg ikke å ta nå XD

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Begrunnelsen er meget enkel; bittet ligger mer stabilt i hestens munn

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 09/03/2007 :  09:41:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
På pessoa bør man bruke to tøyler, ikke for å få to ulike styrker, men for:

når man har tøylen festet i stengene, dras bittet oppover i hestens munn. for å samtidig dra det bak, trenger man en tøyle festet i trinseringen. Det er helt vanlig å bruke to tøyler på vanlige gag-bitt, og pessoa er en type gag.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.